Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?  (läst 2728 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« skrivet: 21 sep-22 kl 14:27 »
Förr har jag alltid fått lön efter de timmar jag jobbat så att blanda in tjänsteresa och traktamente i det hela begriper jag mig inte alls på.
Jag satte mig på tåget kl. 17:00 för att hämta en bil och köra den till en bilförsäljare. Kl. 23:10 dagen efter var bilen på plats hos försäljaren.
Hur räknar jag för att få reda på hur mycket ersättning jag ska ha för den resan?
Från resans start till avklarat uppdrag blir det alltså drygt 30 timmar.
Arbetsgivaren betalar hela resan till där jag hämtade bilen.
« Senast ändrad: 21 sep-22 kl 14:37 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-22 kl 20:44 »
Var det där ett uppdrag eller jobbar du åt samma arbetsgivare under andra tider? I så fall vilka är dina ordinarie arbetstider hos denna arbetsgivare? Och i så fall vilket avtal har ni transport eller kollektiv? Om transport är det tunga eller lätta fordon? Olika har ju olika kör och vilotider som kanske hade blivit överskriden här.   
 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-22 kl 21:35 »
Det var ett enskilt uppdrag. Det kan tänkas bli fler liknande uppdrag och någon annan sysselsättning har jag inte hos den här.
Det blir i så fall enbart lätta fordon eller personbilar.

Nu handlade inte min fråga om vilotidsregler.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #3 skrivet: 21 sep-22 kl 22:30 »
Chaufför på tidningsbud har 146:- i timmen.

Ha det som utgångspunkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #4 skrivet: 22 sep-22 kl 05:51 »
Traktamente för övernattning på annan ort är först och främst för att säkerställa dygnsvila, det var på den vägen jag tänkte på det.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-22 kl 09:55 »
Låt säga att jag har samma timlön som tidningsbudet.
Räknar jag då 30x146+240=4 620 ?

Körtiden var i det här fallet mindre än 13 timmar. Och under den tiden tog jag pauser och rast.

Tillägg:
Uppdraget var alltså att köra en bil från punkt A till punkt B. För att kunna utföra uppdraget var jag tvungen att med tåg, buss och apostlahästarna ta mig från punkt B till punkt A. Det är vad som gäller för resan till punkt A jag inte vet vad som gäller.
Den jag utförde uppdraget för är inte insatt i den här biten utan lämnar bara över ärendet till någon som räknar ut lönerna. Jag är som jag är och litar inte på att alla kan sin uppgift helt och hållet.

För att inte blanda in behörighetsklasser i det hela kan jag nämna att det inte handlar om något som kräver C, D eller E-behörighet på körkortet. Inte heller B+. Vanligt enkelt B är tillräckligt.

Tillägg 2:
Fövirring uppstod i min hjärna om vilken punkt som är vad. Jag tror det är rätt nu.
« Senast ändrad: 22 sep-22 kl 11:11 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #6 skrivet: 22 sep-22 kl 11:35 »
Du F-skattar alltså? Eller är du timanställd?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #7 skrivet: 22 sep-22 kl 11:41 »
Om det är en faktura du ska skicka är det bra att du lägger till kostnader för en sovhytt på tåget. Det kan löna sig för att inte motsäga sig själv angående vilotider och dessutom är det helt rätt. Sedan får du ha en lite högre timlön på vissa kör timmar, alltså OB timmar från 19-23 på andra dagen. Utöver tim beräkning borde det bli en grund avgift också. Jag själv hade gjort så i alla fall.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #8 skrivet: 22 sep-22 kl 12:18 »
När du som uppdragstagare kör personbil så gäller arbetstidsregler och vägarbetstidslagen. [emoji6]


Nu tänker jag som arbetsköparen.

Dvs om du fått ligga, hmmm ligga och sova så räknas resan som rast och du förtjänar du dygntraktament den skattefria delen ligger väl kring 400:-.
Timlön utbetalas för förflyttningar mellan de olika transportslagen då detta anses vara annat arbete.
När det gäller körningen så ska rasterna räknas bort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #9 skrivet: 22 sep-22 kl 17:19 »
Skulle det vara så att du är f-skattare och utför uppdraget mot faktura, så är det ju bara att du drar till med en snygg siffra utan någon invecklad förklaring.


Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #10 skrivet: 22 sep-22 kl 17:27 »
Det var väldigt vad det verkar krångligt att räkna ut det här.
Som sagt, arbetsgivaren betalar hela resan med sovvagn den sträcka sådan fanns att tillgå.
Jag fakturerar ingenting, min lön för uppdraget får jag i slutet på nästa månad. Men jag vill veta att räknenissen räknar enligt vad som ska vara.
Jag är väl insatt i vilotidsreglerna som gäller inom taxi när jag enbart transporterarar mig mellan hemmet och taxibilens uppställningsplats. Om inte kör- och vilotidsregler på något sätt påverkar den ersättning jag ska ha för att ha utfört uppdraget är det bara att bortse från detta.
Det måste väl anses vara en timanställning då jag får betalt för varje enskilt uppdrag.

Ska det behöva vara så krångligt att sätta upp en sorts formel för att jag ska kunna räkna ut vad jag ska ha före skatteavdrag.
Det här vill jag veta för att bedöma om jag ska ta på mig flera liknande uppdrag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #11 skrivet: 22 sep-22 kl 17:32 »
Ja, det är bäst att ha det klart med uppdragsgivaren innan man gör något. Oavsett om man får lön med krångliga tillägg och avdrag, eller om man fakturerar. Jag har stött på kunder som varit så inne i det här med kvitton på alla utlägg att de vill ha det fast jag gett ett fast pris.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #12 skrivet: 22 sep-22 kl 19:17 »
Jag skulle inte åka utan att veta vad dom är villiga att betala och hur innan.
Nu får du helt enkelt se vad det blir och begära betalt för alla timmar du tycker är rimligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #13 skrivet: 22 sep-22 kl 20:00 »
Men det var då ett evigt kommenterande om saker som inte hör till min fråga i den här tråden.
Jag börjar misstänka att inläggen mest är till för att skriva något och inte att det finns något intresse av att ge något svar.
Jag ger det ett dygn till här. Om inget adekvat kommer fram under den tiden blir det att jag vänder mig någon annan stans.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #14 skrivet: 22 sep-22 kl 20:31 »
Traktamente är väl bara en fast summa per dag/halvdag för ökade kostnader.

När jag varit på tjänsteresa (var några år sedan nu) så fick jag lön för tiden jag arbetade. Samt att man fick tillbaka pengarna för alla utlägg man gjort på resor och boende.
Traktamenter var en fast summa per dag som ersättning för bla mat. Om man blev bjuden på mat så fick man göra avdrag på traktamentet pch avdraget är olika stort beroende på om det var lunch eller middag.

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/traktamente.4.361dc8c15312eff6fd1703e.html?q=skattefri+reseers%C3%A4ttning

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #15 skrivet: 22 sep-22 kl 20:36 »
Det som ställer till det är att just bilhämtande är en så pass liten branch.
En bekant hämtar lastbilar och han rör inte ett finger om han inte får bra betalt.
Jag har leverat brandbilar och då var det fast pris på jobben som är rätt lättvindigt. Bara en sak att komma ihåg och det var den gröna skylten.
Som ung sysslade jag också med att hämta bilar och då var det mest ett tidsfördriv och riktigt dåligt betalt.

Enklast är det att fråga arbetsköparen eller dess löneberäknare hur dom betalar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #16 skrivet: 22 sep-22 kl 21:08 »
Hur anser ni att de två senaste inläggen besvarar något av det jag frågat om?

Läs startinlägget en gång till, några kompletterande uppgifter har jag skrivit senare.
Om fler uppgifter behövs för att ge svar, berätta då vad som behöver kompletteras.
Ge mig siffror och fakta som jag kan räkna med.

I övrigt är det bara onödigt att göra inlägg.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #17 skrivet: 22 sep-22 kl 21:31 »
Hur anser ni att de två senaste inläggen besvarar något av det jag frågat om?

Skogsvilde är tydlig i sitt inlägg , det ÄR enklast att du frågar uppdragsgivaren, finns det inget avtalat innan och arbetsköparen saknar kollektivavtal kan du inte veta vad du ska få betalt utan att fråga.

Jag hade begärt en fast summa innan jag åtagit mig ett sånt uppdrag, risken nu är ju att du bara får timlön för dina körtimmar och får 'bjuda' på den tid du tillbringat på allmänna färdmedel
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #18 skrivet: 22 sep-22 kl 21:42 »
Problemet är ju att du inte har all fakta att lägga fram.
Vad som är avtalat mellan er är luddigt för stunden.
Vad är det för form av anställningskontrakt? Ersättningarna du får bör ju framgå i det eller i ett kollektivavtal kopplat till det. Är ju helt omöjligt att ge dig en formel utifrån det fakta du kommit med.

Om jag utgår från min arbetsgivare så är tid då jag transporteras mellan a och b att räkna som restid i vissa fall. Då är det inte lön utan restidsersättning för den tiden. Tiden då jag utför en arbetsuppgift får jag lön för. I detta fall 13 timmar. Om du har något liknande ska du ju då ha 17x(din restidsersättning) samt 13xtimlön. Alternativt 30xtimlön. Men kan ju likväl vara 13xtimlön.

Att arbetsgivaren betalar hela resan kan ju likväl innebära biljett till tåget samt traktament. Är sjukt svårt att ge dig det du vill ha utifrån den faktan du kommer med.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #19 skrivet: 22 sep-22 kl 22:18 »
Äntligen något jag kan räkna med här.
Det finns alltså något som heter restidsersättning.

Angående att fråga uppdragsgivaren så är vi överens om en timlön. Själva siffran behöver inte nämnas, Jag nämnde också i ett tidigare inlägg att uppdragsgivaren inte är insatt i den här biten. Han lämnar över sina uppgifter till någon som räknar ut lönerna.
När vi talades vid innan resan verkade han inte veta mer än något luddigt om traktamente.

Om ingen berättar vilka fakta som behövs för att sätta upp en formel, Hur ska jag då veta vad som behövs?
Som jag skrev i det första inlägget begriper jag mig inte alls på annat än antal timmar x timlön.

Under förutsättning att restidsersättning utgår skulle en formel kunna se ut så här?
(restidsersättning x restid) + (arbetstid x timlön) + traktamente

Nu vet jag att om det blir fler uppdrag erbjuds ska jag ta upp ämnet restidsersättning.

Just ja. OB-tillägg ska läggas in i formeln också.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare
peterm, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser