Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finsil till honungen  (läst 1098 gånger)

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
Finsil till honungen
« skrivet: 30 aug-20 kl 20:48 »
Efter slungning har jag grovsilat honungen och sedan finsilat genom en vit nylonsil på trefot jag fick genom ett nybörjarpaket.

Nu har jag tröttnat på finsilen,  hela konstruktionen är ett skämt  och jag har fått spänna fast den med grillspett för att den inte ska ramla ner i hinken.

Kan man köpa en finsil med samma maskstorlek i metall alternativ på metervara för att tillverka en egen modell?

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Finsil till honungen
« Svar #1 skrivet: 31 aug-20 kl 13:51 »
Köp en flytsil istället. Den står stadigt och du slipper skumma honungen. Allt som brukar skummas flyter upp och kan då lätt tas bort, antingen med slev eller så tar man det som det sista som hushållshonung.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Finsil till honungen
« Svar #2 skrivet: 01 sep-20 kl 20:42 »
Tack för svar, jag ska kolla upp detta.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Finsil till honungen
« Svar #3 skrivet: 04 jun-22 kl 09:06 »
Kan uppdatera lite i denna frågan.

Det finns en säck som heter The brew bag som används till att sila vid bryggning.
Den finns i olika storlekar och olika maskstorlek.
De har kraftiga öglor att hänga upp säcken i.
Jag har stoppat en säck i en 60 kilos tunna och silat genom denna. Fördelen är att säcken har en väldigt stor silningsyta.

Finns bland annat här: https://maltmagnus.se/p/utrustning/bryggning/avsilning/biab-35x58-cm-the-brew-bag.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 5 användare
Berberis, smaka, LimJans, JuliaM, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser