Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja Skånsk blomme eller Åsbo  (läst 1492 gånger)

Månbonden

  • Inlägg: 5
    • -
Välja Skånsk blomme eller Åsbo
« skrivet: 06 mar-20 kl 17:45 »
Hej alla! Första trådstarten för mig ;D

Jag har bestämmt mig för att skaffa mina första höns och har snöat in på skånsk blommehöna eller åsbohöna.

Någon här inne som haft höns av både Skånsk blomme och Åsbo? Vilken föredrog du?
Är någon av de mer benägna att vilja bli gosade med?

Vad upplevde du som störst skillnad mellan dessa  i personlighet och beteende?

Andra tankar?

Tack!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Välja Skånsk blomme eller Åsbo
« Svar #1 skrivet: 06 mar-20 kl 22:57 »
Jag har haft Åsbo men inte Blomme. Jag har däremot Ölandshöns nu som är ungefär lika stora som Blomme. Åsbo var trevliga och lite mindre. Därför var de också ett lättare byte för rovdjur. Vi har våra frigående och duvhök och räv plockade en höna eller tupp lite då och då. Deras ägg är lite mindre än normalstorlek men det tyckte jag inte spelade någon större roll. Däremot var de jag hade väldigt ruvvilliga så något år låg åtta hönor av tio hönor och ruvade redan i maj. Spelade ingen roll att man tog äggen. De låg kvar ändå. Så då blev det inga fler ägg från dem det året.
Ölandshönsen är större och de jag har nu är inte alls ruvvilliga snarare åt det andra hållet. Har inte blivit av med lika många till rovdjur.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Välja Skånsk blomme eller Åsbo
« Svar #2 skrivet: 07 mar-20 kl 17:12 »
Har haft både Åsbo och Blomme. Jag var inte sådär väldigt förtjust i Åsbo. Några av hönorna var lite ilskna. Hade en tupp också av Åsbo som jag fick ta bort för han var ilsken. Däremot Blomme var och är min favorit. Lagom i allt tycker jag  ;D. Lagom tama, ruvar lagom mycket samt lägger lagom med ägg. Har haft Blomme i många år (fick sälja av dem för jag blev sjuk) och de var helt underbara. Sedan alla dessa färger som kan bli på Blomme samt att alla var små personligheter. Väldigt tåliga mot både kyla och värme. Blir ganska gamla och lägger bra med ägg fast de har uppnåt hög ålder.

Månbonden

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Välja Skånsk blomme eller Åsbo
« Svar #3 skrivet: 07 mar-20 kl 21:24 »
Tack för era svar!  o:) lutar åt nog åt blomme. Men man kanske kan ha båda raserna tillsammans?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Välja Skånsk blomme eller Åsbo
« Svar #4 skrivet: 07 mar-20 kl 22:17 »
Tack för era svar!  o:) lutar åt nog åt blomme. Men man kanske kan ha båda raserna tillsammans?

Om du vill delta i bevarandearbetet av gamla svenska lantraser och ha genbank är det bäst att hålla sig till en ras. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Månbonden

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Välja Skånsk blomme eller Åsbo
« Svar #5 skrivet: 08 mar-20 kl 16:57 »
Okey! Får nöja mig med en ras då  :DMåste man ha tupp för att vara med i genbank?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Välja Skånsk blomme eller Åsbo
« Svar #6 skrivet: 09 mar-20 kl 00:01 »
Ja jag har för mig det. Kolla med genbanksansvarige för säkerhets skull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser