Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  giftmängden i fisk  (läst 1741 gånger)

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
giftmängden i fisk
« skrivet: 04 aug-22 kl 16:11 »
Ni som fiskar och äter fisken hur tänker ni kring gifter i insjöfisk. Fiskar ni bara i större sjöar eller struntar ni i gifter eller är det minimiintag som gäller. Bor i småland så tänker att det finns mer gifter här än i glesbygden i norra sverige.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #1 skrivet: 04 aug-22 kl 16:37 »
Fungerar tyvärr inte så, om du inte bor nedströms någon fuling till ytbehandlare... Eller vid Silverån.

Näringsfattiga, till synes rena sjöar kan ha rätt höga halter av kvicksilver. Så förutom att kolla om någon industri (garveri, pappersbruk eller ytbehandlare) släppt ut till sjön/vattendraget, så är det bra att kolla om kommunen eller naturvårdsverket testat fisken angående kvicksilver.

Men oftast är det inte så höga halter att en vuxen person far illa av några fiskmiddagar i månaden även om halterna är höga. Så kolla, men bli inte hysterisk i förväg ;D

Här kan du kolla. Mycket data som kan vara svår att sortera i, lite kass användarvänlighet, men ändå rätt ok. https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=1589fd5a099a4e309035beb900d12399

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: giftmängden i fisk
« Svar #2 skrivet: 04 aug-22 kl 21:32 »
Ni som fiskar och äter fisken hur tänker ni kring gifter i insjöfisk. Fiskar ni bara i större sjöar eller struntar ni i gifter eller är det minimiintag som gäller. Bor i småland så tänker att det finns mer gifter här än i glesbygden i norra sverige.


Radioaktivitet får väl betraktas som något slags gift... som ramlade ner från himlen 1986. Främst över landskapen norr om Småland.

Finnnarna håller öga på detta vad beträffar insjöfisken.
www.stuk.fi/web/sv/teman/livsmedel-och-hushallsvatten/kott-vilt-och-fisk

..medan Sverige fokuserar på halten i vildsvin.
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/radioaktivitet-och-bestralning/radioaktivt-cesium-i-vildsvin-fragor-och-svar

Jag noterar att Finland har en lägre högsta gräns för radioaktivitet i livsmedel (600 Bq/kg) än Sverige (1500Bq/kg).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #3 skrivet: 04 aug-22 kl 21:40 »
Jag noterar att Finland har en lägre högsta gräns för radioaktivitet i livsmedel (600 Bq/kg) än Sverige (1500Bq/kg).

Sådana skillnader hänger nog oftast på pengar, och inte på vetenskap.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #4 skrivet: 05 aug-22 kl 10:41 »
Sådana skillnader hänger nog oftast på pengar, och inte på vetenskap.
Vad får dig att tro det?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #5 skrivet: 05 aug-22 kl 12:03 »
Dels för att jag ser det i flera fall där man sätter olika gränsvärden för samma typ av folk beroende på var de bor i landet (t ex radonhalt i dricksvatten), dels för att man sätter gränsvärden efter vad som är ekonomisk försvarbart för branschen.

Men i det här fallet med Finnar/Svenskar kanske Svenskarna helt enkelt är tåligare ;D Om vi bedriver tålmodig linjeavel så kanske vi får fram en nation av kärnkraftsarbetare som inte behöver skyddskläder...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: giftmängden i fisk
« Svar #6 skrivet: 05 aug-22 kl 22:16 »
Dels för att jag ser det i flera fall där man sätter olika gränsvärden för samma typ av folk beroende på var de bor i landet (t ex radonhalt i dricksvatten), dels för att man sätter gränsvärden efter vad som är ekonomisk försvarbart för branschen.

Men i det här fallet med Finnar/Svenskar kanske Svenskarna helt enkelt är tåligare ;D Om vi bedriver tålmodig linjeavel så kanske vi får fram en nation av kärnkraftsarbetare som inte behöver skyddskläder...

Haha ;D  . . den var kul!   Linje 4: radioaktiv flockimmunitet i befolkningen!

Är tyvärr benägen att hålla med om pengamotivet som styrande. Bodde 1986 i en norrlandsstad när det drösade ned från Tjernobyl - innan var bequerel gränsen 300 men efter ett tag höjdes den till 1500. Så slapp man hälla ut massvis med mjölk som inte klarade gränsvärdet.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #7 skrivet: 05 aug-22 kl 23:38 »
Det otäcka är att man oftast inte tänker på det förrän man råkar på det i något område man kan. Tänker man då på att det finns väldigt mycket man inte är så insatt i, och det rimligen borde ske där också, så kan man bli lite mörkrädd...

Jag har de närmaste dagarna lyssnat på boken Döden i grytan, som jag av misstag började lyssna på då jag trodde den handlade om gift. Den handlar om matindustrin och den är välgjord, men tyvärr deprimerande för det är värre än vad jag trott. Så jag undrar om det inte är bättre att äta fisk från en kvicksilverförorenad sjö, eller en med Cesiumnedfall, än att äta storindustrins utstuderade blåsning.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: giftmängden i fisk
« Svar #8 skrivet: 06 aug-22 kl 15:30 »
--------------------------------------------------------------------
Så jag undrar om det inte är bättre att äta fisk från en kvicksilverförorenad sjö, eller en med Cesiumnedfall, än att äta storindustrins utstuderade blåsning.


Intressant tankegång, tål verkligen att begrundas.

Vad jag tycker komplicerar är den sk cocktaileffekten, som uppstår när alla gifter blandas i våra kroppar.

Kan också fundera på tidsperspektivet: hur lång tid tar det för en cancer att uppstå efter att kroppen utsatts för en cesiumdusch eller PFAS i dricksvattnet?

Som 60+ person sneglar jag på alla fina champinjoner som växer i anslutning till gatorna i min urbana miljö. Antagligen pepprade med tungmetaller och kanske andra giftigheter. Funderar på hur gammal jag behöver bli för att det s a s är skit samma vad jag äter . . . (!)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: giftmängden i fisk
« Svar #9 skrivet: 06 aug-22 kl 17:12 »
Ni som fiskar och äter fisken hur tänker ni kring gifter i insjöfisk. Fiskar ni bara i större sjöar eller struntar ni i gifter eller är det minimiintag som gäller. Bor i småland så tänker att det finns mer gifter här än i glesbygden i norra sverige.
Om man tänker på hur de andra i naturen gör.. om fåglarna inte bygger bo baserad på att livnära sig på fiske i en sjö kan det eventuellt betyda att fisk från den aktuella sjön är underkänd av dem för att mata sina ungar med.
En annan grej är att björn, varg, räv och sådana djur som också brukar fiska som en del av sin kost fiskar normalt inte i små sjöar utan ofta är det strömmande vatten eller delar av stora sjöar som de väljer i första hand.
Baserad på det känns nästan som det är upplagt av naturen att små sjöar kan bli lite små giftiga pga olika anledningar, oavsett människans påverkan eller inte.

Jag har märkt att vissa fiskeklubbar planterar fisk i små sjöar utan större omfattande regelbundet undersökning av vatten kvalitet, eftersom länsstyrelsen en gång har godkänt det och fortsatt godkännandet har blivit bara en rutinsak. Men utan inplanteringen skulle det inte finnas tillräckligt mycket fiske i sådana sjöar att fiska på, eftersom de är en aning näringsfattiga, men tack vare inplanteringen kan ändå anses som ett attraktiv ställe att fiska på. Vilket kan det hela ge en felaktig uppfattning om fiske i små sjöar.

En gång i tiden har jag fiskat här och var utan nåt kunskap om gifter och åt upp allting men senare när jag fick kännedom om gifter och sådant håller jag bara till lite större sjöar, små tjärnar undviker jag gärna.               

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #10 skrivet: 07 aug-22 kl 09:30 »
Visst kan små tjärnar vara förgiftade om de t ex ligger intill en varphög från någon gruva, men oftast är det lågt pH som gör att fisken inte trivs där.

Det där med att björnar inte fiskar i sjöar är nog mest för att de inte kan. Stora laxar som kämpar uppför en ström är otroligt mycket lättare att slå.


Sedan skall man komma ihåg att de som samlar mest gift är de högst upp i näringskedjan och de äldsta (största) individerna. Så en stor gädda är nog sämst att äta, eller om det är organiska gifter en gammal ål.


Svamp i stadsmiljö känns också som en riktig fullträff ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: giftmängden i fisk
« Svar #11 skrivet: 07 aug-22 kl 09:36 »
Tungmetaller i gatumiljö i städer är dock ett mycket mindre problem nu än det var förr i tiden. Dels har ju all bensin varit blyfri sedan tidigt 90-tal, och sedan 2006 har tungmetaller och andra otrevligheter också varit förbjudna i andra sammanhang (t ex bromsbelägg till bilar, ytbehandling på skruvar mm). De gamla "ärvda" tungmetallföroreningarna längs gator och vägar borde vara rätt urlakade vid det här laget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #12 skrivet: 07 aug-22 kl 09:58 »
Är inte så säker på det, bly ligger ju rätt fast i marken, och stadsmiljön har trots allt fått en rejäl dos. Länge sedan nu som jag läste en rapport om bly i svamp, men det positiva var att halten klingade av rätt snabbt när man gick vinkelrätt ut från vägen. 50 meter ifrån var den rätt låg.

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: giftmängden i fisk
« Svar #13 skrivet: 07 aug-22 kl 22:47 »
Det går att kolla upp halterna av olika ämnen i vattenförekomster samt utsläppskällor på https://viss.lansstyrelsen.se/

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: giftmängden i fisk
« Svar #14 skrivet: 08 aug-22 kl 11:38 »
Har man läst "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson så blir man självhushållare.
Föroreningar i sjöar kan komma både uppifrån (svårt att ha koll på) och från tillrinningsområdet.
En riktig goding är lakvatten från gamla överfyllda soptippar. Titta på kartan och se vad som rimligen kan komma ner i vattendragen.
Vattenprover som tas i sjöar häromkring brukar vara för att se om det behövs kalkas. Miljögifter brukar sällan testas om man inte har någon känd kontamineringsrisk från t ex gammal industri.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #15 skrivet: 08 aug-22 kl 23:11 »
Länsstyrelserna runt om i landet håller på och samlar in data för fullt, så det finns rätt mycket bara man hittar på nätet. Och man kan ju slå en pling till kommunens miljönissar om man blir galen på datorkrånglet, ofta är de hjälpsamma. De kan dock ha en inställning att den okunniga allmänheten inte får uppröras med data de inte förstår. Det sättet kan ju ha uppkommit efter att folk överreagerat när de inte förstår att i stort sett hela periodiska systemet finns i naturen om man bara tittar tillräckligt noga.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: giftmängden i fisk
« Svar #16 skrivet: 09 aug-22 kl 10:57 »
Många miljögiftutsläpp har försvunnit så långt österut som till Asien tillsammans med de industrier som genererade dem.
Kvar finns det som lagrats in i bottensediment. Om det får ligga ostört så kanske det inte kommer in i fisken.
Blir mörkrädd när man ser filmer från floder med textilindustriers färgbad. Där behöver folket inte oroa sig för att äta fisken eftersom den inte finns längre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: giftmängden i fisk
« Svar #17 skrivet: 09 aug-22 kl 12:50 »
Men den goda fisken Pangasus som odlas i Mekongdeltat klarar sig med hjälp av antibiotika, och den finns i frysdisken...

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: giftmängden i fisk
« Svar #18 skrivet: 09 aug-22 kl 18:46 »
Antibiotika underlättar uppfödningen av de flesta djurarter vi använder som mat.
Växterna dränks i andra "trevligheter".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 5 användare (1 dolda)
lichiplommon, Tångräkan, Hans Hultén, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser