Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installation Ackumulatortank pelletskamin  (läst 1368 gånger)

Erstavik

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Installation Ackumulatortank pelletskamin
« skrivet: 06 aug-22 kl 10:56 »
Hej,

Har ett hus på 150 kvadrat med elpanna och separat vedspis med en vattenmantlad slinga, tyvärr ingen ackumulatortank.  Funderar på att byta ut detta till en vattenmantlad pelletskamin CMG Tuga.     Finns ingen källare på huset men finns plats där elpanna står idag.
Vad jag förstår så behöver jag en laddomat och en ackumulatortank.  Vill även ha varmvatten så är det bäst ha en ackumulatortank som även kan ge tappvarmvatten? Eller behöver jag två tankar?

Vill ha lite info innan jag bestämmer, pratade med två vvs firmor och de vill ha 70.000 för laddomat och ackumulatortank installerat.  Då ingår inte pelletskamin för 40.000 kr.   Tycker det låter orimligt?!?

Tips och råd önskas

Tack

Claes

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #1 skrivet: 06 aug-22 kl 13:03 »
Ja, det var dyrt. Men å andra sidan kanske de drar rören långt och besvärligt

Titta på Rinkabyrör så får du en bild av vad grejerna kostar, och sedan är det bara att gissa timmar på jobbet. Idag så klämmer rörkrökarna ihop rören, så det går rätt fort att ta sig fram.


Pellets har ju en del bekvämlighetsfördelar, men det finns ju alternativet med en kökspanna för ved om du vill ha ned driftkostnaden. Jag satte in en Lohberger och en 750 liters ackumulatortank i förra huset jag bodde i (lite drygt 150 m2). Fungerade jättebra, men skulle jag gjort om det så skulle jag satt in dubbla volymen ackumulator, och valt till solfångarslinga till den. 750 liter är för litet om man eldar med ved och bara vill elda på kvällen vintertid, och eldar man i köket (ved eller pellets) så är det skönt att inte behöva elda för varmvattnet under sommaren.

Kör man med el till varmvattnet och eldar med pellets så behövs inte ens 750 liter.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #2 skrivet: 06 aug-22 kl 19:29 »
Pelletskaminen, kommer den att ge både luftvärme och vattenvärme? Om det är så, så skulle jag bara ha en varmvattenberedare till varmvatten, inte någon tank alls. För om du ska värma en tank och samtidigt värmer huset med varmluft kommer huset att vara olidligt varmt innan tanken blivit ljummen. Du behöver ju inte heller tank för att hålla värmen under nätterna. För kaminen ger en jämn värme hela tiden.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #3 skrivet: 06 aug-22 kl 20:05 »
Till saken hör ju att de flesta vattenmantlade kaminer bara avger en liten del av sin värmeeffekt till vattnet, det mesta går till luften i det rum där kaminen står.
Och vattenmantlade kaminer innebär numera en massa extra besvär för att få installationen godkänd med att det måste dras fram kommunalt vatten för nödkylning mm mm. Läs gärna installationsanvisningarna för den kaminmodell du funderar på NOGA, innan du eventuellt gör affär.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #4 skrivet: 06 aug-22 kl 22:09 »
Och vattenmantlade kaminer innebär numera en massa extra besvär för att få installationen godkänd med att det måste dras fram kommunalt vatten för nödkylning
Jasså, är inte SYR 5067 tillåtet längre?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #5 skrivet: 07 aug-22 kl 19:03 »
Hej,

Har ett hus på 150 kvadrat med elpanna och separat vedspis med en vattenmantlad slinga, tyvärr ingen ackumulatortank.  Funderar på att byta ut detta till en vattenmantlad pelletskamin CMG Tuga.     Finns ingen källare på huset men finns plats där elpanna står idag.
Vad jag förstår så behöver jag en laddomat och en ackumulatortank.  Vill även ha varmvatten så är det bäst ha en ackumulatortank som även kan ge tappvarmvatten? Eller behöver jag två tankar?

Vill ha lite info innan jag bestämmer, pratade med två vvs firmor och de vill ha 70.000 för laddomat och ackumulatortank installerat.  Då ingår inte pelletskamin för 40.000 kr.   Tycker det låter orimligt?!?

Tips och råd önskas

Tack

Claes

En laddomat för detta ändamål kostar ju inte mycket. Den behöver ju bara starta cirkulationspumpen på kaminen. Under 1000-lappen tror jag.

Om det är en pelletskamin måste man klara sig på en liten acc tank, den startar väl automatiskt när vattnet börjar svalna, misstänker jag.


Till saken hör ju att de flesta vattenmantlade kaminer bara avger en liten del av sin värmeeffekt till vattnet, det mesta går till luften i det rum där kaminen står.
Och vattenmantlade kaminer innebär numera en massa extra besvär för att få installationen godkänd med att det måste dras fram kommunalt vatten för nödkylning mm mm. Läs gärna installationsanvisningarna för den kaminmodell du funderar på NOGA, innan du eventuellt gör affär.

Jag håller inte med, den största effekten går till vattnet, oftast 2/3. Och jag tror inte heller man måste dra fram kommunalt vatten, det skulle ju bli väldigt dyrt om man har egen brunn.
« Senast ändrad: 07 aug-22 kl 19:14 av addebadde »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #6 skrivet: 07 aug-22 kl 22:42 »
Jag kanske skulle ha förtydligat lite, en nödkylningslösning med eget vatten kan godkännas under vissa förhållanden (t ex att det finns tillräckligt mycket vatten lagrat i t ex en hydrofor, så man säkert kan nödkyla kaminen tills brasan har slocknat vid ett strömavbrott då pumpen inte går). Men dessa detaljer ska stå i installationsanvisningarna.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #7 skrivet: 07 aug-22 kl 23:02 »
Med rätt SYR ventil har det inte varit några problem
I vilken kommun menar du att det krävs kommunalt vatten?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #8 skrivet: 08 aug-22 kl 00:24 »
En pelletskamin slocknar väl i stort sett direkt om strömmen går, så där hinner kaminen inte ens börja hoppa ;D

Öppna system under 70 kW kräver väl ingen nödkylning?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #9 skrivet: 08 aug-22 kl 11:49 »
Med rätt SYR ventil har det inte varit några problem
I vilken kommun menar du att det krävs kommunalt vatten?

Åtminstone var det ett krav runt år 2010-2011 i Umeå kommun.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #10 skrivet: 08 aug-22 kl 12:52 »
Ok, hoppas att de har ändrat det så det är möjligt att värma med koldioxidneutrala biobränslen även utanför verksamhetsområdet för kommunalt vatten.
Det kommunala självstyret är ju inte alltid av godo och om det gör befolkningen beroende av vatten och värme från centralorten är självstyret närmast skadligt. Det tvingar ju in folk till städer, driver upp bostadspriser och gör eventuellt befolkningen beroende av stat/kommun för sin försörjning.
Sådana regler som hindrar eller försvårar människors liv i onödan bör tas bort och med rätt SYR ventil går det ju utmärkt att elda fastbränsle även om man har enskilt vatten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #11 skrivet: 08 aug-22 kl 20:13 »
Jag har varit inne och tittat på kaminen på nätet. Även om 4/5 går till vattenvärme så tror jag ändå inte det är lönt med tank. Den är troligtvis inte lämplig för tappvarmvatten eftersom vattnets ut-temperatur från kaminen är för låg för det. Hur bra eller dålig är din vattenmantlade köksspis? Kanske ska du byta ut den mot en kökspanna för då kan du ha tank till den.

Om du instalerar din pelletskamin utan tank tror jag du blir nöjd.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #12 skrivet: 08 aug-22 kl 23:02 »
Hur menar du nu, skulle den kaminen inte ha normal ut-temp på vattnet? Är den anpassad för golvvärme?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #13 skrivet: 09 aug-22 kl 18:37 »
Det gick inte att se på beskrivningen, som jag fick fram, att det fins någon shunt  på kaminen. Om den jobbar utan shunt är det ju cirkulationssytemets  temperatur som gäller. 30-40 grader brukar det vara. Det räcker inte till varmvatten.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #14 skrivet: 09 aug-22 kl 19:35 »
Det gick inte att se på beskrivningen, som jag fick fram, att det fins någon shunt  på kaminen. Om den jobbar utan shunt är det ju cirkulationssytemets  temperatur som gäller. 30-40 grader brukar det vara. Det räcker inte till varmvatten.
Men även om eldstaden bara skulle producera 30-40 gradrigt vatten är det värdefullt och går ju lätt att spetsa med el så att legionellafrihet uppnås i tappvattnet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin
« Svar #15 skrivet: 09 aug-22 kl 23:43 »
Men kaminen kan givetvis användas för högre temperatur på vattnet, det beror bara på hur man kopplar den.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser