Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla fodermajs  (läst 7325 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Odla fodermajs
« Svar #80 skrivet: 31 mar-22 kl 22:06 »
Yes. Ingen Lützen dimma och ingen rök.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla fodermajs
« Svar #81 skrivet: 01 apr-22 kl 10:10 »
Inte lätt det där med blommor och bin för somliga.....  ;D

Majs har inte olika plantor för hane respektive hona.

Majs har på en och samma planta både honblommor och hanblommor.

Hanblommorna sitter på toppen av plantan och lämnar pollen. Honblommorna sitter längre ner och ger så småningom frukten, majskolven.

Här är ytterligare en förklaring till Radar om det där med fodermajsplantor och väldigt spännande information!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Odla fodermajs
« Svar #82 skrivet: 01 apr-22 kl 10:17 »
Håhåjaja.
Det Thomas skriver är samma saker som jag försökt förklara för dig.

Det är snarare du som behöver förstå vad som skrivits.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla fodermajs
« Svar #83 skrivet: 01 apr-22 kl 10:22 »
Håhåjaja.
Det Thomas skriver är samma saker som jag försökt förklara för dig.

Det är snarare du som behöver förstå vad som skrivits.

Min uppfattning är att du inte tolkade det korrekt men nu har du ytterligare ett svar!
« Senast ändrad: 01 apr-22 kl 10:28 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Odla fodermajs
« Svar #84 skrivet: 01 apr-22 kl 10:38 »
Vad och var har jag skrivit något som skiljer sig från det Thomas skriver? Citera det jag skrivit.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla fodermajs
« Svar #85 skrivet: 01 apr-22 kl 10:56 »
Vad och var har jag skrivit något som skiljer sig från det Thomas skriver? Citera det jag skrivit.

Jag har citerat det du skrev igår.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Odla fodermajs
« Svar #86 skrivet: 01 apr-22 kl 11:06 »
 Vad skrev jag i går som skiljer sig från det Thomas skriver?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Odla fodermajs
« Svar #87 skrivet: 01 apr-22 kl 11:23 »
Detta var ursprungsfrågan och jag föreslår att vi återgår till den:

Hej
Är det någon som vet om man kan ta vanlig fodermajs till utsäde. Har en liten plätt som vi tänkt prova på

(OT: Jag tycker också att det är av största vikt att använda korrekta och vedertagna benämningar så att folk begriper vad man menar och att skriva om sådant som man har personlig erfarenhet av. Internet är fullt av självutnämnda "experter" och hur duktiga de än är inom sina områden duger de inte alltid som språkliga referenser. I språkfrågor är det bättre att vända sig till SAOL och SAOB: https://www.svenskaakademien.se/svenska-spraket )


Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Odla fodermajs
« Svar #88 skrivet: 01 apr-22 kl 11:34 »
Här är ytterligare en förklaring till Radar om det där med fodermajsplantor och väldigt spännande information!

Mitt inlägg riktade sig inte till Radar. Han tycktes vara den enda i tråden som visste det jag vet om majs, och det var ju det han skrev gång på gång. Det finns ingen honplanta av majs. Blomma och planta är inte samma sak, osv osv.

Läs det som skrivs istället för att leka hobby-rasist mot danskar! Och skriv saker som tillför något i tråden...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla fodermajs
« Svar #89 skrivet: 01 apr-22 kl 11:39 »
Mitt inlägg riktade sig inte till Radar. Han tycktes vara den enda i tråden som visste det jag vet om majs, och det var ju det han skrev gång på gång. Det finns ingen honplanta av majs. Blomma och planta är inte samma sak, osv osv.

Läs det som skrivs istället för att leka hobby-rasist mot danskar! Och skriv saker som tillför något i tråden...

Jag agerar inte hobby-rasist mot danskar : Jag är faktisk dansk och har tillfört flera intressante länkar i tråden!
Du kan jo själv tillföra något nytt till tråden istället för att väva runt i de samma frågor!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla fodermajs
« Svar #90 skrivet: 01 apr-22 kl 11:49 »
Jag agerar inte hobby-rasist mot danskar : Jag är faktisk dansk och har tillfört flera intressante länkar i tråden!
Du kan jo själv tillföra något nytt till tråden istället för att väva runt i de samma frågor!
Om man försöker använda rätt benämning på saker och ting slipper man väldigt mycket problem.
Gör man det inte hamnar man i diskussioner som kan bli oändliga, frustrerande, upprörande och tom att dom blir personliga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser