Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  plast?  (läst 4525 gånger)

korren

  • Inlägg: 230
SV: plast?
« Svar #20 skrivet: 23 mar-21 kl 13:37 »
Skulle gissa att det kommer från Byggmax och härifrån:
https://www.tunnelvaxthus.se/i-traedgarden/199-jaemfoerelse-mellan-olika-typer-av-vaexthusplast

Oklart om det ligger något i detta, om det är okunskap eller annat?

Jag rotade lite i det där när jag skulle köpa växthusplast för ett par år sedan, mailade till olika tillverkare av byggplast. Ingen tyckte att deras byggplast var olämplig för bygge av växthus. När det gäller livslängd på plasten i soligt läge fick jag olika bud, ca 2 år. 

Det bästa är väl att kolla med Byggmax, minns inte att jag fick något vettigt svar därifrån.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: plast?
« Svar #21 skrivet: 23 mar-21 kl 18:46 »
Misstänker att det är säkerhetstänk i överkant och kemikalieskräck som ligger bakom. Byggmax har nog på sin höjd läst säkerhetsdatabladet.

Gjordnära har nog rätt i att växthusplast är överlägsen, men väljer att se nackdelar (och överdrivna sådana) hos det som de ser som konkurrerande produkter. Och nämner inte det som växthusplasten är gjord av. Det finns givetvis stabilisatorer i den med.


korren

  • Inlägg: 230
SV: plast?
« Svar #22 skrivet: 24 mar-21 kl 14:44 »
Det låter klokt. Om byggplasten håller i 5 år till en bråkdel av kostnaden skulle jag köpa den och använda till växthus. Fast det är ju bra att kolla vem som tillverkar plasten. Att byggplasten innehåller ftalater tror jag inte på, där väljer jag att tro på plasttillverkarna och inte på mellanhanden som vill tjäna pengar men vem vet...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: plast?
« Svar #23 skrivet: 24 mar-21 kl 16:27 »
Det är ju skillnad på ftalater och ftalater också. De allra giftigaste har varit förbjudna i snart 15 år vid det här laget. Och man ska vara medveten om att ftalater inte bara förekommer i plast, de används också t ex i alkydoljefärger och som myggmedel. Till saken hör också att mitt intryck är att det framför allt är PVC-plast (elkablar, LP-skivor, avloppsrör mm) som har mjukgjorts med ftalater, i polyeten har man ofta löst mjukgöringen på annat sätt.

Det finns en skröna om att något amerikanskt kemiföretag experimenterade med ftalater för mjukgöring av plast i slutet av 1930-talet. Man hade hittat en ftalat som från början verkade utmärkt som mjukgörare, dock visade det sig att den var så flyktig att den avdunstade inom några månader och sedan var plasten hård och spröd. Ett par år senare, i samband med att amerikanska försvaret var ute och slogs i sydostasien under andra världskriget, skrek man efter myggmedel och upptäckte då att den där ftalaten var utmärkt på att skrämma bort mygg!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 2 användare
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser