Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasstandard Hedemora om Benbefjädring  (läst 11248 gånger)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #20 skrivet: 13 aug-12 kl 19:49 »
Jodå de kan ha fjädrar på benen, personligen spar jag aldrig så`na
Det ser ut som en tupp JA.
Hedemorahöns

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #21 skrivet: 13 aug-12 kl 19:57 »
Tupp och ganska typisk för en 5 veckors hedemora. Som Lycka skriver så kan de ha fjädrar på benen, inget konstigt med det. Men ensidig avel mot enbart benbefjädrade djur rekomenderas inte om man ha hönsen i genbank.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #22 skrivet: 07 sep-12 kl 20:17 »
Det här läste jag på nätet om Hedemora
"De nordligaste av de tillvaratagna lantrashönsen. Dessa höns har lång tradition som brudgåvor och har funnits på gårdarna i Hedemoratrakten så länge man minns och kan berätta. Nuvarande hedemorahöns kommer från byn Trollbo.
Kännetecken

Det finns blå, svarta (ofta med inslag av annan färg i hals- och sadelfjädrar), vita eller nästan vita samt mindre frekvent vild- och vetefärgade. Djuren har en karaktäristisk mycket tät och dunrik fjäderdräkt. Bidunet (bifjädern) som sitter på insidan av kroppsfjädrarna är välutvecklad. Det tyder på lång anpassning till ett kallt klimat. Fjädrarna på en del är av ullig struktur. Ullhönsens fjäderfan saknar hakar som binder ihop det, ungefär som hos silkeshöns. Benen kan vara släta eller lätt befjädrade. Flertåighet kan förekomma. Inslag av svart färg i kam, slör och ansikte är vanligt.Vikt höna 1,5-2 kg, tupp 2-2,5 kg."


Stämmer detta? Jag har en fin tupp, spräcklig, som har lätt befjädrade ben, då gör det ingenting med andra ord? Det sägs vara bra att behålla genvariationerna? Vill avla vidare på bra exemplar, även om jag inte vill ha genbank så vill jag bedriva en seriös småskalig hobbyavel :) Men jag vet inte riktigt hur jag ska se på individerna vilka som är bättre än andra... och inte vet jag vilka färger jag behöver ha på tupparna för att få så bred färgvariation heller...

Någon som kan tänka ge mig en lektion?
 
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #23 skrivet: 08 sep-12 kl 00:18 »
Det är inget fel i svag benbefjädring på hedemora. Du kan ju vara lite försiktig så du inte förstärker anlaget allt för mycket genom att spara för många benbefjädrade av båda könen. Anlaget är inte solklart dominant eller recessivt utan intermediärt - om jag inte har fel för mig (Azoo-Lina?). Jag blir lite nyfiken varför du inte vill vara med i genbanken, när du har så god reda på att det är viktigt med genvariationen på en lantras. Jag har naturligtvis inte ett skit med det att göra, men jag blev som sagt bara nyfiken.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #24 skrivet: 08 sep-12 kl 08:24 »
Det är inget fel i svag benbefjädring på hedemora. Du kan ju vara lite försiktig så du inte förstärker anlaget allt för mycket genom att spara för många benbefjädrade av båda könen. Anlaget är inte solklart dominant eller recessivt utan intermediärt - om jag inte har fel för mig (Azoo-Lina?). Jag blir lite nyfiken varför du inte vill vara med i genbanken, när du har så god reda på att det är viktigt med genvariationen på en lantras. Jag har naturligtvis inte ett skit med det att göra, men jag blev som sagt bara nyfiken.
Benbefjädring är dominant  det finns flera gener som påverkar benbefjädring som sitter på olika loci. Generna uppvisar doseffekt sinsemellan och varaiabelt genomslag. Det finns troligtvis också inhibitor gener i vissa raser då man i vissa raskorsningar får avkommor med släta ben i betydligt större utsträckning än förväntat. Detta finns dock inte bevisat.

Hur ser benbefjädrade hedemoror ut om man tittar noga? Har dom fjädrar på alla tår eller bara  på utsidan av benet och yttersta tån. Förekommer det renrasiga djur som får kraftig benbefjädring eller vulture hocks (vad heter det på Svenska)? Förekommer det kycklingar som har duniga ben där dunet försvinner och dom blir glattbenta som vuxna?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #25 skrivet: 08 sep-12 kl 10:00 »
Om jag har förstått genbanksreglerna rätt så får man inte maskinkläcka, ta in nya individer hur som helst och de får inte vara blandade med andra och det är säkert en massa papper som ska fyllas i också :) Det verkar helt enkelt jobbigt...  ::) Jag lägger hellre min tid på annat.

Den benbefjädrade tuppen har bara lite fjädrar på ytterbenen som om jag sett rätt inte går ner på fötterna. Ska se om jag kan ta en bild på Sixten.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

 

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #26 skrivet: 08 sep-12 kl 15:57 »
De benbefjädringar jag sett har alltid suttit på utsidan och lite på yttersta tån.

« Senast ändrad: 09 sep-12 kl 13:31 av Lycka »
Hedemorahöns

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #27 skrivet: 08 sep-12 kl 20:29 »
Då är det med största sannolikhet genen Pti-1L som är den som styr benbefjädringen på Hedemora då de andra generna som styr benbefjädring även ger fjädrar på mellan och eller innersta tån.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tuppen-Sven

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #28 skrivet: 08 sep-12 kl 20:39 »
Men snälla! Hedemora är en lantras, har därför ingen standard, och ska inte ha det! Ullighet och benbefjädring förekommer, Om ni vill vara säkra på att det är resrent, köp från genbank! Jag älskar lantraserna pga att de kan se ut hur som helst (nästan), man fokuserar inte på utseendet i första hand, utan deras livskvalitet. De ska kunna klara sej med lite mat, knapert boende, de ska gå fritt, m.m.. Om man inte vill ha de så, så skaffa annan ras, ju mer bekvämt raserna har, ju mer annorlunda blir de! Jag har en blandras grupp med rasdjur, o ska få dem tåliga! Jag har, och kommer förlora ännu mer djur, men den smällen får man ta för att få fram härdiga djur!

Så, alltså JA!! De kan ha benbefjädring. Nu behöver ingen mer fråga det.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #29 skrivet: 08 sep-12 kl 20:45 »
Men snälla! Hedemora är en lantras, har därför ingen standard, och ska inte ha det! Ullighet och benbefjädring förekommer, Om ni vill vara säkra på att det är resrent, köp från genbank! Jag älskar lantraserna pga att de kan se ut hur som helst (nästan), man fokuserar inte på utseendet i första hand, utan deras livskvalitet. De ska kunna klara sej med lite mat, knapert boende, de ska gå fritt, m.m.. Om man inte vill ha de så, så skaffa annan ras, ju mer bekvämt raserna har, ju mer annorlunda blir de! Jag har en blandras grupp med rasdjur, o ska få dem tåliga! Jag har, och kommer förlora ännu mer djur, men den smällen får man ta för att få fram härdiga djur!

Så, alltså JA!! De kan ha benbefjädring. Nu behöver ingen mer fråga det.
???
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #30 skrivet: 08 sep-12 kl 20:55 »
Vad undrade du?
Varför du blev så upprörd av att arvsgången och utseendet inom populationen diskuterades. Det kan väl vara intressant och lärorikt  även om man inte avlar för utställning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #31 skrivet: 09 sep-12 kl 00:29 »
Helt meningslösa spekulationer i olika rasers härdighet tycker jag. Det är väl inget att kivas om och bli upprörda för. Vi som håller lantraser vill gärna underhålla den långa anpassningen som de har till vårt klimat, sjukdomsbild etc. Om någon anser att deras rashöns är lika härdiga så är det väl fritt att göra det. Inte behöver vi väl svära och leva jävel (förlåt) för det?  >:D 
 
Tack Azoo-Lina! Det var väl ungefär som jag trodde med benbefjädringens nedärvning, men man har alltid mer att lära. Nu kan jag lite mer. den där boken du köpte får jag nog investera i! Vad var det nu den hette? Jag ska kolla upp hur benbefjädringen sitter på hedemora, genom att kolla med lite fler genbanksbesättningar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #32 skrivet: 09 sep-12 kl 08:20 »
Tack Azoo-Lina! Det var väl ungefär som jag trodde med benbefjädringens nedärvning, men man har alltid mer att lära. Nu kan jag lite mer. den där boken du köpte får jag nog investera i! Vad var det nu den hette? Jag ska kolla upp hur benbefjädringen sitter på hedemora, genom att kolla med lite fler genbanksbesättningar.
Det är två böcker den första heter Genetics of the chicken coulors - the basics och den andra heter Genetics of the chicken extremities- the basics

Båda böckerna är skrivna av Sigrid van Dorth och vänner. Väldigt illustrativa och pedagogiska även om man bör kunna engelska och lite grundläggande genetik för att ha riktig glädje av dem. Men har du det så kan dom lära dig massor (dig = inte bara Ronny utan allmänt menat ;) )

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kolarbacken

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #33 skrivet: 17 maj-20 kl 13:07 »
@ azoo-lina eller andra genkunniga
Om jag fattar rätt och om genen Pti-1L är dominant en flock hedemorahöns med släta ben (både tuppar och hönor) kommer aldrig att få avkomst med befjädrade ben. Eller har jag fattat fel?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 4 användare
GE202, Niklas Nyström, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser