Om den förra regulatorn du bytte till var en piratdel, så är det inte så konstigt om den bara höll ett par månader.
Om fältlindningen i generatorn har jordfel, så kan det leda till full magnetisering som regulatorn inte har möjlighet att kontrollera och därmed överladdning. Ena kolet är ju kopplat till D+ och det andra jordas via en transistor i regulatorn, om någon punkt på lindningen skulle ha överledning till jord så är det inte så lyckat. Jag gissar att det är en vanlig Bosch-generator, K1 eller N1?
Kolla isolationen mellan fältlindning (alltså släpringarna) och jord innan du byter regulator. Mät helst med lite högre spänning än en vanlig multimeter ställd på ohmmätning kan ge , lämpligt med provlampa (glimlampa) matad med 50 eller 100 V , alternativt motsvarande spänning från en megger.
Om regulatorn verkligen är trasig (kortslutning i transistorn, dvs 0 ohm mellan jord och den kolhållare som inte är kopplad till D+), så kan det vara bra att ohmmäta fältlindningen och kolla att den har rätt resistans också. Vanligtvis 3-4 ohm på en växelströmsgenerator för 12 V, rätt värde bör stå i bilens VHB.