Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning med IBC tankar  (läst 2986 gånger)

Henke77

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
Bevattning med IBC tankar
« skrivet: 24 apr-21 kl 18:28 »
Hej
Någon som har erfarenhet av att ta tillvara på vatten från tak till bevattning. Har skaffat två IBC tankar och ska leda vattnet från hustakets stuprör till tankarna. De står i trädgården på en lägre plats ca 30m från huset så behöver en hyfsat lång slang. MEN hur ska man tänka med dimensionen för att den ska räcka till även när det kommer mycket regn?? 🌧

Har hittat en regnsamlare som man fäster på stupröret med 32mm slanganslutning som verkar smidig och skulle passa bra men fundersam om 32mm slang räcker till. Taket är ca 60kvm.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #1 skrivet: 24 apr-21 kl 19:29 »
Om stupröret klarar av regnmängder innan så är det inga problem, brukar vara vid hängrännan det rinner över då.
Trä en släng över stupröret och ner i ibc tanken.
Har 2 såna tankar själv kopplade under ett tak.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #2 skrivet: 24 apr-21 kl 19:38 »
Oroa dig inte. 
32mm räcker länge.
Men en klok åtgärd är att förbereda för överflöde.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Henke77

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #3 skrivet: 24 apr-21 kl 23:16 »
Den här typen av slanganslutning på stupröret tänker jag o det är för 32 mm slang. På IBC tankarna kommer det finnas överfyllningsskydd som leder bort vatten om det blir fullt.

Mina funderingar är om jag kan räkna med att en 32mm slang hinner med att ta hand om allt vatten från taket när det regnar ordentligt. Gör den inte det kommer ju vattnet fortsätta vidare ner i stupröret men det vill jag ju inte då det innebär spill istället för att samlas upp.

Så frågan är om man behöver grövre slang eller kommer klara sig med 32 mm.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #4 skrivet: 25 apr-21 kl 09:40 »
Om man ser det så här istället.
2400 liter vatten är ingen större mängd om man serrill vad du kan samla.
Jag har drygt 1000 liter lagring från mitt växthus på 16 kvm si sådär.

Främst innebär det att du fyller tankarna snabbt även om det är ett lätt regn.
Skulle du ha 10 tankar då kan det vara länt att fundera på att bygga ut systemet.
Dock skulle jag i det fallet hellre satsa på att använda mig av pump som stöd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #5 skrivet: 25 apr-21 kl 17:00 »
Hur stor är odlingen - dvs. hur mycket vatten behöver du?
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #6 skrivet: 25 apr-21 kl 17:45 »

Har hittat en regnsamlare som man fäster på stupröret med 32mm slanganslutning som verkar smidig och skulle passa bra men fundersam om 32mm slang räcker till. Taket är ca 60kvm.

Du tänker rätt, det kommer inte att fungera vid en kraftigare regnskur. Säg att du får 10 mm regn under 5 minuter, det blir 120 liter per minut och totalt 600 liter. Din slang kanske klarar 20-40 liter per minut beroende på fall och om den är fylld utan luft hela tiden, men den där kopplingen/avtappningen vet jag inte riktigt hur bra den fungerar men misstänker att den bromsar till ca 10-20 liter per minut. Om du istället ställer en 200 liters tunna vid stupröret och låter ett bräddavlopp ta hand om överskottet, samt montera din 32 mm slang någon decimeter över botten på tunnan så har du ett bättre system.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #7 skrivet: 25 apr-21 kl 20:23 »
Du skulle kunna ha en nivåstyrd länspump som pumpar ur tunnan när nivån stiger, till din tank. Då skulle du också kunna ha tanken där du behöver vattna.
kretslopp

Henke77

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #8 skrivet: 25 apr-21 kl 20:25 »
Hur stor är odlingen - dvs. hur mycket vatten behöver du?
Det är ett tunnelväxthus på 36kvm + en köksträdgård under uppbyggnad. Första säsongen med växthuset så svårt att veta hur mycket bevattning som kommer behövas. Kan vi samla vatten i två tankar som tänkt bör vi klara oss 🙂

Henke77

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #9 skrivet: 25 apr-21 kl 20:29 »
Du tänker rätt, det kommer inte att fungera vid en kraftigare regnskur. Säg att du får 10 mm regn under 5 minuter, det blir 120 liter per minut och totalt 600 liter. Din slang kanske klarar 20-40 liter per minut beroende på fall och om den är fylld utan luft hela tiden, men den där kopplingen/avtappningen vet jag inte riktigt hur bra den fungerar men misstänker att den bromsar till ca 10-20 liter per minut. Om du istället ställer en 200 liters tunna vid stupröret och låter ett bräddavlopp ta hand om överskottet, samt montera din 32 mm slang någon decimeter över botten på tunnan så har du ett bättre system.
Kopplingen verkar smidig att installera men den kanske inte tillför så mycket mer. Ska ta mig en funderare på en tunna med en ventil vid botten. Bra tips! 🙂

Hagaberg

  • Inlägg: 10
  • Paradisgården
    • Värmland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #10 skrivet: 11 jun-23 kl 11:04 »
IBC tankar! 2 st på varandra.
Jag har läst tråden som skapades för många år sedan, fram o tillbaka, men blir tyvärr inte klokare.
Jag kan inte utläsa ett klart svar om/hur det går att ställa 2 tankar med ram på varandra och hur isf koppling ska utföras ( inköps varifrån?), för att allt ska fungera. Är mycket okunnig när det gäller det tryck som beskrivs.

Finns det någon som har praktisk erfarenhet och vet att/hur det fungerar?

( ooops, såg nu att jag inte skrev i den gamla tråden från år 2014 som egentligen handlade om just stapling av tankar, men kanske någon här ändå vet)
Ensamstående mamma till två utflugna döttrar. Älskar  min lilla gård som jag utvecklar till eget litet paradis. Har hästar, tidigare får, katt  och då o då grisar. Hund blir det snart igen. Hönsen väntar jag på. Kan inte mycket så jag slukar med iver allt om självhushållning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #11 skrivet: 11 jun-23 kl 11:26 »
IBC-tankar tål att staplas två i höjd. Om du kopplar ihop den övre med den undre för att bara släppa in vatten i den övre och ta ut ur den undre, så sätt en ventil (typ spoltank till toalett) emellan så du inte får onödigt högt tryck i den undre (eller vara tvungen att ha den tät uppåt). Ventil till spoltank hittar du på återvinningen.

Hagaberg

  • Inlägg: 10
  • Paradisgården
    • Värmland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #12 skrivet: 11 jun-23 kl 14:09 »
IBC-tankar tål att staplas två i höjd. Om du kopplar ihop den övre med den undre för att bara släppa in vatten i den övre och ta ut ur den undre, så sätt en ventil (typ spoltank till toalett) emellan så du inte får onödigt högt tryck i den undre (eller vara tvungen att ha den tät uppåt). Ventil till spoltank hittar du på återvinningen.

Tusen tack för ditt svar. Klart och tydligt så det förstod jag 😄

( vet dock inte om det är så här man ska svara ( genom att trycka på ”citera”) eller om det räcker att bara trycka på svara och svaret riktas till rätt person?)
Ensamstående mamma till två utflugna döttrar. Älskar  min lilla gård som jag utvecklar till eget litet paradis. Har hästar, tidigare får, katt  och då o då grisar. Hund blir det snart igen. Hönsen väntar jag på. Kan inte mycket så jag slukar med iver allt om självhushållning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bevattning med IBC tankar
« Svar #13 skrivet: 11 jun-23 kl 19:32 »
Svarar du direkt efter, alltså att ingen annan skrivit något emellan, så behöver du ju inte citera. Hamnar det fler svar eller kommentarer emellan så kan det ju vara bra att på något sätt visa vem man svarar, men det är oftast inte så noga eftersom man brukar förstå av sammanhanget.

Ibland går den som skrivit in och ändrar i sin text, så är det ordklyverier så kan det vara säkrast att citera, så det inte blir "Goddag yxskaft".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser