Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  el störning.  (läst 1039 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
el störning.
« skrivet: 23 dec-20 kl 10:41 »
Likriktaren till vår (amerikaköpt) julstjärna stör  radion så man kan inte avnjuta bägge samtidigt.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: el störning.
« Svar #1 skrivet: 23 dec-20 kl 11:00 »
Jaha.  ???


Vad vill du med det? Undrar du något eller är det bara en allmän berättelse om din jul?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: el störning.
« Svar #2 skrivet: 23 dec-20 kl 11:20 »
Jaha.  ???


Vad vill du med det? Undrar du något eller är det bara en allmän berättelse om din jul?

varför stör en så liten sak ut el,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: el störning.
« Svar #3 skrivet: 23 dec-20 kl 12:49 »
varför stör en så liten sak ut el,

För att den är av undermålig kvalité eller inte anpassad fullt ut till vårt elnät.

Jag tror mer på det första alternativet då det sällan kommit något gott från andra sidan pölen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: el störning.
« Svar #4 skrivet: 23 dec-20 kl 15:01 »
ok, betyder det att den "slösar" med el, att den läcker?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: el störning.
« Svar #5 skrivet: 23 dec-20 kl 15:51 »
Störningarna är bara dålig konstruktion. Ev. slöseri med el är nog inte märkbart i jämförelse med nyttiggjord el. Blir den väldigt varm ska du nog vara försiktig, annars är det rimligen ingen fara.


Jag har nån billighetsvariant av LED-strålkastare på bilen, en ramp, när jag tänder den blir det mycket brus i radion, så jag lyssnar inte på radio när det är mörkt ute och jag kör på landsbygden.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: el störning.
« Svar #6 skrivet: 23 dec-20 kl 17:46 »
ok, betyder det att den "slösar" med el, att den läcker?

"Stör" en elpryl radio/tv/mobil och är inte inte CE märkt, så leker du bokstavligen "med elden".

Släng skiten innan någon kommer till skada!

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: el störning.
« Svar #7 skrivet: 23 dec-20 kl 19:23 »
När jag var ung och bodde i ett annat land hade jag en Italiensk Lambretta scooter som var en av de få exemplar som fanns i landet och naturligtvis fanns inte heller några riktiga reservdelar att köpa så fixade man den med reservdelar som man fixade själv lite som i vissa länder man gör med Lada Niva. Den hade alla möjliga fel och el fel men jag lyckades ändå att använda den dagligen.

Efter ett tag upptäckte jag att när kör den på vägen kunde jag störa alla TV apparater hos hus längs vägen. Det var ett enastående upptäckt för jag som hade ett antal människor att hämnas på, alltså föräldrar till mina flickvänner. Så gjorde jag ett schema baserad på mina flickvänners uppgifter vilka tider som var bäst på att köra fram och tillbaka flera varv förbi hos olika hus, alltså under nyhetssändningen för pappan och nån dokusåpa för mamman osv. det drabbade ett antal grannar också men den tiden tänker man inte så noga.

Grejen var att förutom att några pappor började få nån vittring på att vad som eventuellt på gick, hände inte nån minsta lilla olycka i el eller brand säkerhet väg på dem åren jag körde den, alltså varken för mig eller för mina offer.

 Men vad vet jag om el säkerhet! Jag har inte ens riktigt el.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: el störning.
« Svar #8 skrivet: 24 dec-20 kl 22:07 »
varför stör en så liten sak ut el,

Förmodligen är det väl en switchad spänningsomvandlare som sprider en del störningar omkring sig.
Även om den uppfyllde alla föreskrifter när den var ny kan den ha försämrats med tiden, t ex om någon avstörningskondensator har åldrats och förlorat kapacitans. I så fall är det felsökning och reparation som gäller.

Man ska dock ändå ha klart för sig att en viss störnivå är tillåten från elprodukter, man kan inte garantera att en produkt ALDRIG orsakar några störningar även om den uppfyller alla myndighetskrav, vare sig det nu är europeiska CE-märkningskrav eller de snarlika amerikanska FCC-kraven. Skulle man införa strängare krav, så skulle både kostnader och utrymmesbehov dra iväg kraftigt för produkter som vi idag är vana vid ska vara billiga, små och smidiga.

Det kan ju t ex vara frågan om ren otur att den radio du försöker lyssna på är onormalt störningskänslig, eller att den störande produkten råkar ha en störningstopp på just den frekvens du vill lyssna på, eller att någonting i elnätet eller miljön runt omkring råkar bli oväntat effektivt som antenn för just den aktuella frekvensen. Saker som kan förbättra är t ex utomhusantenn och skärmad nedledning (koaxialkabel) från antenn til radio.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser