Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Hälsingland Vackert boende finnes i utbyte mot arbetskraft  (läst 386 gånger)

JKSE

• Hälsingland
Hälsingland Vackert boende finnes i utbyte mot arbetskraft
« skrivet: 25 apr-21 kl 20:58 »
Hej på er,

Är du/ni sugen på att byta miljö för någon/några veckor och komma och bo på en vacker plats med mysiga boenden i utbyte mot arbetskraft? Då ska du fortsätta läsa här  :)

Mitt i Hälsinglands vackra landskap, strax utanför Järvsö tätort, ligger min mammas jordbruksfastighet. Det är min mamma Agneta, en 69 årig pensionär, som bor där idag tillsammans med sin särbo. Stor tomt med ca 2 ha vildvuxen natur, skog och ängsmark direkt invid en sjö med brygga, roddbåt och en vedeldad bastu. I boningshuset finns en egen boningsdel i källaren med fullt utrustat kök med 2 spisplattor, kyl och frys, rum, dusch och toalett. På gården finns även en mysig stuga med dragen el, 2 spisplattor, litet kylskåp och liten ugn men inget rinnande vatten. Katt finns i boningshuset.

Det kan bo två sällskap på gården samtidigt, då källarboende respektive stugan är separata boenden, men duschen och toaletten i källardelen får man dela på. Vi tänker oss i första hand att 2-4 personer kan komma och bo, i ca 1-3 veckor nu i maj 2021. Juni-augusti är boendena upptagna.

Möjliga arbetsuppgifter är bland annat; måla stugan (halva) utvändigt, gräva ner en elsladd i marken ca 30 m lång sträcka, hjälpa till med veden, rensa ogräs i vinbärsbuskarna, rensa/städa på gården (finns exempel gamla tegelstensrester som behöver samlas upp), åka till återvinningscentralen, hjälpa till vid förrådsbygge, laga gärdsgård/fastmanhage, för att nämna några saker. En annan idé (som vi inte bestämt när det blir av ännu) är att gjuta igen ett jordgolv i ett matförråd i källaren.

Vår tanke är veckovis uthyrning med 4 h arbete per dag och person i 5 dagar i veckan, 2 dagar helt ledigt. Boendet och tillgång till bastun är då gratis men man får stå för sin egen mat och matlagning. Min mamma och hennes särbo kommer greja på gården med bland annat veden, göra sommarfint på altaner/balkonger och kommer vara en del på källarplanet och tvätta och greja men det finns dörrar att stänga in till köket och sovrummet i källarboendet, så man har både källarboendet och stugan enskilt. En släktning kommer antagligen påbörja bygga förråd på baksidan av stugan under våren.

Om du tycker detta låter intressant så skriv ett PM och berätta mer om dig/er själva. Skriv även hur länge du/ni har önskemål om att stanna och om du har några speciella önskemål angående arbetsuppgifter. Vi skriver ett kontrakt över vistelsen vid ankomst. Om någon i sällskapet har körkort är en fördel. Jag tar emot första kontakten via PM/epost och förmedlar vidare till Agneta. Tidsperioden gäller alltså i första hand nu maj 2021, juni-augusti är boendena upptagna.

Mvh Jessika

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 2 användare
alternaiv, Jalbertsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser