Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare, vilken ras?  (läst 2052 gånger)

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Nybörjare, vilken ras?
« skrivet: 26 jun-20 kl 00:43 »
Hej allesammans!

Efter att ha läst en massa timmar på forumet har jag nu skapat ett konto för att fördjupa mig ännu mer.

Jag går direkt på sak;
Jag bor i villa på landet med min familj i skåne och har skaffat intresse för höns och närmare bestämt dvärghöns.
Vi har grannar på 2 sidor och ett högt staket ut mot en hästhage på den tredje sidan och ganska platt med mestadels åkrar runtom.
Målet med detta är att få sällskap, en rolig hobby för alla i familjen(speciellt våra 2 små) samt lite goda ägg.

Önskan är höns som går bra ihop med en familj med småbarn (även en snäll golden retriever), lägger hyffsat med ägg (behöver inte vara en himla massa),
gärna inte fastnar så de ruvar trots saknad av ägg och sist gärna inte flyr utan återvänder hem när det är dags att sova.

Min tanke var att köpa befruktade ägg och kläcka dem i maskin, därefter ha ca 3-5 dvärghöns utan tupp.
Dessa kommer få en 2x2m innergård ca 1.6m hög med tak och hönshus på ett par pålar så de kan gå under och för att maximera gårdsytan och skapa skugga.
De kommer få gå fritt i trädgården så mycket som möjligt, och ska gärna stanna på och runt tomten för deras egen säkerhet.
Tanken på hönshuset var att göra det ca 1.5 x 1 x 1m men har ställt frågan om storleken i en annan del av forumet för att se om det är för stort / för litet för sisådär 4 dvärghöns med tanke på temperatur osv.
Mycket av det jag skriver kan ju komma att ändras eftersom jag är ny på detta och därför vänder jag mig till er som vet för att försöka göra det så bra som möjligt för hönsen direkt.

Min blick har fastnat för gammelsvensk dvärg först och öländsk dvärg som näst mest intressanta.
Jag vet att det finns massor med raser olika vanliga och ovanliga. även en del som inte flyger, vilket kanske är bra ur "rymningssynpunkt" kanske sämre om de behöver söka skydd?

Därför vänder jag mig till er med dessa raser och även andra med andra dvärgraser. Vilka raser tycker ni passar in hyffsat på vad jag skrivit?
Jag är inte låst till dessa raser, så bomba gärna mig med info om hur era raser är och tips på vilka som kan passa osv!
Jag vill gärna ha någon form av dvärg då de tilltalar mest och funkar bra utrymmesmässigt.

Tack på förhand och med vänlig hälsning / Danny

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-20 kl 01:11 »
Vi har inte haft öländska dvärgar, och förmodligen inte gammelsvensk dvärg, men däremot en del andra dvärgar. Tyska dvärgar är de vi har flest av för stunden, och de är väldigt trevliga och tåliga.

Tror inte du behöver oroa dig för att något du väljer skulle vara dåligt, de flesta hönsen är bra och blir bättre om man hanterar dem från början. Här tämjer ungarna dem. Och sedan rymmer de inte, de vet var de bor. Höns är ju inte några gråsparvar man fångat för att titta på, hönsens hem är hos dig. Det som kan vara problem är om du köper höns, att du måste ha dem inlåsta några dagar så de fattar att de hamnat i sitt nya hem.


Lycka till!

 

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #2 skrivet: 26 jun-20 kl 22:44 »
Tack för det snabba svaret!

Nej det är ju sant, jag kommer ju vara den första de små liven ser när de ploppar ut så kontakt kommer vara väl etablerad.

Har även fått upp ögonen för dvärg wyandotte som verkar vara en ganska bra ras att börja med enligt folk här på forumet :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #3 skrivet: 26 jun-20 kl 23:39 »
Wyandotte är en favorit hos dottern, hon tycker de är väldigt sällskapliga.

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-20 kl 09:42 »
Det låter trevligt.
Hur är storleksskillnad på dv wyandott och tysk dvärg? Wyandotten är väl rundare och mer kompakt? Skiljer höjd och längd sig nåt nämnvärt?

Holländsk dvärg verkar också som en intressant ras, men har inte hittat avelsägg på dessa, vilkrt jag gjort på så gott som alla de andra.
Någon som vet vart jag kan vända mig eller som kanske själv säljer?
« Senast ändrad: 27 jun-20 kl 09:58 av DannyS »

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-20 kl 19:15 »
Här köpte jag avelsägg på holländska dvärg höna
http://www.familjenwiklundagren.se/24715952
Testa om dom har några ägg till salu
Ska tillägga att det är en trevlig höns art
Mvh peter

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-20 kl 22:43 »
Tack!

Jag har varit inne på sidan men måste missat angående avelsägg.

Det känns som att bitarna börjar falla på plats och de raser som verkar tilltals mig mest på pappret är DV wyandotte, holländsk dvärg och dals-pärlhöna.

Om man skulle köpa ägg från olika av dessa raser och kläcka tillsammans så de växer upp med varandra, skulle det vara lugnt eller är det mer risk för bråk och liknande än att köra en ras?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #7 skrivet: 28 jun-20 kl 09:49 »
Tack!

Jag har varit inne på sidan men måste missat angående avelsägg.

Det känns som att bitarna börjar falla på plats och de raser som verkar tilltals mig mest på pappret är DV wyandotte, holländsk dvärg och dals-pärlhöna.

Om man skulle köpa ägg från olika av dessa raser och kläcka tillsammans så de växer upp med varandra, skulle det vara lugnt eller är det mer risk för bråk och liknande än att köra en ras?

Det går jättebra! Vi köper dessutom in nya raser varje år och introducerar utan problem.

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Nybörjare, vilken ras?
« Svar #8 skrivet: 28 jun-20 kl 12:49 »
Det låter ju riktigt bra!
Vi får se vad och hur det blir men nu känner jag mig mer trygg i valet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser