Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  klarar ullig hedemora bättre kyla  (läst 1243 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
klarar ullig hedemora bättre kyla
« skrivet: 05 jan-23 kl 20:46 »
Den ulliga varianten av hedemora, klarar den bättre kyla än de fjäderklädda?
Den klarar ju väta sämre, torkar upp längre tid,  men håller den sig varmare på vintern tack vare all dun?

pelargon3

  • Inlägg: 2
    • -
SV: klarar ullig hedemora bättre kyla
« Svar #1 skrivet: 10 apr-23 kl 09:29 »
Den ulliga varianten av hedemora, klarar den bättre kyla än de fjäderklädda?
Den klarar ju väta sämre, torkar upp längre tid,  men håller den sig varmare på vintern tack vare all dun?
Som jag förstått det är dom som silkeshöns, mer känslig för kyla för att dom saknar täckfjädrar. Inte så härdiga.
Dom är otroligt söta dom som är ulliga o lurviga!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: klarar ullig hedemora bättre kyla
« Svar #2 skrivet: 10 apr-23 kl 09:59 »
Aningen OT, men jag läste nyligen ett tips från någon som kollat lite extra på höns i kallt klimat. Här har vi bara så kallt på vintern att det är kammen vi känner som den känsliga delen på hönorna (värst för tupparna), men blir det riktigt kallt så ryker tårna. Det rekommenderade hönsforskaren att man kunde undvika genom att ha en platt sittpinne i snabbvuxet trä. Genom att pinnen är platt så täcker hönan hela fötterna, och inte som på en rund pinne där de griper om pinnen så tårna kommer utanför.


Du får domesticera snöripa ;D Tjäder och Orre vore något att prova med. Nämner jag det för dottern så har vi snart sådana här också...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jenny Donai Manitski, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser