Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Schablonavdrag el jordbruksfastighet..?  (läst 892 gånger)

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
Schablonavdrag el jordbruksfastighet..?
« skrivet: 24 jan-23 kl 20:52 »
Har tidigare inte brytt mig om att dra av elen för själva "verksamheten". Mest pga av att jag inte har någon jättestor förbrukare där.
 Tänkte ta tag i detta nu när elpriset skenat men saknar separat mätare för ekonomibyggnaderna.

Finns det något slags schablonavdrag man kan använda sig av..?

Hur gör man med själva nätavgiften..? Går den också att dela upp och dra av..?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Schablonavdrag el jordbruksfastighet..?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-23 kl 22:25 »
Du behöver göra en beräkning på hur mycket el som går till verksamheten så du kan styrka det ifall du går en kontroll av Skatteverket.
Tänk på att få med allt. En del av elen vi har som går till verksamheten är,  belysning, elaggregat, värmekabel i vattenledningen, eluppvärmd vattenbalja, värmeplatta till hönsens vatten, värmelampor vid lamning, batteriladdare, vedkap, vedklyv andra elverktyg, kompressor, ev värmepump eller element i uppvärmda utrymmen osv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Schablonavdrag el jordbruksfastighet..?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-23 kl 07:56 »
Jag gjorde en ungefärlig uträkning på årsbasis och kom fram till 25% av elförbrukningen till näringsverksamheten. Dessa kostnader (både elhandel och nätavgift) bokförda jag som kostnader i näringsverksamheten.
Räknat på helår blev det nog ungefär rätt, även om det var större andel än 25% till näringen på sommaren, med elmotor till höinjektorn och den elslukande fläkten till skulltorken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser