Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...  (läst 2402 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #20 skrivet: 18 dec-21 kl 12:02 »
Funderar litet hur mycket plats som går att uppbringa, ytan som går att använda utan att skada trädrötterna är ganska liten så jag vet inte om det går att få till så stort djup som +2 meter på den.
Vad jag hittat räknar man idag på ca 350 liter per fisk (i denna storlek) för att de skall trivas bra, men jag tror det stämmer om man summerar ihop volymen.
Lake får nog inte plats då den är en ganska stor fisk, annars är den nog ett vettigt val. Rudor är också en klassiker då de klarar väldigt extrema förhållanden utan att ta skada.

Vanlig padda och koppargroda finns ju här, båda dessa är ju nyttiga i det att de tar skadeinsekter och blodsugande insekter.

Karp eller Koi skulle du kunna ha i din trädgårdsdamm!
Karpar slutar att äta och läggar sig på botten i dammen om vatten temperaturen understiger 8+ och klarar även att leva i syrefattigt vatten!
(Äter frön och alger men även insekter)!
Angående det att ha ett djuphåll i mitten kräver att du går ut i dammen när du skal rensa denna!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #21 skrivet: 18 dec-21 kl 12:04 »
De är ju också fina att se på, dedär som verkar bli som en träsko i storlek verkar ju ganska lagom för detta.
(Detta är inte till viltvattnen utan ett privat projekt till min egen trädgård)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #22 skrivet: 18 dec-21 kl 12:21 »
De är ju också fina att se på, dedär som verkar bli som en träsko i storlek verkar ju ganska lagom för detta.
(Detta är inte till viltvattnen utan ett privat projekt till min egen trädgård)



Jag förstår att det är ett eget projekt i din trädgård!
Ja karpar är fine att se på och lagom store om du väljer "små" karpar (finns även i olika färger varje karp är unik)!
De kan faktisk uppnå en vikt på cirka 3 kilo om de trivas!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #23 skrivet: 18 dec-21 kl 13:01 »
Koiarna vi hade verkade rätt sociala, de höll koll på när frun var nära dammen och kom fram och tiggde mat. När bara jag var nära gömde de sig.

En tydligt avskiljd djuphåla underlättar rengöring. Det var en kille som skrev på forumet förut som hade fiskdamm(ar?) och han hade monterat avloppsrör så han kunde bli av med slammet enkelt. När jag fixar till damm nummer 2 så skall jag göra så jag med.

En granne som har stor damm tog ut slambilen och sög rent, det var rätt effektivt. Men min damm stannar nog på 50 m3 och hamnar högt, så det blir tvåtumsrör och användning av det vattnet till odlingar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #24 skrivet: 18 dec-21 kl 13:03 »
Kul, jag skall fråga grannen var han köpte sina.
Kan man ha några exemplar av lungfiskarna som nämndes tidigare ihop med karpfiskar?
(eller är de typ som bladfiskar att de försöker att äta allt som kommer nära...)

Tackar för påminnelsen om vikten av att planera in alla rör och slangar ordentligt innan man sätter igång.

Just nu är det ju djuptjälat så grävning blir nog inte fören tidigast till försommaren.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #25 skrivet: 18 dec-21 kl 13:10 »
Kul, jag skall fråga grannen var han köpte sina.
Kan man ha några exemplar av lungfiskarna som nämndes tidigare ihop med karpfiskar?
(eller är de typ som bladfiskar att de försöker att äta allt som kommer nära...)

Tackar för påminnelsen om vikten av att planera in alla rör och slangar ordentligt innan man sätter igång.

Just nu är det ju djuptjälat så grävning blir nog inte fören tidigast till försommaren.

Karpar går bra tillsammans med exempelvis Rudor och Lungfiskar brukar att förtränga andra fiskarter särskilt guldfiskar
och stressar de flesta andra fiskarter i en trädgårdsdamm!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #26 skrivet: 18 dec-21 kl 13:23 »
Kan tänka mig att de här afrikanska vandrarmalarna ger sig på mindre fiskar, speciellt när de står och sover.

Jag tänkte mig kombinera matfisk med vattenreservoar till dotterns odlingar, och som branddamm. Den första dammen har groddjuren fått tillbaks, där skall inte fisk in igen.


Sutare och Rudor fungerar ju fint om man vill hålla sig till Svenska arter.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågar om kommande bygge av en liten trädgårdsdamm...
« Svar #27 skrivet: 18 dec-21 kl 16:05 »
Detdär lät onekligen mycket intressant, berätta gärna mer om detdär sedan!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 5 användare (1 dolda)
RindertD, köksträdgård, S. K., javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser