Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen örtfråga  (läst 3889 gånger)

Sätterbron

  • Inlägg: 117
    • Värmland
Ingen örtfråga
« skrivet: 28 sep-08 kl 12:58 »
Hittar inget bra ställe att fråga detta på! Moderatorn får gärna flytta till bättre ställe ;) Jag har tänkt göra ringblomssalva. Någon som har recept?
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Ingen örtfråga
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 20:45 »
Jag har gjort ringblomssalva med ringblomsolja.. dvs ringblom som stått i några veckor i olivolja. För att göra salvan tar man 10-15 g bivax per dl olja och smälter ihop det. färdigt.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: Ingen örtfråga
« Svar #2 skrivet: 06 sep-14 kl 18:33 »
Hej
jag har också sett receptet i handboken (http://handbok.alternativ.nu/%C3%96vriga_%C3%A4mnen/H%C3%A4lsa/Huskurer/Ringblomssalva_%28Calendula_officinalis%29) undrar bara vad som är skillnaden mellan varianten med kronbladen och den med hela växten?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ringblomssalva
« Svar #3 skrivet: 06 sep-14 kl 19:57 »
Här är ett ytterligare recept som jag brukar använda mig av.
Rör ner 4 msk torkade ringblommor i 1 dl kallpressad ekologisk olivolja.
Låt blandningen sjuda i vattenbad i 10 min (inte koka).
Sätt ett lock över blandningen och låt den dra i 24 h.
Värm blandningen lite och sila sen bort blombladen med en fin silduk, krama ur silduken ordentligt så all olja kommer med.
Värm åter upp oljan i vattenbad och tillsätt 15 g bivax och rör tills vaxet smält.
Lyft bort blandningen från värmen och rör en stund till.
Fyll på i små burkar som ska förvaras i kylskåp tills man ska använda dem.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 5 användare
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser