Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsklipp som foder  (läst 2724 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Gräsklipp som foder
« skrivet: 20 jul-22 kl 00:30 »
Kan det vara farligt att ge hästar gräsklipp från trädgården? Jag har aldrig gödslat gräset och bakom huset är det ingen vitklöver. Stallägaren tror det. Det är finklippt och lättsmält. Ingen av dom har haft fång någon gång. Dom har för lite bete nu så dom får hö morgon och kväll.
« Senast ändrad: 20 jul-22 kl 00:36 av Nina W »

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gräsklipp som foder
« Svar #1 skrivet: 20 jul-22 kl 07:50 »
Kan inte hästen/hästarna få beta gräsmattan istället?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gräsklipp som foder
« Svar #2 skrivet: 20 jul-22 kl 08:10 »
Jag tror inte gräsklipp är farligt om man ger det i lagom portioner. Fri tillgång kan nog ställa till problem däremot om det finns glupna djur.

Har för mig jag sett klippt hö i hästbutiken.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Gräsklipp som foder
« Svar #3 skrivet: 20 jul-22 kl 08:55 »
Gräsklipp kan ställa till det för hästar. Dels kan de få foderstrupsförstoppning sedan finns en risk för kolik och feljäsning i magen.
Det korta höet hos foderfirmorna kan även det ge foderstrupsförstoppning och det ska blötläggas ordentligt innan det ges.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gräsklipp som foder
« Svar #4 skrivet: 20 jul-22 kl 11:28 »
Ok, men det är väl om de äter för mycket på en gång? Alltså när de äter gräsklipp eller uppblött höklipp. För de klarar ju att äta kort gräs.

Hästar verkar vara lite känsliga för torrt i halsen, när frun gav travarna betfor så blöttes den alltid, medan fåren har fått den torr.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Gräsklipp som foder
« Svar #5 skrivet: 20 jul-22 kl 12:17 »
Det 'r en sak om det är kort gräs på betet som de själva knaprar i sig och om de kan stoppa in hela munnar fulla av färdigt klippt gräs.
Gräsklippet blir ju även dåligt väldigt fort då knivarna slår sönder gräset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gräsklipp som foder
« Svar #6 skrivet: 20 jul-22 kl 12:59 »
Jo, det är lite väl lättätet.

Oftast blir det ju gräs som slås med lie som slängs in till djuren här, men det har hänt att jag tömt gräsklipparens uppsamlare till både hästar, får och kor. Går de redan på bete har det inte varit något problem, men jag har fodrat ihjäl två får med gräsklipp för länge sedan när jag tänkte vänja dem vid gräs inför första utsläppet på våren. 22 st som var misstänksamma och två som blev som galna och sprang från plats till plats och dammsög foderbordet.

Lite lättare med hönsen, de är inte så känsliga.

 

SV: Gräsklipp som foder
« Svar #7 skrivet: 30 aug-22 kl 03:49 »
Veterinären varnar efter kolikoperationen: "Ge inte hästarna nyklippt gräs"
När gräsklippningssäsongen nu har startat kommer en varning från Seattle, USA. Den är från veterinär Chantal Rothschild som natten till onsdag räddade en häst som drabbats av kolik – när grannen hade matat den med klippt gräs. Veterinären varnar efter kolikoperationen: "Ge inte hästarna nyklippt gräs"

Veterinärens varning har fått stor spridning på sociala medier. Hon skriver om patienten och händelsen, som inte är ovanlig för henne, och berättar hur farligt det kan vara.
 
Behöver inte tugga lika noga
Rothschild beskriver högarna med gräs som farliga, även om tanken ofta är god när hennes patienter har utfodrats med hacket. Gräset, som tidigt på säsongen har en hög sockerhalt, kan hinna jäsa innan hästen får i sig det, skriver hon.
Det finns även en risk att den tuggar gräset mindre när det är upphackat. Denna kombination kan göra att hästen drabbas av diarré, kolik och även i förlängningen fång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 5 användare
von tratt, xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser