Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera oisolerad stuga  (läst 1140 gånger)

mindlea

  • Inlägg: 8
    • Närke
Renovera oisolerad stuga
« skrivet: 02 feb-21 kl 15:54 »
Jag har en liten oisolerad stuga som stått med masonitpanel i en herrans massa år. Nu har ett byte till stående panel med lockläkt, måla med Falu rödfärg påbörjats. En sida är gjord av en person som inte visste vad den gjorde och nu behöver jag veta hur jag ska rätta till det men jag vet själv inte hur jag ska göra.
Den här personen gjorde följande: vindpapp, panel. Panelen sattes dessutom med den hyvlade sidan utåt så fick tas ner, vändas på och sättas upp igen.
Såsom jag förstått det så är det två fel: 1; ingen spikläkt/luftspalt och 2; en massa spikhål i vindpappen.
En annan grej är att det inte finns något tydligt att spika i för stugan är ett ihoppusslande av olika träbitar i olika storlekar så något CC-mått finns inte. (Det var ett jäkla jobb att hitta rätt ställe att spika i.)

1. Vindpapp på en oisolerad stuga - MÅSTE man ha det isåfall varför/varför inte?
2. MÅSTE man, i alla lägen, ha spikläkt? Isåfall varför/varför inte?

Jag vill helst undvika det men överväger att göra om allt: ta ner all panel och vindpapp, sätta dit ny vindpapp, spikläkt och på med panel? Och eventuellt även spika på något innan för att ha något vettigt att spika i sen.

En annan grej är att eftersom det varit masonit innan så kommer väggen att komma ut längre än fönsterna om jag ska ha reglar, spikläkt och träpanel. Taksprånget blir mindre och fönsterna kommer inte gå att öppna. Hur löser man det?

Vad säger ni?
« Senast ändrad: 02 feb-21 kl 16:53 av mindlea »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovera oisolerad stuga
« Svar #1 skrivet: 02 feb-21 kl 16:33 »
Luftspalten är för att panelen skiftar temperatur snabbt när solen skiner på den. Det innebär att den kan bli väldigt fuktig på insidan, och därför vill man ha ut den lite från huset för att den skall få torka och för att man skall slippa få in fukten i själva huset. Vindpappen är för att stoppa vind helt enkelt, det är för att det inte skall blåsa in via luftspalten och bli kallt inne. Men utan luftspalt behövs väl ingen vindpapp heller, antar jag. Men utan dessa är det alltså risk för fuktskador och mögel, framför allt på syd och västsidorna där sol och väder kommer åt mest.

Fönstrena får du i såna fall lossa och flytta ut. Det blir ju en del jobb med lister och fönsterbleck och allting, men du får bättre fönsterbräda på insidan att ställa blomkrukor på.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Renovera oisolerad stuga
« Svar #2 skrivet: 02 feb-21 kl 21:16 »
1. Vindskydd i någon form "måste" du ha, det hade säkert fungerat med den gamla masoniten om den suttit kvar.

2. Luftspalt är bra om väggen är utsatt för nederbörd eller någonsin kommer att målas med tät färg, olja,alkyd,akryl eller nått annat tätt är döden för virke om det kommer in fukt bakom som inte kan ventileras bort eller torka ut.
Med slamfärg klarar sej panelen > 50år även utan luftspalt.

Timmerhusen som panelades för 100år sedan står än i dag, där brukar inte finnas luftspalt under brädslåningen. De hus som fick vindskydd på timret innan panelspikningen känns mindre kalla i dag.

Plankhusen som byggdes för 70-80år sedan står än i dag och då brukar förhydningspappen fortfarande fungera tillfredsställande

Det blir ju massa extra jobb och kostnader att ta ner och vända panelen som knappast är nödvändiga på en oisolerad stuga, men om du ändå gör det är det enkelt och billigt att slå på en ny Örnpapp och då slipper du oroa dej för hål i vindskyddet.

Om den hyvlade ytan sitter utåt lär slamfärgen sitta sämre, men låter du tidens tand slita på virket kan du måla om om 10-20år och borstar du ordentligt med en ny piasava då kommer nästa omgång slamfärg fästa bättre och förmodligen hålla din tid ut.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Renovera oisolerad stuga
« Svar #3 skrivet: 02 feb-21 kl 22:11 »
Jag rev härom året i panel på ett uthus byggt 1934, i samband med fönsterbyte och återställning efter ett misslyckat verandabygge.
Panelen, målad med slamfärg, var spikad direkt på treetexskiva utan luftspalt. Och det såg ut i stort sett som nytt på insidan, utom just där det hade blivit en snö- och kompostansamling pga den misslyckade verandan. Så konstruktionen har förutsättningar att hålla i över 80 år!
I sanningens namn ska man väl påpeka att det där uthuset befinner sig i inlandet med ganska torrt klimat. Det är ju inte säkert att det skulle klara sig lika bra i t ex ett kustnära läge.

Små hål i vindpappen spelar ingen roll, men det är bra att ha den där ändå, så slipper man att det driver in snö. Och stugan blir ju lite mindre dragig också.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Renovera oisolerad stuga
« Svar #4 skrivet: 02 feb-21 kl 22:14 »
Har själv timmerhus med panel direkt på stockarna. vindpapp hade varit önskvärt men tror inte det går att få ner brädfodringen hel. spikat med smidda spik o panelen är 150 år gammal. Så det får funka ändå.
du behöver ingen spikregel iom att huset är oisolerat. det andas från bägge sidor. Dock måste du fortsätta med slamfärg då den andas. Målar du med  tät färg lär du få problem då eventuell fukt i brädan inte kan hitta ut. Då behövs en spikregel.
En hyvlad bräda går inte att måla med slamfärg,det har du redan förstått. då finns det två vägar att gå. Antingen låter du vädret fixa att brädan blir skrovlig,tar några år och brädan blir grå. det gråa är dödträ och mindre bra att måla på. krävs då en rejäl omgång med stålborste för att få bort alger,mögel o svampar.
Eller så tar du stålborsten direkt på det hyvlade. borrmaskin och en stålborste på den och rugga upp brädan så slamfärgen fäster.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser