Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av eltråd  (läst 5685 gånger)

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
Val av eltråd
« skrivet: 21 apr-20 kl 10:08 »
Hej

Ska sätta upp mitt allra första elstängsel och är
i valet mellan aluminium, rostfri eller eltråd, plast
Till ett permanent fårstängsel. Några funderingar om detta ???

Finns eltråd plast med samma ledningsförmåga som metall?

Hur funkar det att skarva/spänna Al. tråd med typ grip?

Krävs rejäla dimensionerav stolpar för rostfritt?
Planerar för 8 cm x 1.8 m hörn och i övrigt 6 cm x 1.8 m

Går det blanda tex rostfri för permanent och pkadeltråd till samma aggregat?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av eltråd
« Svar #1 skrivet: 21 apr-20 kl 11:44 »
Inga problem att blanda tråd.

Vi kör med järntråd för att den är billig och håller bra, men sätter vitt band som övertråd där de vilda djuren kan tänkas ha sin gång. Älgen ser ståltråden dåligt och river lätt stängslet annars.

Järntråd kräver mest kraft, men det är oftast inga problem med stolpar om du inte skall ha riktigt grov tråd.

Plast ger sig efter några år, och billig järntråd rostar. De första rullarna börjar bli fula nu efter 25 år. Men de går ju att återvinna på lätt sätt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av eltråd
« Svar #2 skrivet: 21 apr-20 kl 15:45 »
Missade din fråga om plasttråd leder lika bra som metalltråd. Det gör den inte, men det stora problemet är avbrott och dålig skarvkontakt (förutom att den inte håller så länge och är ful). Vi sätter ståltråd nederst även vid tillfälliga stängsel som sitter uppe några månader.

Aluminium har vi inte provat, men det låter som en helt ok tråd. Rostfritt känns som att man kanske tar en tråd som är i tunnaste laget för att komma ned i pris, och då blir den kanske vass för djuren om de fastnar med en fot.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Val av eltråd
« Svar #3 skrivet: 21 apr-20 kl 16:55 »
Beträffande plasttråd så finns den i många olika kvaliteter med olika många och grova metalltrådar inblandade. Tillverkarna brukar ange resistansen i t ex ohm per meter.  Bättre sorter leder fullt tillräckligt bra för att aldrig ställa till några problem. Ett sätt att minska risken för problem med glapp och gnistbildning i skarvar är att knyta ihop tråden med ganska långa fria ändar (minst 10 cm), pilla ut metalltrådarna ur de fria ändarna och knyt eller tvinna ihop dem separat.

Om man bygger stängslet med flera plasttrådar, är det bra att koppla ihop dem med varandra med jämna mellanrum, då gör det inte så mycket om någon enstaka skarv skulle bli dålig.

Ska man blanda olika trådmaterial, ska man se till att skarvar och hopkoppling mellan material blir skyddad mot fukt. Annars är det stor risk för galvanisk korrosion så den mindre ädla metallen fräts bort, eller att det bildas ett isolerande oxidskikt i skarven.
Exempel på fuktskyddsåtgärder kan vara att dränka in skarvarna med något vaxartat rostskyddsmedel för bilar, eller att använda krympslang av den sort som har smältlim på insidan.
Tänk på att metalltrådarna i "plasttråd" oftast är av rostfritt stål, och de kan vara rätt aggressiva där man kopplar ihop dem med andra material (t ex galvat vanligt stål, koppar, aluminium etc).

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Val av eltråd
« Svar #4 skrivet: 21 apr-20 kl 19:23 »
"Plasttråd" är totalt värdelöst, annat än för tillfälliga stängsel.

Förutom "Franska Elbandet", som åtminstone är nära att hålla vad det lovar, i form av stabiliteten i plastmaterialet, så skadas alla plasttrådar, vad än reklamen säger, ordentligt av UV-ljuset, och börjar "lösas upp" efter 3-5 år.

Dessutom så när materialet börjar bli lite fransigt/luddigt på ytan, så börjar det snabbt växa alger och lav på plasttrådarna, vilket gör att den faktiska ledningsförmågan sjunker.

Ytterligare: till Får, så behövs riktigt stark ström i tråden, med rejäla stötar, och tyvärr håller inte plasttrådarna tillräckligt bra för ge detta, mer än max något år. Minst 8-10 joule i stötarna och 5-6 tusen volt behövs för att hålla fåren inne, särskilt när de har lite längre ull.
Det är mycket svårt att få till så pass bra ström ens i nygjorda stängsel med plasttråd.

@Torbjörn, jag har mycket stor respekt för dina kunskaper, inte minst avseende el i olika former, men att knyta och ha sig, som du beskriver till ett fårstängsel fungerar inte i praktiken.

Knyter man ihop tråden lite här och där, så saggar också tråden, alltså mellanrummet mellan trådarna varierar. Det är uppenbar risk att får och lamm hittar stället där de kan gå ut, och vildsvin, och vargar hittar in.

Efter att ha hållit får i snart 20 år, bakom elstängsel, så är numera plasttråd (Elrep m. fl begrepp)  helt och hållet förpassat till historien för permanenta stängsel, förutom på vissa ställen som "extratråd" för synlighets skull, i stängsel som egentligen fungerar utmärkt med de järntrådar (HT-tråd - High tensile, försträckt tråd) som stängslen består av. Plasttråd/elrep/snabbstängsel används i begränsad

Tråden rör sig med väder (värme/kyla, vatten, vind etc, samt när stolparna rör sig), och olika varianter av knutna skarvar, kryper iväg, och det allt skörare plastmaterialet går sönder.

Till permanenta stängsel för får (eller getter) så behövs ordentlig järntråd, aluminium tråd leder ström mycket bra, men har dålig brotthållfasthet, så det är svårt att hålla den tråden spänd. Saggande tråd är alltid en olycksrisk, både tama djur och vilda djur kan fastna och skadas.

På våra drygt 20 år med elstängsel för får, så har vi egentligen bara haft två fall med vilda djur som "gått genom stängslet". Ena gången var när en förlupen jakthund drev en älgko rakt på stängslet, och andra gången var en stor grupp dovhjort, som fick panik när jag kom traskande över betesmarken.

Korrekt uppsatt och spänd HT-tråd går av utan att skada djuren.

Plasttråd är ett elände, som skadar mycket djur. vilda såväl som tama.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Val av eltråd
« Svar #5 skrivet: 21 apr-20 kl 19:55 »
Jag har bara erfarenhet på hobbynivå, kortare stängsel för att hålla inne lånefår och ute vilt. Vi använder en tråd som är som en wire, dvs den är gjord av 4 eller 5 tunnare trådar (stål) som är spunna som en wire. Det håller nästan lika bra, uppfattar jag, som hel tråd men är mjukare och enklare att arbeta med. Nu har vi som sagt inte speciellt långa stängsel men vi spänner med fjädrar i hörnen, då är tråden alltid sträckt men kan ändå flexa. Jag försökte hitta den tråd vi använder på nätet för att ge exempel men "eltråd wire" ger bara massa enkeltråd i olika varianter.


Just det, den är dyrare än enkeltråd men billigare än olika varianter av rep och band och leder strömmen lika som en enkel ståltråd.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Val av eltråd
« Svar #6 skrivet: 21 apr-20 kl 22:56 »
Tack alla för fantastiskt bra synpunkter!

 Kanske en dum fråga men hur gör ni med anslutning av metalltråd vid grindar? Funkar det att tvinna tråden mot grind ankare eller behövs skarvdon typ grip? Min fundering gäller främst om det blir spänningsbortfall vid tvinning?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av eltråd
« Svar #7 skrivet: 21 apr-20 kl 23:31 »
Den där wiren i stål föll jag för i början, men köpte som tur var bara en rulle som prov. Den åldras inte med värdighet... När den blir äldre så är den inte rolig att ha att göra med.

Vet man att man skall ha stängslet länge så är skogalitens variant bäst med rejäla stolpar och HT-tråd. Här använder vi klenare stolpar, billig järntråd men bra isolatorer.  Vi har dock fåren bakom HT-tråd och grova lärkträstolpar i ett bete som länsstyrelsen stängslat (eller anlitade proffs), och där såg jag tre hjortar studsa när de försökte springa igenom. Det stängslet har lite problem med några stolpar som dragits upp för att trådspänningen blivit för stark för det klena stolpdjupet.

Tvinna räcker gott med metalltråd.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Val av eltråd
« Svar #8 skrivet: 21 apr-20 kl 23:58 »
Tack alla för fantastiskt bra synpunkter!

 Kanske en dum fråga men hur gör ni med anslutning av metalltråd vid grindar? Funkar det att tvinna tråden mot grind ankare eller behövs skarvdon typ grip? Min fundering gäller främst om det blir spänningsbortfall vid tvinning?


Bygger man ett permanent stängsel, och använder HT-tråd, så avstår man helst från att tvinna tråden. Den är så förbannat hård, och det blir inte så bra kontakt. Det finns särskilda "kontakt skruvar", som inte skarvar tråden, men som säkerställer att man inte förlorar spänning i stängslet.

Gripples är varumärkesnamnet på ett skarvdon som vi använder oss av, vid grindar så använder vi grindisolatorer, där fäster man stängseltråden med en särskild skruv.



Jag rekommendera läsning av denna bok: http://www.faravelsforbundet.se/kunskap/stangsling-mot-stora-rovdjur/
Kan laddas ner gratis via denna länk.

Kan också beställas som pappersbok via den här länken: https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/viltskadecenter/publikationer/vsc-bocker1/

Oavsett om man har rovdjur, eller endast ska hålla får inne bakom stängslet, så finns det många goda råd om hur man bygger stängsel som verkligen fungerar.

Det är en massa jobb att sätta upp stängsel, och bra stängsel håller i många år, väldigt många år med lite årlig "service" om våren.
Att göra en dålig lösning, som man måste göra om redan efter ett år eller två, är ruskigt tråkigt och jobbigt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Val av eltråd
« Svar #9 skrivet: 22 apr-20 kl 08:41 »
Vi använder en tråd som är som en wire, dvs den är gjord av 4 eller 5 tunnare trådar (stål) som är spunna som en wire. Det håller nästan lika bra, uppfattar jag, som hel tråd men är mjukare och enklare att arbeta med. Nu har vi som sagt inte speciellt långa stängsel men vi spänner med fjädrar i hörnen, då är tråden alltid sträckt men kan ändå flexa. Jag försökte hitta den tråd vi använder på nätet för att ge exempel men "eltråd wire" ger bara massa enkeltråd i olika varianter.
Just det, den är dyrare än enkeltråd men billigare än olika varianter av rep och band och leder strömmen lika som en enkel ståltråd.
Sorry, men imho är vajern fullständigt värdelös, håller t o m sämre än rep och band. Den är dåligt galvad, så blir det minsta åverkan på galvningen, t ex när vajern dras genom en isolator vid ett hörn och böjs, rostar den och går av senast nästa säsong.
Trodde också den skulle vara bra, men det har fått bli vanlig hederlig HT-tråd här istället.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Val av eltråd
« Svar #10 skrivet: 22 apr-20 kl 20:11 »
t ex när vajern dras genom en isolator vid ett hörn och böjs, rostar den och går av senast nästa säsong.


Konstigt, vår har suttit uppe i flera år nu och ser inte ens rostig ut. Jag törs inte säga hur många år men åtminstone sedan säsongen 2015.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Val av eltråd
« Svar #11 skrivet: 22 apr-20 kl 22:18 »
Tack igen för bra svar :)
Om ni hade valt mellan HT (1.6 mm) och rostfri. Vilken skulle vara bäst? Förutsatt permanent fårstängsel med sambete kvigor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av eltråd
« Svar #12 skrivet: 22 apr-20 kl 22:50 »
1,6 mm är väldigt tunt tycker jag. Inte för att strömmen bromsas eller att tamdjuren står och hänger i den, men om vilda djur (eller skrämda egna) springer in i den så kan den skära. Och så syns den dåligt. Jag har nog någon rulle vanlig blöt järntråd som är så tunn, men den går av om djuren springer in i den.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Val av eltråd
« Svar #13 skrivet: 23 apr-20 kl 09:55 »

Konstigt, vår har suttit uppe i flera år nu och ser inte ens rostig ut. Jag törs inte säga hur många år men åtminstone sedan säsongen 2015.
Då kanske du fick tag på en bättre sort!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av eltråd
« Svar #14 skrivet: 23 apr-20 kl 12:24 »
Vår wire var dålig efter 2 år och kastades efter 3 eller 4 år.

Man skall nog ha rostfri wire om det skall gå bra, men å andra sidan så är den inte heller kul att ta i när några trådar gått av. Att sticka sig på tråden är förresten något man lättare gör om man väljer för tunn tråd och skarvar den.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Val av eltråd
« Svar #15 skrivet: 23 apr-20 kl 12:31 »
Wire som "eltråd" rekommenderas egentligen inte av någon vad jag vet.

I teorin låter det ju som en smidig tråd, med god ledningsförmåga.

Men nackdelarna är så stora. Olycksrisken, den går inte av när djur går i den, dålig hållbarhet i form av fransning och korrosion...

Bra kvalitet av HT-tråd, håller ledningsförmågan intakt åtminstone 15-25 år (det är åldern på mina äldsta stängsel). Och så går den av om djur "försöker" spränga den, om den är väl sträckt.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Val av eltråd
« Svar #16 skrivet: 27 apr-20 kl 15:05 »
Tack för alla goda råd. Förstår att HT-tråd är pålitligt och vara längst ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av eltråd
« Svar #17 skrivet: 27 apr-20 kl 16:50 »
Kan lägga till (efter lite stängselarbete i går) att vi tydligen provat aluminiumtråd. Minnet kom tillbaks när jag såg den. Fick slut på järntråd när jag höll på med en sträcka för några år sedan, så en av trådarna fick bli aluminium från svetsen. Den var som ny, blank och fin när jag vevade in den :)


Lycka till med stängslingen!

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Val av eltråd
« Svar #18 skrivet: 13 jan-21 kl 01:16 »
Det är många intressanta slutsatser och starka åsikter här baserat på ganska lite erfarenhet kan jag tycka.
"poly" är lite rörigt, iom att det betyder bara "många" trådar. Dom som är poly eller band behöver du om stängsel ska flyttas runt med djuren iom att dom kan böjas till skillnad från besvärliga järn/aluminium som du bara kan rulla ut men endast med stort besvär rulla upp igen. Dom mer fasta stängslen är bra i aluminium 2mm, dock så är dom inte flexande så du behöver inkludera något som gör att dom kan flexa bra för annars så brister som när tunga grenar ramlar på dom iom att dom är starka men spröda så själva rycken knäcker dom titt som tätt. Aluminium och andra metall färgade har en del säkerhetsproblem iom att dom syns knappt men just som fasta installationer så är dom kostnadseffektiva och anv mycket av polyfarms i USA som bla Polyface farm. Om man undersöker lite på nätet så kan du givetvis färga aluminium med pensel/spray, eventuellt plastfärg?
Braided Polywire är fantastiskt bra, håller i 15+ år. Även Greg Judy använder Braided, han har en bra farmer kanal på Youtube där han flyttar runt 300 djur och mängder av får på olika marker dagligen och just Braided förespråkar han för det håller över tid även om man släpar runt det på marken dagligen.
Här är en Braided:
https://www.bonnet.se/lantbruk/elstangsel/delaval/band-trad/polytrad-bwp4-500-m

Köp även mätare som visar volt, ampere, samt pil åt hållet jordning är. Dom kostar kanske 800:- vilket är lite trist men du ser direkt vart felet bör vara så länge du följer pilen om volt gått ned rejält.
Elstängsel aggregat på 3J är nog bra, är dålig på sånt men går du högt på J så räkna med att få jorda med många spett. Så uppfattar jag det.
Lycka till!

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Val av eltråd
« Svar #19 skrivet: 13 jan-21 kl 12:11 »
Det är många intressanta slutsatser och starka åsikter här baserat på ganska lite erfarenhet kan jag tycka.
"poly" är lite rörigt, iom att det betyder bara "många" trådar. Dom som är poly eller band behöver du om stängsel ska flyttas runt med djuren iom att dom kan böjas till skillnad från besvärliga järn/aluminium som du bara kan rulla ut men endast med stort besvär rulla upp igen. Dom mer fasta stängslen är bra i aluminium 2mm, dock så är dom inte flexande så du behöver inkludera något som gör att dom kan flexa bra för annars så brister som när tunga grenar ramlar på dom iom att dom är starka men spröda så själva rycken knäcker dom titt som tätt. Aluminium och andra metall färgade har en del säkerhetsproblem iom att dom syns knappt men just som fasta installationer så är dom kostnadseffektiva och anv mycket av polyfarms i USA som bla Polyface farm. Om man undersöker lite på nätet så kan du givetvis färga aluminium med pensel/spray, eventuellt plastfärg?
Braided Polywire är fantastiskt bra, håller i 15+ år. Även Greg Judy använder Braided, han har en bra farmer kanal på Youtube där han flyttar runt 300 djur och mängder av får på olika marker dagligen och just Braided förespråkar han för det håller över tid även om man släpar runt det på marken dagligen.
Här är en Braided:
https://www.bonnet.se/lantbruk/elstangsel/delaval/band-trad/polytrad-bwp4-500-m

Köp även mätare som visar volt, ampere, samt pil åt hållet jordning är. Dom kostar kanske 800:- vilket är lite trist men du ser direkt vart felet bör vara så länge du följer pilen om volt gått ned rejält.
Elstängsel aggregat på 3J är nog bra, är dålig på sånt men går du högt på J så räkna med att få jorda med många spett. Så uppfattar jag det.
Lycka till!


* modererat* lite trevligare stämmning

USA befinner sig på en annan kontinent, har helt andra förutsättningar rent klimatmässigt (förutom på vissa fläckar), där är helt andra landskaptyper än vi har. Och inte minst, så finns där andra regler för djurhållning. Ibland finns det fiffiga idéer, men oftast så är det rena dumheter som förmedlas på de där sidorna.

Det du resonerar runt i det här inlägget är mer eller mindre tokigt, och rent av farligt.

Tunn syntet eltråd,flätad eller ej,  borde helst vara förbjuden, den orsakar enormt mycket skador på både tamdjur och vilt. Och likt annan syntettråd, så har den max ett par-tre års hållbarhet, eftersom främst UV-ljuset förstör den. Polarband kan komma upp i fem år.
Att den skulle hålla i femton år år en vara en utopi.
 
När tråden ömsom fryser, ömsom tinar, och materialet metallen i ledarna respektive syntet fibern, rör sig i olika tempo, och tråden sträcks och krymper, och dessutom den rör sig genom att stolparna rör sig, så går ledarna av lite här och där, och tråden fransar sig allt mer. Resultatet är att tråden, som redan leder ström dåligt jämfört med metalltråd, leder ström ännu sämre.

Dessutom så börjar det växa lav på syntettråd, så då försämras ledningsförmågan än mer.

Och syntettråd/rep den leder el mycket, mycket dåligt jämfört med järntråd. Läs av ohm-talet så får du se.

Och, inte minst, tråd runt fårhagar behöver hållas sträckt, så att inte djuren hittar blottor i stängslet och går ut. Det går inte att genom en hel säsong hålla syntettrådsträckt (den krymper och blir längre), eftersom det inte fungerar att kombinera syntettråd med sträckfjädrar eller använda sådant som Gripples för att justera spänningen.

Ska man ha permanenta stängsel, som man kan lita på för får, så behövs det ordentligt med kräm i aggregat och god ledningsförmåga. Ju mer ull som vuxit ut på fåren, desto bättre skyddade är de mot elstötar.

Du har visserligen rätt i att aluminiumtråd har dålig draghållfasthet, men sådan brukar man inte använda som enda tråd i ett stängsel för får. Den vanligaste är att alla trådarna är galvad järntråd av HT-typ, som har god draghållfasthet och som leder ström bra. Sådan tråd brukar hålla minst 15-20 år, innan galvaniseringen eventuellt ger med sig på vissa ställen.
Aluminium tråd sätts ibland som en av fem trådar, då den har exceptionellt god ledningsförmåga.

Det finns dessutom inga som helst problem med att får, eller andra djur inte skulle se metalltråden. Dels så ser de de facto tråden, men dessutom, så känner de av pulserna från elen.

De enda djur som kan ha lite svårt att uppfatta el tråden, är nyfödda föl. Men de har lika svårt att uppfatta tjocka elrep, som järntråd, och det beror på att det tar ett par dagar innan föl "lärt sig se".

Ska elaggregatet försörja mer än några få hundra meter, så måste man ha aggregat som ger 8-10 joule i stötarna, och som orkar hålla spänningen i tråden på 6000-9000 volt.
Ett 3 joules aggregat räcker på sin höjd till för att hålla mycket känsliga djur som hästar inne.

Ska man dessutom hålla rovdjur utanför stängslet, så bör man ta ett ännu kraftigare aggregat.

Det enda vettiga användningsområdet för syntettråd, är för tillfälliga fållor vid t.ex. stripbetning. Alltså när man flyttar fåren med några få dagars mellanrum. Men stripbetning görs oftast i Sverige, inom ett stort område som är stängslat med ett ordentligt permanentstängsel.

Här kan du läsa mer om hur man bygger stängsel, och vilka material val man gör:

http://www.faravelsforbundet.se/kunskap/stangsling-mot-stora-rovdjur/
« Senast ändrad: 14 jan-21 kl 13:05 av Alexn72 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser