Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler kalvfrågor!  (läst 1476 gånger)

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Fler kalvfrågor!
« skrivet: 25 mar-06 kl 10:31 »
Efter några dagar med kalven dyker fler och fler frågor upp, främst saker som man inte alls tänkt på innan, men även några som man funderat på så jag tänkte nu att ni ska få "göra lite nytta"!  ;)
Jag har läst att kalven skall skiljas från kvigan efter max tre dagar för att det blir mycket svårare att skilja på dem efter det. Stämmer det och varför måste man skilja på dem? Givetvis när de blir stora, men under sommaren kommer de ju ändå att gå på bete tillsammans.
Vi har en ko vars mjölk räcker bra för oss så vi har inget direkt behov av mer mjölk.
Hittills har vi mjölkat henne- för att hon ska vänja sej- med kalven inne i samma bås och det är inga problem.
Annars så har vi väl tänkt att de ska få fortsätta gå ihop och att vi mjölkar för "sakens skull".
Är det dumt?
När kan man sälja en kalv, tidigast?
Jag kommer säkert att komma på massa fler frågor eftersom men detta är nog allt just nu...
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

morgengry

  • Inlägg: 31
Re:Fler kalvfrågor!
« Svar #1 skrivet: 25 mar-06 kl 10:49 »
hej, man behövs inte skilja på dom om man inte vill, i konventionella besättningar är det vanligt man skiljar på kon ock kalven och då är det bra att göra det innan dom får för starkar band. Men tex. köttraskor går kalven med kon i flera månedar(digivningsperioden), eller tills kalven blir könsmogen om det är en tjurkalv.
Så jag tyckar inte du skal skilja på dom, det man ska tänka på är att komma ihåg att gosa med kalven, så den blir van med människor och att bli handterat, annars kan det bli svårt senare.

lycka till!
Vill ha getter och fjällkor och göra ost!! Och bygga mitt eget halmhus vill jag såklart också.
Är en vansinnigt snygg SINGEL!  Letar efter Kollektivet eller "gubben med herrgår'n" ;) i Gbg eller i närheten, sådetså!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Fler kalvfrågor!
« Svar #2 skrivet: 25 mar-06 kl 11:56 »
Köttraskalvar skiljs senast från sina mammor vid 6 månaders ålder.

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Fler kalvfrågor!
« Svar #3 skrivet: 25 mar-06 kl 20:00 »
Det går ju utmärkt att ha kalven kvar hos kossAN.. det man bör tänka på när man har två olika raser är ju att den blir köns mogen tidigt när den går med kossan o diar ... kanske redan vid 5-6 månaders ålder kan det vara risk för tjuvbetäkningar...

Ett sätt är ju att kastrera kalven... då får man både lunga betes djur och ingen risk för tjuvbetäkning...

Du kan ju mjölka kossan sedan när du skiljer från kalven  vid ca 6 månader...

annars klarar den sig bra efter ca 3 månaders ålder då brukar de ofta äta ordentligt med hö, kratfoder o bete...

"vanliga " mjölk besättnings kalvar avvänjer man runt ca 2-3 månaders ålder...

Men man tar ju naturligt vis oftast bort kalven ganska omgående  beroende på att man ju vill ha mjölken själv...

Men en EKo bonde låter ju kalven gå hos kon ca 4 dar - men man mjölkar ju även kon morgon o kväll..

Men efter 4 dar så hörs det i flera dar att man sedan skiljt på dem...

De står ofta o råmar ....


Vi har ju som sagt varit med om tjuvbetäkningar på kvig kalvar redan vid 3,5 månadsålder av en tjur kalv som var 8 månader...

Det var inte roligt..
 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, skogskälla, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser