Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggens pung spetsigare efter betäckning?  (läst 1547 gånger)

Åhammar

  • Inlägg: 9
Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« skrivet: 29 okt-21 kl 12:00 »
Vi släppte ihop ett av våra bagglamm med två tackor 19e oktober. Gnuggade in falurödpulver på baggens mage.

27e okt var det svagt rödfärgat på den ljusa tackans bak (den andra är svartbrun så ev rött syns inte). Blött och regning väder så det var troligen delvis bortregnat.

Dagen efter var baggens pung spetsig i botten, inte rund som den brukar vara.

Åker kulorna upp vid betäckning?
Och isåfall, är det troligt att han betäckt båda en eller flera gånger iom att kulorna fortfarande såg lite uppdragna ut?

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-21 kl 13:51 »
Du får ett kanskesvar av mig för jag vet inte, men det verkar möjligt. Har noterat att baggarnas pung är mer spetsig på sommaren när de inte går med tackorna och det inte är betäckningssäsong.
Ett annat alternativ kan vara kallt väder.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #2 skrivet: 29 okt-21 kl 18:08 »
Det har nog som sagt delvis med blodcirkulationen att göra, just denna kroppsdel är ju beroende av en relativt konstant temperatur, det är därför arrangemanget inte sitter inuti kroppen som hos tackorna/kvinnor.
Det sitter för visso mindre muskler ovanför klockspelet som kanske inverkar, men aktiv kontration av muskler borde inte pågå mer än några timmar så jag kan inte heller ge något exakt svar.

Juvret brukar ju också ändra form hos tackor mellan olika årstider även om de inte har några lamm, detta har också med blodcirkulationen att göra, dock är värme inte lika kritiskt för mjölkproduktionen, däremot har både kyla och i synnerhet värme hos hanen (men troligen inte hos honan, i vart fall inte i lika hög grad (det sägs att de gamla Rommarna ibland hade manliga fertilitetsproblem på grund av den höga temperaturen i badhusen) inverkan på produktion av den typ av celler som har aktiv del i vår förökning (både hos får och hos oss själva), denna typ av celler bildas dock, precis som hos oss, flera veckor före betäckningen även om de inte aktiveras i egentlig mening.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-21 kl 13:15 »
En tanke som slog mig igår angående detta är att blodtillförseln till genitalie området kanske är kopplat till signalsubstanser i kroppen, vad jag hört, men jag skulle vilja ha detta bekräftat av någon med riktig läkarutbildning eller motsvarande innan jag kan ta det för absolut sanning är att signalsubstanser i kroppen (dvs från hjärnan) minskar efter aktivitet, detta skulle i så fall kanske förklara variationen på blodflödet och att kanske hela området påverkas av det högre blodflödet.
Sädesvätska lagras inte i testiklarna utan produceras av ett organ kallat blåshalskörteln (prostata) och lagras sedan kortare tid i en blåsa strax bakom denna, denna procedur tar bara ca 6-10 minuter, till skillnad mot produktionen av reproduktiva celler som sker i ett slags gångar i testiklarna (dessa går att se genom hinnan på dessa på frigjorda organ vid dissektion eller slakt, dessa celler vandrar sedan genom en liten kanal som påminner om ett blodkärl som sitter utanpå ett grövre fäste som innehåller blodkärl, nerver och annat, vandringen härifrån är således ganska långsam då detta i sig inte innehåller några muskler som kan hjälpa till) och som sagts tidigare genomgår en mer komplicerad resa som tar lång tid i anspråk. (exakt hur lång tid detta tar vet jag inte, men en bagge klarar ju rätt många tackor på ett dygn).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-21 kl 11:11 »
Jag vet inte om alla gillar att se bilder på medicinska preparat från döda människor innan jag länkar, men
Institute of Human Anatomy har några riktigt bra informationsvideos på Youtube om hur musklerna runt och ovanför testiklarna fungerar och vad de gör när temperaturen behöver justeras, osv.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Åhammar

  • Inlägg: 9
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #5 skrivet: 31 okt-21 kl 11:52 »
Antar att uppdragningen beror på lägre temperatur etc och att ev uppdragning vid betäckning sker under ejakulationen och liten stund efter som ni skriver...

Det säkraste tecknet på att betäckning skett är väl vita tackans rödfärgning på baken som bör bero på det röda pulvret.

Kan jag anta att även den svartbruna systern är betäckt?

Båda lammade sin första gång i mars och deras bagglamm avskildes 23 maj.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #6 skrivet: 31 okt-21 kl 12:49 »
Jag behövde rosta av mina egna kunskaper...

Jo, Baggen brukar betäcka flera tackor efter varandra så det förefaller troligt om båda tackorna brunstar samtidigt. (grisar är annorlunda, men hos får brukar det ske ganska omgående så fort baggen känner vittringen av tackor som brunstar, identifierat vilka det är och genomgått den sedvanliga uppvaktningsproceduren som dock inte brukar ta särskilt lång tid om det bara är en ensam bagge där, inte sällan brukar baggen har listat ut det och fått med tackan på noterna redan medan man står och tittar på dem efter att man just släppt in honom till tackorna som sagt så tar det bara några minuter medan han behöver ladda om inför nästa tacka.).
(min erfarenhet är att det mest är enstaka äldre tackor och liknande som inte gör det om de väl hamnat i synk med varandra)

Det brukar ta några veckor innan tackans juver hårdnar märkbart så att det går att känna tydligt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Åhammar

  • Inlägg: 9
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #7 skrivet: 31 okt-21 kl 17:02 »
Detta är fjärde hösten vi släpper bagge till våra tackor och alla tillfällen har varit årsbagge.
De första tre åren släppte vi in baggen till alla tackor (4, 4, resp. 6 st). I år använde vi egen bagge som är släkt med vissa av tackorna och därför tog vi inte hem honom till alla utan gick dit med två som han inte är släkt med.

Vd alla tillfällen har baggen börjat uppvakta tackorna trevligt och korrekt direkt. MEN, inte en enda gång har vi sett en betäckning trots att vi har hagen direkt bakom huset i anslutning till altanen.

Jag hoppas på att någon vill köpa baggen till liv och tills dess kan de gå ihop.
Det är kanske inte så stor chans att få baggen såld vilket talar för att ta hem dem och slakta baggen.....  men vore synd att göra för tidigt om de inte är betäckta. 

Om vi för säkerhets skull ska låta dem gå ihop ett tag till;
är det då 17 dagar från de släpptes ihop som gäller för att säkert hinna få en brunst (de har inte haft någon teaser)?


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #8 skrivet: 31 okt-21 kl 19:13 »
Jag måste forska litet mer i detta, men förhoppningsvis hinner någon annan svara tidigare.

En sak jag kommer på såhär på rakhand man kan kolla efter är om baggen undersöker dofter som innehåller feromoner, vilket man brukar kunna se genom att den håller upp huvudet i luften, drar upp överläppen och liksom silar in luften för att kunna känna efter bättre. Gör den det ofta under en längre tidsperiod (och inte bara de första dygnen då den troligen så gott som alltid pejlar av nya tackor) kan man förmoda att minst en tacka bör brunsta.

Gäller det bara denne bagge, eller gäller det samtliga baggar ni testat med?

Visserligen är det litet sent nu, men fortfarande säsong om man räknar på att tackorna börjar lamma framåt Mars-April (Dräktigheten är ca 6 månader) så det borde inte så mycket vara det tycker man.
Tidpunkten för lammning verkar inte styras av väder utan av en biologisk klocka som delvis är genetiskt betingad tror jag, i allafall har jag inte sett någon riktig annan logik som kan förklara det (jag vet inte om det delvis har med ljus att göra men jag tror inte det då tackorna verkar ha ungefär samma intervall oavsett geografisk zon vad det verkar (tror jag i allafall).).

Om man inte finner något fel alls, kan det vara så att just denna bagge lider av medicinska problem som impotens eller liknande?
(Det kan vara riktigt svårt att se dock)
Det är mindre vanligt hos får än hos tjurar, men det kan kanske inte helt uteslutas om man går bet på alla andra saker.





 
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Åhammar

  • Inlägg: 9
SV: Baggens pung spetsigare efter betäckning?
« Svar #9 skrivet: 31 okt-21 kl 20:26 »
Lite osäker på vad du svarar på men ja, baggen (liksom flera andra gräsätare/muldjur) drar upp överläppen vid behagliga dofter.

Och lamningen styrs av när brunsten/betäckningen skett, ca 5 mån/147 dgr efter betäckning.

Min fundering gäller ffa om jag ska ta hem tackorna och slakta baggen redan nu. Eller låta dem gå ihop ett tag till och isåfall hur länge?

Ena tackan har haft rödfärg längst ned på ryggen kring svansen. Hennes syster är mörk så ev färg går ej att se.

Vi har alltid fått dräktiga tackor men aldrig sett själva betäckningen. Tidigare år har vi haft alla hemma och ingen brådska med att skilja av utan baggen har gått kvar till december-januari. Nu går två tackor med baggen hos grannar en bit bort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser