Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?  (läst 25610 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #60 skrivet: 14 sep-11 kl 20:33 »
detta lät intressant blir det mycket dyrare  om man inte har tillgång till slakt rester mm utan köper det färdigt

Det beror nog väldigt mycket på var du handlar och vilket torrfoder du jämför med.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #61 skrivet: 05 nov-11 kl 18:48 »
En undran : Vad menas med fastedagar. Ger ni inte hunden mat en dag    ???   eller . Och i så fall vad vinner man på detta.
 Undrar en som BARF´at innan det fanns ett namn som BARF (vilket kan ses som ännu ett nytt mode i djurmats djungel´n    8)  ) // Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #62 skrivet: 05 nov-11 kl 19:28 »
Jag kör på Nordic hundfoder - kanske inte Barf, men så långt dit jag kan komma. Hundarna har stått på det i fyra år och det finns inte en susning att jag någonsin går tillbaka till torrfoder. Pälsarna glänser, lite bajs, rena tänder, pigga aktiva hundar som verkar må toppen av maten. Det här med fastedagen intresserade mig också - inte för min egen skull, eller kanske snarare - inte för mina hundars skulle - men gör ni det för att sas vila systemet? Matsmältningen? Eller annat?
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #63 skrivet: 17 nov-11 kl 16:55 »
Jag kör inte med fastedagar, men de som gör det tror jag motiverar det med att så funkar det för vargarna i det vilda - en del dagar finns det mat, andra inte.

 

Ninnae

  • Inlägg: 19
    • Ångermanland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #64 skrivet: 01 dec-11 kl 18:45 »
Börja med att läsa på om näringslära för hundar , finns en bra bok/häfte hos  http://www.jipotimas.se/  andra bra länkar är http://www.enkopingbarf.se/ och http://www.shirleys-wellness-cafe.com/sampleraw.htm.

Jag går över tvärt med kycklingvingar med grönsaker då valpen är 8 veckor  , brukar funka bra.

Lycka till  :)

Ninna

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #65 skrivet: 01 dec-11 kl 20:27 »
Vad menas med fastedagar.
  BARF vilket kan ses som ännu ett nytt mode i djurmats djungel´n   // Cokett

Länkarna leder till återförsäljare av hundmat   av rest produkter från slakterier.. Vad är nytt   

Själv köpte jag komagar /slaktrester från slakteriet i Enskede fram till dess slakteriet lades ned. (Nu mer Globen området.) Där får någon annan hjälpa mig för årtalet kommer jag inte ihåg.  -70 tal eller 80 ?  efter det slakt avfall och en och annan kastad/död kalv genom vår uppfödare av greyhound . Nu mer har vi egna djur och enbart hemslakt så hundarna får fortfarande mat var dag

Frågan var varför svälter ni hundarna  / fastar / när det passar er.    Vad får man ut av det. Eller vad får hunden ut av det.

Jo, jag kan så här i efterhand medge att mina djur alltid har förvånat omgivningen med mjuk och glansig päls. Har inte ens reflekterat över det tidigare  Många har frågat om dom är nybadade .Jag badar aldrig mina hundar. Vi är många innom kappen som som gav (läs då tid vet ej idag ) rått kött men även kolhydrater är viktigt som hos alla idrottare. Nu är ju greyhounden den sundaste av raser så sund att man försökte avla in vinthund på hundskolan för att få bort HD på andra raser.
Mina har fått mat 2ggr dag och har varit skyddshundar (shäffer)och högpresterande kapphundar med rekord som står sig änn idag och jag har ALDRIG låtit dom vara utan mat tvärt om
                                    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #66 skrivet: 02 dec-11 kl 09:08 »
Jag kör inte med fastedagar, men de som gör det tror jag motiverar det med att så funkar det för vargarna i det vilda - en del dagar finns det mat, andra inte.

Jag kör fastedag var 10e dag, men lite "fejk"-fasta så hon får brosk/kyckling och ibland gröt och lite grönsaker. Man kan säga att hon fastar från ben.
Jag har lärt mig att det är för magens skull, den behöver vila ibland från alla ben som ska brytas ned. Hon verkar inte må dåligt av det och är inte märkbart hungrig (eftersom hon ju får mat).

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #67 skrivet: 03 mar-12 kl 12:46 »
Om du anser att Raw-food är en del av BARF, eller känner att du vill ge det, kan du börja direkt, det finns valpfoder i en del märken. Det bästa av de mest populära märkena har vi provat genom åren och som vi gillar bäst Norsk Hundemat og Vom.
Om du vill BARFa med ben bl a, skulle jag börja med större ben så att "valpen" lär sig att ben betyder tugga. Olika hundar tuggar naturligt bra, krossar benen, andra slukar. Du vill inte ha en slukare...Se till att ingen matkonkurrens finns med andra hundar (eller barn som hunden får för sig vill ha benen) så att hunden inte stressas att äta fortare, utan lär sig matro och att tugga, äta. Är den väldigt glupsk, kan man ge den kött först och det andra så den får någon mer "mättnadskänsla". Allt är individuellt, upplever jag och man får prova sig fram med försiktighet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser