Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill börja med smide  (läst 15769 gånger)

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Vill börja med smide
« Svar #20 skrivet: 23 jun-09 kl 19:19 »
Jag har inga som helst ambitioner på att få in pengar på min hobby, det är väl därför jag ser det som skitkonstigt. Jag kan inte fatta varför folk ovillkorligen vill tjäna pengar på sina hobbies oavsett om det är smide, målning, fotografiering, keramik, odling eller nåt annat.
 Jag är aldrig in på antracit pga attityden folk har där.

snörom

  • Inlägg: 181
  • trägen vinner
SV: Vill börja med smide
« Svar #21 skrivet: 08 aug-09 kl 10:43 »
Jovisst kan man lätt börja smida med enkel utrustning på egen hand,

Här kommer en bild på min första ässja som jag byggde helt gratis av gammalt skrot när jag var i 12 - 13 årsåldern:



Lägg märke till i-balken med snickarhammaren på sig, mitt "smidesstäd" och hammare i början. Då hade jag visserligen provat på smide vid ett tillfälle tidigare men det gör nog ingen större skillnad. Även jag eldade upp åtskilliga säckar köpt träkol i början, onödigt dyrt! Och dessutom innehåller det ett rätt lågt energivärde jämfört med riktigt milat träkol eller stenkol etc.  Tillverka eget kol eller köp från någon annan som håller på med kolmilor i trakten istället.

Självfallet är det bättre med riktig utrustning från början, i alla fall ett riktigt smidesstäd är att föredra. Men som sagt det är inte omöjligt till en början annars heller.

En bra smideshammare är ganska viktigt! Visst kan man köpa från biltema, men då behöver man slipa om hammarhuvudet rätt rejält ty de är totalt felbalanserade. En dålig smideshammare leder i längden till risk för skador i arm och axel, lägg ett par hundralappar extra på det.   
   

Jag upplever det inte så att de flesta som sysslar med smide gör det för att tjäna pengar snarare är det så att det är en nödvändighet att få in penningar för att kunna syssla med smide. De flesta smeder hankar sig fram, gör man något enbart för att tjäna pengar varken smider man eller sysslar med något annat hantverk.

Snobbism? Inget jag har stött på i alla fall och då har jag haft kontakt med en hel del smeder..





hejsan! visst är det du som brukar vara på gammelvala, värmland och smida i gamla smedjan?
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

snörom

  • Inlägg: 181
  • trägen vinner
SV: Vill börja med smide
« Svar #22 skrivet: 08 aug-09 kl 10:46 »
hej! jag rekommenderar dig att ta kontakt med dim hembygdsförening och hör dig för om inte de har något att erbjuda dig. De brukar bli jätteglada om man hör av sig och vill lära sig om gamla traditioner och hantverk.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Björn Kumlin

  • Inlägg: 16
    • Björn Kumlins smide
SV: Vill börja med smide
« Svar #23 skrivet: 09 aug-09 kl 20:03 »

hejsan! visst är det du som brukar vara på gammelvala, värmland och smida i gamla smedjan?

Jovisst, det stämmer bra det!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vill börja med smide
« Svar #24 skrivet: 25 okt-09 kl 11:21 »
Om du bor i stockholmstrakten och vill börja med smide kan jag rekommendera Skeppsholmsgården, dom har både nybörjarkurser och mer avancerade.
http://www.skeppsholmenshemgard.se/default.asp?sID=1475&mID=1&pType=1
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Jimmy G

  • Inlägg: 224
    • Södermanland
SV: Vill börja med smide
« Svar #25 skrivet: 28 okt-09 kl 15:12 »
ja jag ska ta en titt på den
/jimpa
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Hällmansro

  • Inlägg: 122
SV: Vill börja med smide
« Svar #26 skrivet: 08 nov-09 kl 19:06 »
Min son, 12 vill också.........

Blir det någon mer prova på helg?

"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

bokmalen

  • Inlägg: 56
SV: Vill börja med smide
« Svar #27 skrivet: 08 nov-09 kl 19:37 »
Kliar i fingrarna på mej också... jag och sonen skulle vilja lära oss, vi också. Om alla kan enas om en bra helg är vi också intresserade.
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Jimmy G

  • Inlägg: 224
    • Södermanland
SV: Vill börja med smide
« Svar #28 skrivet: 20 nov-09 kl 11:37 »
hoppas att det blir en till prova på helg
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

 

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Vill börja med smide
« Svar #29 skrivet: 02 dec-09 kl 23:18 »
Hemslöjdskonsulenterna i Stockholm har smide ibland för ungdomar. Jag tror det är onsdagar (men är inte säker), när jag var elev på HV-skola hade jag smide med ungdomar hos hemslöjdskonsulenterna. De håller till vid Sabbatsbergsområdet.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Vill börja med smide
« Svar #30 skrivet: 02 dec-09 kl 23:22 »
http://www.sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=16484
Länk till ungdomsverksamheten i Stockholm.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser