Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får ute på vintern!?  (läst 8875 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #20 skrivet: 10 mar-06 kl 07:02 »
Jag kan bara lida med dig marran, löjliga människor det finns. Det måste vara utflyttat folk från stan som inte begriper nåt när de säger så. Inte för att jag har FÅR men däremot hundar och tro mig jag får gliringar av folk när jag rakar min äldsta hund på sommaren, han är snart 13 år och har kollapsat vid nåt tillfälle när det var riktigt varmt, sen dess rakas han 2 ggr varje sommar. Vilket veterinären tyckte var en super idé.

Vintertid ligger han helst på den iskalla trappan på en skomatta. Detta klagas det också över trots att jag gång på gång förklarat att han sitter vid dörren och vill ut hela tiden. Han skäller inte därute mer än när han vill gå in och då släpps han genast in.

Djuren har fått päls för att de ska klara sig, inte för att de ska vara mjuka att ta på när de ligger i soffan...kämpa på marran och bry dig inte om grannarna!

Kimma...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #21 skrivet: 10 mar-06 kl 08:21 »
Har 4 Gutefår (Gotländska UTEGÅNGSFÅR )som har ca 1 hektar att röra sig på, dels en liten äng och dels tät granskog. DE ÄLSKAR sin mark, och även om vi satt upp vindskydd, så föredrar de att kura i hop sig under en gran när vädret är ruskigt.

I övrigt är de stora och välväxta.

Tyvärr har jag en gnällig granne, som ansåg att mina får svalt då de bräker när man kommer fram till hägnet ( vilket beror på att jag alltid ger dem knäckebröd när jag besöker dom) Denna granne ringde Mijö & Hälsoskyddsnämnen som direkt skickade 2 inspektörer.

Det hela resulterade i att jag fick betala 800:- i inspektionsavgift + att jag ålades att SNARAST bygga ett mindre stall till djuren. Fick även krav på mig att KLIPPA fåren snarast ( MITTEN PÅ FEB.) Jag påtalade det olämpliga, och sa att om jag klipper dem nu - mitt i vintern så kommer de ju frysa (ihjäl?) Men, kravet stod kvar. de skulle klippas SNARAST.

Nu står mina får i stallet, en en box. Tro mig... DET är inte djurvänligt..

Sen att jag framställdes som en djurplågare i rapporten, kändes inte riktigt bra...  

Missförstå mig rätt... jag tycker att det är JÄTTEBRA att de åker ut på anmälningar och ser till djurens bästa... men jag håller inte med om att deras beslut är "djurens bästa"

----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #22 skrivet: 10 mar-06 kl 10:01 »
Det märkliga i den historien är ju att inspektörerna inte har mer koll än att de säger att de måste klippas. Ja, och då är det ju klart att de fryser och måste bli installade. Trist för de djuren när de älskar att vara ute. De heter väl inte utegångsfår för inget...

Visst grannar kanske man inte kan förvänta sig veta och förstå skötsel på djur om de inte är vana, men inspektörerna bör ju ha den kunskapen!!!

andreana

  • Gäst
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #23 skrivet: 10 mar-06 kl 10:08 »
Har sett symptom på sådand i trakterna runt mig oxå, inspektörer som kommer från skrivbordet & som inte vet bättre än vad som står i deras papper. Vad sunt förnuft är har dom ingen aning om. Detta är ingen generelisering utan gäller vissa ur detta skrå.

Totto

  • Gäst
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #24 skrivet: 21 mar-06 kl 13:10 »
RiverCottege, vilket lagrum stödde inspektörena sitt föreläggande på? Klippa dem mitt i vintern? Var står det?

Eller att man måste stalla dem? Ligghall med halm ska de ju ha vintertid även om de ofta hellre är bland enebuskar och tall, men stall? I vilken lag stadgas det?


ninna b

  • Gäst
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #25 skrivet: 21 mar-06 kl 21:04 »
Just det..! Det gäller att ifrågasätta och att vara påläst. Kolla in alla bestämmelser som finns. Lusläs dom och strid för era djur. Tro inte att inspektörena har rätt i allt dom hittar på. Bestrid och överklaga. Vem vill sina djur mest väl? Vi djurhållare eller en kommunanställd inspektör som kanske mest sitter bakom ett skrivbord.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #26 skrivet: 08 jun-06 kl 17:19 »
Hej,
Alla djurskyddsbestämmelserna finns på djurskyddsmyndigheten hemsida. Jordbruksverket har inte direkt med djurskydd att göra längre. (även om det på äldre föreskrifter kan stå att de kommer från SJV)

I Sverige har vi en tre-stegsförfattning.

Riksdagen ger ut lagar (t.ex. Djurskyddslagen)
Regeringen ger ut mer detaljerade förordningar (t.ex Djurskyddsförordningen)
Centrala myndigheter, i det här fallet DSM (tidigare SJV) producerar detaljerade föreskrifter med bemyndigande från lag eller förordningar.
Alla tre nivåerna har samma dignitet och ingår i djurskyddlagstiftningen med samma straffsanktioner o liknande.
I lagen finns ett fåtal detaljbestämmelser, i förordningen några fler och i de olika föreskrifterna (främst L 100) finns det massor.
Kommunerna har tillsynsansvar över att djurägarna följer regelverket. Tyvärr är kompetensnivån mkt varieranden mellan olika kommuners inspektörer. Det är på väg att bli bättre och DSM jobbar hårt med utbildning och tillsynsfrågor.
Om man får heltokiga anvisningar eller förelägganden av inspektörerna ska man inte dra sig för att överklaga. Man ska dock ha mycket på fötterna och väl känna till författningen. Tre förelägganden oavsett om man följer dem eller inte ger automatiskt djurförbud.
Det är ju naturligtvis helt i sin ordning att den som verkligen missköter sina djur ska uppmärksammas och åtgärdas. Fokuseringen i massmedia under ett antal år på vanvårdsfall (Det skrivs oftast om lantbrukets djur fastän de flesta vanvårdsfall handlar om mindre sällskapsdjur) har gjort att politikerna vill visa att de tar itu med frågan. Därför inrättades en ny myndighet (gissa vad det har kostat..) och därför har t.ex. alla veterinärer i tjänst anmälningsplikt vid misstanke om brott mot djurskyddslagen. Djurrättsaktivisterna lobbar hårt och många av dem har som mål att få bort all djurhållning där slakt eller annat utnyttjande ingår.
Förlåt långt inlägg. Ngn kanske orkat ända hit?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser