Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen el i torpet. Finns lösning?  (läst 22715 gånger)

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #20 skrivet: 27 okt-12 kl 14:42 »
Om man har en fast monterad solpanel så går det ju ändå inte att hitta en "ideal" vinkel för den, egentligen skulle den ju behöva vinklas om i både höjd- och sidled beroende på klockslag och årstid. Så jag misstänker att man i praktiken inte tjänar så mycket på att bygga ett särskilt stativ för solpanelen, om man ändå har ett tak eller en vägg i någotsånär rätt riktning.


Långt men väl värt att läsa om ämnet solpaneler för privat elproduktion.

http://physics.ucsd.edu/do-the-math/2012/07/my-modest-solar-setup/
http://physics.ucsd.edu/do-the-math/2012/09/blow-by-blow-pv-system-efficiency/

Bloggen drivs av en fysiker vid University of California San Diego och är enligt min åsikt mycket läsvärd i sin helhet.

Här finns också en fråga med flera välgrundade svar om just vinkling av solpaneler. Kontentan är ungefär att man på sin höjd vinner lite på att vinkla om panelerna en eller två gånger om året (höst och vår, ungefär) men att allt därutöver kostar betydligt mer än det smakar om man bara har en "ganska rätt" vinkel från början.

http://electronics.stackexchange.com/questions/33219/tracking-sun-with-solar-panel-need-photosensor
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #21 skrivet: 27 okt-12 kl 19:42 »
Det beror ju såklart på var i världen man har solpanelen också. Ju längre från ekvatorn, desto större anledning har man att optimera sin anläggning. Här i Sverige, och mer uttalat ju längre norrut man kommer, krävs det ju betydligt större solpaneler för en given energiproduktion än i  t ex Californien, och då blir det också mer ekonomiskt motiverat att se till att få så mycket valuta som möjligt för de paneler man har haft råd att anskaffa.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #22 skrivet: 27 okt-12 kl 20:00 »
Det beror ju såklart på var i världen man har solpanelen också. Ju längre från ekvatorn, desto större anledning har man att optimera sin anläggning. Här i Sverige, och mer uttalat ju längre norrut man kommer, krävs det ju betydligt större solpaneler för en given energiproduktion än i  t ex Californien, och då blir det också mer ekonomiskt motiverat att se till att få så mycket valuta som möjligt för de paneler man har haft råd att anskaffa.

Absolut spelar det roll var i världen man bor, men poängen är att solinstrålningsvinkeln inte är kritisk. Uppemot 5-10 grader fel är knappt värt besväret att fixa till, och du kör ändå inte lasten direkt på solpanelerna utan har (förhoppningsvis) någon form av buffert som t.ex. en batteribank däremellan. Då kan man optimera för när solen står högt på himlen, och klara sig med att det blir en smula lägre totalverkningsgrad tidigt på morgonen och på kvällen. Samt just justera för större säsongsmässiga skillnader. Effektuttaget blir ju absolut inte noll bara för att solen inte skiner rakt på panelerna.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Vargerik

  • Gäst
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #23 skrivet: 27 okt-12 kl 20:07 »
Det som stör mig med EgenEl är priserna, på de lösa panelerna ligger de ca 80% över det man kan köpa tysktillverkade för via ebay.de, inklusive frakt.

Har Herrn en länk tror han?  :)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #24 skrivet: 02 nov-12 kl 12:26 »
arsite.com eller arsite.se var det tror jag som log också bra i pris.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #25 skrivet: 02 nov-12 kl 12:39 »
Har Herrn en länk tror han?  :)

Funkar inte ebay.de som jag skrev? ebay.co.uk kan man också hitta lite smått och gott på om man föredrar engelska.

   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser