Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mårdjakt  (läst 1419 gånger)

Trivselklubb

  • Gäst
Mårdjakt
« skrivet: 24 maj-23 kl 08:50 »
Någon som vet om jag som privatperson får ställa ut fälla som dödar mård? Jag har ej jaktlicens. Har precis skaffat höns och såg i morse en mård utanför min tomt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mårdjakt
« Svar #1 skrivet: 24 maj-23 kl 09:21 »
Du får sätta en slagfälla på din egen tomt utan jaktlicens. Du behöver däremot lösa jaktkort (400 eller 500 till staten) för att följa lagen.

Jag skulle inte vara så orolig för statens girighet utan mer att mården har ungar nu, och det är inte snällt att lämna en kull att svälta ihjäl.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mårdjakt
« Svar #2 skrivet: 24 maj-23 kl 10:29 »
Tänk på att mården är stark, smal och bra på att klättra. Den tar sig gärna in i hönsgårdar från träd, och det räcker med små glipor för att den skall kunna ta sig in. Elstängsel är effektivt, men man måste tänka till så att den har kontakt med jord också. En räv eller grävling som kommer fram på marken är ju jordad när den når eltråden, men en mård som kommer ner på fasaden har inte blöt jord på fötterna.

Ett tryggt nattboende är bättre än fällor, för tio hönor på en pinne kan vara mer lockande än en korv i en fälla... Och det finns fler än mården som vill ha hönor.

Trivselklubb

  • Gäst
SV: Mårdjakt
« Svar #3 skrivet: 24 maj-23 kl 10:58 »
Tack för ditt svar. Jo jag har också tänkt att den har ungar nu som du säger. Hönshuset är nybyggt o 100% säkert (skulle jag nästan våga säga). Däremot går hönsen fritt ute dagtid, från ca 9.30-19, då dom vill gå in. Det är främst då jag är orolig. Jagar mården dagtid? Har aldrig sett mård förut men har sett den vid två tillfällen nu o på två olika platser. Kanske är samma individ. Vet några grannar en bit bort som blivit av med sina höns nyligen.

Trivselklubb

  • Gäst
SV: Mårdjakt
« Svar #4 skrivet: 24 maj-23 kl 11:20 »
Vilken slagfälla är lättast att använda för en amatör? Läste på en hemsida där fällor säljs att den skulle placeras 1,5 meter upp i ett träd. Får den inte stå på marken? Tänker om någon katt är nyfiken..

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mårdjakt
« Svar #5 skrivet: 24 maj-23 kl 11:39 »
Mården jagar nog dagtid också, men den är rätt skygg så det är nattetid man bör vara orolig för den. Nattetid kommer även räven och grävlingen. Liksom råttor och hermelin, om du råkar bo där sådana finns.

Dagtid är det duvhöken som är den orädde jägaren, den kan slå en höna fastän du står mitt i flocken. Har du fått en höna tagen av duvhöken så är det säkraste sättet att bli av med den att hålla hönorna under tak en vecka så den drar vidare. Duvhöken får du inte jaga, och det är inte lätt heller så i praktiken spelar inte jaktförbudet så stor roll. Duvhöken kommer som en blixt från klar himmel... Gladan och en del andra rovfåglar kan slå en höna dagtid, men de är inte så duktiga (två misslyckade försök här av glada där hönan kommit loss). Kråkfåglar kan ta höns, framför allt kycklingar, men de lär sig snabbt av med den ovanan om man skjuter en eller två. De pratar med varandra, så man behöver inte radera hela gänget. Vi har ett gäng skator här, och de sköter sig fint, men för kanske tio år sedan hade de ett par individer som började ta kycklingar. Efter att två fått ta smällen (kan ha varit de skyldiga) så skötte de sig igen. Skator varnar för höken, och tar betalt i ägg som höns lägger i buskarna.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mårdjakt
« Svar #6 skrivet: 24 maj-23 kl 11:44 »
Vilken slagfälla är lättast att använda för en amatör? Läste på en hemsida där fällor säljs att den skulle placeras 1,5 meter upp i ett träd. Får den inte stå på marken? Tänker om någon katt är nyfiken..

De där "ihjäl" fungerar säkert bra, de finns i alla fall lättåtkomliga.

Fällan slår hårt och måste därför sättas högt upp så man minskar risken att ett barn eller något djur kör in handen/tassen där. En liten katt kan säkert gå i fällan, men det är inte troligt när den sitter ett par meter upp på en trädstam.

Trivselklubb

  • Gäst
SV: Mårdjakt
« Svar #7 skrivet: 24 maj-23 kl 12:16 »
Tusen tack för all information. Tur man är pensionär så man är hemma mycket. Jag hoppas att det går bra men dom verkar leva farligt höns när man hör o läser allt som dom råkar ut för.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mårdjakt
« Svar #8 skrivet: 24 maj-23 kl 15:06 »
Man läser ju mest om det spektakulära, men oftast går det bra. Vi har höns och ankor som går fritt dagtid, men det går flera år ibland utan att något händer.

En risk är det ju, men hönorna får ett mycket roligare liv.

 

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Mårdjakt
« Svar #9 skrivet: 27 maj-23 kl 15:52 »
I 23 paragrafen jaktlagen finns de djur som man får av daga på tomtmark uppräknade.
Jag rekommenderar att du skaffar en fälla för levandefångst om den ska vara i en trädgård.
Risken för felfångst av sällskapsdjur är stor plus att nyfikna barn kan hitta fällan och sticka in en arm.
Slagfjädern är tillräckligt stark för att slå av ben i en barnhand. Ryker grannens nyfikna katt (katter klättrar mer än 1,5 m) är grannsämjan starkt hotad.
Levandefångstfällan har en vippanordning som löser ut falluckan eller ett draggiller som du betar med lämplig agn.
Något jaktkort behöver du inte men försök hitta en lokal jägare som kan hjälpa dig med avlivningen.
Skaffa en vaksam tupp så håller han koll på "flygvapnet".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 3 användare
Efwa, RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser