Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?  (läst 1358 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« skrivet: 04 feb-21 kl 14:15 »
Jag vill ju ha en mindre timrad stuga som fritidshus i framtiden och hur billigt kan man komma undan (mellan tummen och pekfingret) med dom specifikationer jag har?
Specifikationer är följande.

Max 50-60kvm, ett storrum kombinerat med kök, 1 badrum, 1 stort sovrum eller 2 små.
Badrum med mulltoa liknande Clivus Multrum i huset (den största varianten).
Inget indraget vatten.
Ingen el.
Vedspis för matlagning samt värme.
Ska vara tillräckligt tjocka stockar för att ge bra isolering för att kunna bo/vistas där året runt om man skulle vilja.

Med andra ord väldigt basic. Har jag glömt något viktigt så fråga bara.

Sista frågan är att när jag söker på nätet när firmor timrar så använder vissa långa skruvar/bultar för att hålla timret på plats och andra inte.
Har det någon betydelse för livslängden på huset om det används skruvar/bultar eller liknande för att dra ihop stockarna och blir det någon skillnad på priset?
« Senast ändrad: 04 feb-21 kl 14:25 av Pateras »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-21 kl 14:42 »
Har jag glömt något viktigt så fråga bara.

Grunden? Val av tak?

Skall det vara en äkta knuttimring, eller en imiterad sådan?

För övrigt bör väl ett badrum utan vatten och med en mulltoa kallas toalett, inte badrum...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-21 kl 14:53 »
Hos grannen kan jag köpa helstock i lämplig timringstjocklek.
Det blir en vägg som är 15-20 cm tjock och då är stocken 5 meter.
Den kostar ~400:-
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-21 kl 15:40 »
Sågtimmer ligger på ca 420 kr kubiken toppmätt nu, vid väg. Köper man på rot blir det billigare. Och mycket ved får man på köpet.

Norrvid

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #4 skrivet: 04 feb-21 kl 16:44 »
Leta rätt på boken "Från stock till stuga" av Sven-Gunnar Håkansson, där hittar du svaret på många frågor om timring av hus. Även lite skisser på lämpliga konstruktioner finns där. En kul bok att ha även om du inte bygger själv.

Kan hjälpa till med lite överslagsräkning.
Om du vill bygga ca 60 kvadratmeter golv, blir det ungefär ett hus på 10m X 6m, vilket är 32m vägg. Tar du en takhöjd på 2.5m så blir det 80kvadratmeter vägg. Är stockarna sågade 20cm breda som någon skrev här ovan, blir det 13 stockar på höjden. kostar de ca 420kr för 5meter 20cm stock blir det 420kr per kvadratmeter vägg. 80 X 420 är 34000kr bara för väggstockarna. Sen får du lägga till kostnaderna för knutarna, tak och grund.

Vill du bygga billigt är det väl begagnade fönster och kamin mm som gäller, kolla lokala annonser så hittar du nog bra exemplar och riktpriser.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-21 kl 17:06 »
Köper du ett ödehus kan du komma undan billigt. Men då med lite tillhörande jobb.
Har också kollat på timmerhus och det landar runt 300-600.000:- hur jag än vänder och vrider på det i de storlekar du pratar om.
Som jag ser det nu är kontakter med stock och eget jobb vägen mot att få ner kostnaden ännu mer.

Jag siktar och når förmodligen mitt mål med sommarbeboligt under 300.000:-

Har lagt bud på ett annat ställe och där kan jag nog åstakomma samma sak fast runt 100.000:-
Där har jag iåfs tankar om att bygga ett nytt (beroende på vad som går att rädda och inte) i rundtimmer alt helt i sten.

Då är marken runt om inräknad. Men den kanske du redan har?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #6 skrivet: 04 feb-21 kl 17:17 »
Nu hann sayerbýr före, men jag höll på att skriva ungefär samma sak från en annan vinkel.

Om man redan har en tomt att bygga på, vill komma billigt undan men inte har så bråttom att kunna sätta igång med bygget på en gång, så är ett alternativ att hålla utkik efter timmerhus eller -stommar som säljs billigt mot nedtagning och bortforsling. Även om man kanske får byta en del stockar och även om man kanske inte kan få exakt den stuga man har tänkt sig, så kan man komma undan billigt på det sättet. Och om inte annat så lär man sig mycket om timmerhus när man tar ner stommen för transport.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #7 skrivet: 04 feb-21 kl 17:32 »
Man brukar väll dymla för att hålla stockarna på plats och sen låter man tiden och mycket snö på taket göra att det sätter sig.
Vill man skynda på det så timrar man upp väggarna och sen ställer man en massa conteiners på väggarna och fyller dem med tunga saker, så det sjunker ihop.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #8 skrivet: 05 feb-21 kl 06:16 »
Det finne en egen kategori för sådana frågor, kanske moderator borde flytta tråden dit?

Att få en sådan stuga timrad av hantverkare kostar mycket pengar, men är väl värt det om man värdesätter att det är nytt och gjort på riktigt. Ett sätt att komma billigare undan är att kontakta en skola som håller på med timring. Blir inte samma klass på arbetet och man får ha specificerat precisionen på färdigt hus.

Det går att få bygglov utan exktra isolering i väggarna men det gäller att hitta någon som gjort de beräkningarna förut.
Med plintgrund kan man spara mycket pengar.

Pratar man med de som arbetat med timrade hus länge får man många gånger höra att röta oftast börjar där det finns metall, som ex spik och skruv. Beror antagligen på att fukt samlas kring metallen när varm luft möter kall metall.
De som använder spik/skruv till sådana hus har också en tendens att inte ha samma kunskap kring hantverket och därmed blir precisionen lidande, de som byggermed dubb har ju valt att inte ta sådana genvägar av en annledning. Men det finns säkert många som också är väldigt duktiga även om de skruvar.

Du behöver hitta ett referensobjekt och kontakta ägaren.

En vild chansning är att man kanske skulle kunna klara sig på en halv miljon om man snålar och planerar väl.

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #9 skrivet: 05 feb-21 kl 08:53 »
Är det tänkt att stugan ska gå att kallställa helt och hållet?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Timrad stuga, hur billigt kan man komma undan?
« Svar #10 skrivet: 05 feb-21 kl 09:39 »
Är det tänkt att stugan ska gå att kallställa helt och hållet?

Ja det är det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser