Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fil och havredryck?  (läst 1625 gånger)

Masay

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
Fil och havredryck?
« skrivet: 03 okt-20 kl 12:07 »
Kanske är min fråga dum, men jag vill göra egen filmjölk och undrar om jag kan använda vanlig fil för ymp, men istället för ko mjölk skulle jag använda t.ex. havredryck.

Är det någon mening med att försöka eller är det bara slöseri?

Tack

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Fil och havredryck?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-20 kl 15:00 »
Tror att havremjölk funkar lite annorlunda, och har inte själv testat (men har för mig att jag hört folk få det att lyckas på något sätt), men med sojamjölk går det bra att göra diverse mejeriprodukter. Åtminstone yoghurt och kefir. Testade fil en gång (den tjocka varianten) men det blev mer som yoghurt, så man ska inte alltid räkna med att få ett exakt resultat. Men testa, så ser du!
Ingen människa är illegal

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Fil och havredryck?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-20 kl 18:39 »
Precis, sojamjölk funkar bättre till fil/yoghurt.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Fil och havredryck?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-20 kl 10:10 »
Det blir väl en helt annan bakterieflora man får i sig om man använder havre eller soja som bas.

Hemmagjord kefir har väldigt många nyttiga bakteriestammar för lilla maggen.  :P

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Fil och havredryck?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-20 kl 08:14 »
Det blir väl en helt annan bakterieflora man får i sig om man använder havre eller soja som bas.

Borde inte det bero på vad man tillför för bakterier? Poängen med att göra yoghurt och liknande är väl just att odla upp någon bakteriestam (sen kanske det finns annat som växer på eget bevåg, så exakt vet jag inte).
Ingen människa är illegal

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Fil och havredryck?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-20 kl 19:12 »
Borde inte det bero på vad man tillför för bakterier? Poängen med att göra yoghurt och liknande är väl just att odla upp någon bakteriestam (sen kanske det finns annat som växer på eget bevåg, så exakt vet jag inte).

Som jag har fattat det är det just de bakterierna som trivs i mjölk/mejerier som är gynnsamma för vår mage. Men man läser så mycket på internet ...  ???

 

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Fil och havredryck?
« Svar #6 skrivet: 07 okt-20 kl 15:18 »
Som jag har fattat det är det just de bakterierna som trivs i mjölk/mejerier som är gynnsamma för vår mage. Men man läser så mycket på internet ...  ???

Det är väl i så fall kanske mer det att man kopplar det till en del av de livsmedel som traditionellt använts fermenterade, men är inte bara komjölksprodukter som kan fermenteras med nytta bakteriestammar! Till de traditionella vegetabiliska livsmedel som fermenterats hör tempeh och sojasås, men också surkål och andra syrade grönsaker. Och som sagt går det ju att fermentera sojamjölk med diverse härliga mjölksyrabildande bakterier och baciller ;D
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser