Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske man skulle kunna lösa energiproblem (bland annat) på detta sätt?  (läst 29159 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
EN till alternativt medlem som kanske har cykling som passion=gratis!

En cykel är inte gratis heller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Därför dom laddar bara när det är sol, och vindsnurror laddar bara när det blåser.

Jo, men en effektiv vindsnurra blir ju helt dominerande jämfört med huset. Sen får du laster som ska fördelas ut i konstruktionen. Du riskerar stomljud. Vanligt ljud. Isbildning.

Exakt vari ligger vinsten med att montera den på taket jämte att montera ett effektivare, billigare verk på backen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jo, men en effektiv vindsnurra blir ju helt dominerande jämfört med huset. Sen får du laster som ska fördelas ut i konstruktionen. Du riskerar stomljud. Vanligt ljud. Isbildning.

Exakt vari ligger vinsten med att montera den på taket jämte att montera ett effektivare, billigare verk på backen?

Man slipper en hög mast.   Det vette fan.

Frank, 100% bonde håller på ett sådant projekt dock.
En vindmöllan som han bygger på en existerande byggnad, eller rätttare sagt det som är kvar av hans stora stall.
Den skall dock vara sågverk, snickeri, verkstad och lager.
Så där kan man utan problem leva med vibrationerna.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Man slipper en hög mast.   Det vette fan.

Frank, 100% bonde håller på ett sådant projekt dock.
En vindmöllan som han bygger på en existerande byggnad, eller rätttare sagt det som är kvar av hans stora stall.
Den skall dock vara sågverk, snickeri, verkstad och lager.
Så där kan man utan problem leva med vibrationerna.
I Sverige gäller väl fortfarande max 2m diameter på vindsnurror innom 600m från bostadshus så det lär mer vara en hobby än kraftproduktion att sätta nån snurra på taket.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
I Sverige gäller väl fortfarande max 2m diameter på vindsnurror innom 600m från bostadshus så det lär mer vara en hobby än kraftproduktion att sätta nån snurra på taket.

I franks fall så ska den driva verkstan. Och han bor juh på en lantbruksfastighet.
Och i Danmark.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Jag är prenumerant på Sydsvenskan och har läst artikeln!
Är det på bostadshus de ska montera vindkraft?
Har snurran en diameter på över 2m?

Såvitt jag förstår får vindkraft över 2m inte monteras närmare än 600m från bostadshus så det lär inte vara så många platser i Lunds kommun som kan vara aktuella.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Nja, så tätbebyggt är inte Lunds kommun.

Vi har sedan ett tjugotal år tillbaka åtskilliga av dessa vindsnurror.

Men inte så många som en del kanske hoppats på.

En faktor som påtagligt begränsat vindkraftens expansion i denna kommun är restriktioner från Försvaret (P7), ev också restriktioner från civil o militär luftbevakning på Romeleåsen.


fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Nja, så tätbebyggt är inte Lunds kommun.

Vi har sedan ett tjugotal år tillbaka åtskilliga av dessa vindsnurror.

Men inte så många som en del kanske hoppats på.

En faktor som påtagligt begränsat vindkraftens expansion i denna kommun är restriktioner från Försvaret (P7), ev också restriktioner från civil o militär luftbevakning på Romeleåsen.
Om det finns fina vindlägen kvar i Lund eller Skåne som går att exploatera lär jag och flera med mig vara mycket intresserade av att investera, i Sverige behöver man ju inte ens stå kostnaden för nätanslutningen på vindkraftverk.
Jag tvivlar på att det finns lönsamma byggvärda vindlägen kvar i Skåne, men håller ögon och öron öppna. All tillkommande kraftproduktion i SE 4 verkar behövas och lär gå att få lönsam med nuvarande regler. Jag är förvånad att man fortfarande får investera i intermittent kraftproduktion utan att bygga eller reservera motsvarande mängd reglerkraft, men som privatperson och aktiespekulant i vindkraft är jag mer rädd om min egen plånbok och anser att regelverket måste sättas av staten och följas av investerarna.
Om det finns mediokra lägen med mer än 600m till bostadshus hoppas jag att kommunerna inte använder sitt inflytande till att hindra investeringarna utan att den som vill kan få experimentera med kraftproduktion på taket om reglerna tillåter detta i en skala som gör det intressant för någon.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Det är inte mitt problem att du inte är prenumerant på Sydsvenskan!

Jo, det tycker jag absolut att det är!

Hur skall Torbjörn eller andra på forumet kunna veta att din återgivning är riktig, och inte präglad av önsketänkande?

Sedan fortsättningen att 'Sydsvenskan finns på bibblan, det är bara att ta sig dit'  är bara trams!

Är själv Skåning, trivs här, men stöter ibland på andra Skåningarna som tycker Skåne är så bra att de aldrig lämnar landskapet (möjligen med undantag för Thailand).
Denna kategori Skåningar tror att Sydsvenskan är en rikstidning som finns på minsta bibbla hela vägen till Kebnekajse.

I själva verket är Sydsvenskan en regional tidning med huvudsaklig spridning i Skåne.

AnneLI, om det varit tvärtom, så att det varit Torbjörn som refererat till en låst artikel i VK (Västerbottenskuriren), och du travat iväg till din bibbla i Höör och bett dem plocka fram den? Personalen hade nog betraktat dig som ett UFO...  Det är cirka 1 200km mellan Höör och Umeå.

Biblioteken har besparingar, de har fått dra ner på prenumerationer av tidningar och tidskrifter. Inte för att jag tror att Höörs bibliotek hade Vk innan heller.
Argument 'att det går väl att beställa hem fjärrlåna' funkar inte. Det gäller inte på årsaktuella tidningar. Tidningarna själva säljer inte gamla lösnummer eller artiklar, enbart prenumerationer.

Så, vad hade du fått göra när du fått nobben på Höörs bibbla och fortfarande ville läsa artikeln i Vk som Torbjörn refererade till? Det hade blivit tåget eller bilen till biblioteken i Malmö eller Lund, kostnad ToR biljett 200kr, tidsåtgång transport + bibliotek bortemot en eftermiddag.

Och liknande kostnader, fast på andra hållet skulle kanske Torbjörn ha om han bor på landet och behöver ta sig till huvudorten Umeå för att läsa Sydsvenskan.

Obs! den här problematiken gäller hela landet utanför Skåne, utanför Skåne har biblioteken generellt inte Sydsvenskan, de har lokaltidningarna samt rikstidningen DN, ev SvD.

För att Torbjörn och ev andra intresserade skall kunna få ta del av artikel innehållet så har jag gjort ett skärmklipp av texten.
« Senast ändrad: 02 dec-21 kl 01:52 av Carolus »

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Jo, det tycker jag absolut att det är!

Hur skall Torbjörn eller andra på forumet kunna veta att din återgivning är riktig, och inte präglad av önsketänkande?

Sedan fortsättningen att 'Sydsvenskan finns på bibblan, det är bara att ta sig dit'  är bara trams!

Är själv Skåning, trivs här, men stöter ibland på andra Skåningarna som tycker Skåne är så bra att de aldrig lämnar landskapet (möjligen med undantag för Thailand).
Denna kategori Skåningar tror att Sydsvenskan är en rikstidning som finns på minsta bibbla hela vägen till Kebnekajse.

I själva verket är Sydsvenskan en regional tidning med huvudsaklig spridning i Skåne.

AnneLI, om det varit tvärtom, så att det varit Torbjörn som refererat till en låst artikel i VK (Västerbottenskuriren), och du travat iväg till din bibbla i Höör och bett dem plocka fram den? Personalen hade nog betraktat dig som ett UFO...  Det är cirka 1 200km mellan Höör och Umeå.

Biblioteken har besparingar, de har fått dra ner på prenumerationer av tidningar och tidskrifter. Inte för att jag tror att Höörs bibliotek hade Vk innan heller.
Argument 'att det går väl att beställa hem fjärrlåna' funkar inte. Det gäller inte på årsaktuella tidningar. Tidningarna själva säljer inte gamla lösnummer eller artiklar, enbart prenumerationer.

Så, vad hade du fått göra när du fått nobben på Höörs bibbla och fortfarande ville läsa artikeln i Vk som Torbjörn refererade till? Det hade blivit tåget eller bilen till biblioteken i Malmö eller Lund, kostnad ToR biljett 200kr, tidsåtgång transport + bibliotek bortemot en eftermiddag.

Och liknande kostnader, fast på andra hållet skulle kanske Torbjörn ha om han bor på landet och behöver ta sig till huvudorten Umeå för att läsa Sydsvenskan.

Obs! den här problematiken gäller hela landet utanför Skåne, utanför Skåne har biblioteken generellt inte Sydsvenskan, de har lokaltidningarna samt rikstidningen DN, ev SvD.

För att Torbjörn och ev andra intresserade skall kunna få ta del av artikel innehållet så har jag gjort ett skärmklipp av texten.

Det kostar 8 svenska kr att bli prenumerant på Sydsvenskan! PÅ (internet)! Allmän information!
Nej jag får inte rabatt om Sydsvenskan får nya prenumeranter!
Och ja jag skulle ta mig till Höör eller få personalen på biblioteket till att ta hem tidningen (exempelvis Västerbottenskuriren eller Sydsvenskan)!
Övrigt är Sydsvenskan inte en rikstidning vilket de flesta från Skåne eller danskare vet!
Men om jag läser en artikel i Sydsvenskan och refererar till artikeln är det väl inte önsketänkande!
Men Torbjörn och andre har jo tur att du är vänlig och har tid till att göra ett skärmklipp!
« Senast ändrad: 02 dec-21 kl 11:11 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det kostar 8 svenska kr att bli prenumerant på Sydsvenskan! PÅ (internet)! Allmän information!
Nej jag får inte rabatt om Sydsvenskan får nya prenumeranter!
Och ja jag skulle ta mig till Höör eller få personalen på biblioteket till att ta hem tidningen (exempelvis Västerbottenskuriren eller Sydsvenskan)!
Övrigt är Sydsvenskan inte en rikstidning vilket de flesta från Skåne eller danskare vet!
Men om jag läser en artikel i Sydsvenskan och refererar till artikeln är det väl inte önsketänkande!
Men Torbjörn och andre har jo tur att du är vänlig och har tid till att göra ett skärmklipp!

Det behöver inte vara önsketänkande från din sida.
Men det kan framstå som önsketänkande, feltolkningar eller något helt annat om man inte vill publicera sina källor till information.
En av anledningarna till att vilja ange sina källor och om dom ligger bakom betalvägg publicera är att slippa riskera att mottagaren av informationen söker sig fram till fel källor.
Och då få en diskussion som inte grundar sig i att man råkar pratar om varandra.
Och tråkigt nog har vi på detta forumet under alla år det funnits råkat ut för att folk som sprider desinformation. Medvetet eller omedvetet eller pga rent oförstånd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Det behöver inte vara önsketänkande från din sida.
Men det kan framstå som önsketänkande, feltolkningar eller något helt annat om man inte vill publicera sina källor till information.
En av anledningarna till att vilja ange sina källor och om dom ligger bakom betalvägg publicera är att slippa riskera att mottagaren av informationen söker sig fram till fel källor.
Och då få en diskussion som inte grundar sig i att man råkar pratar om varandra.
Och tråkigt nog har vi på detta forumet under alla år det funnits råkat ut för att folk som sprider desinformation. Medvetet eller omedvetet eller pga rent oförstånd.

Det är högst sannsynligt tråkigt att du uppfattar att det kan vara så men det är inte tillfället för min del i denna diskussion!
Skapar inte diskussioner som är desinformation eller tänk (som endast kunna vara ett önska)
men däremot saklig kritik som kan skapa en livlig tråd och bra information för de som läser!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det är högst sannsynligt tråkigt att du uppfattar att det kan vara så men det är inte tillfället för min del i denna diskussion!
Skapar inte diskussioner som är desinformation eller tänk (som endast kunna vara ett önska)
men däremot saklig kritik som kan skapa en livlig tråd och bra information för de som läser!

Tyvärr spelar det ingen roll vad du tycker att du skapar.
Det är den du vill förmedla till som kan få den uppfattningen.

Vi är inte gäster på en föreläsning och forum med samma grundsyn på ämnet.
Vi är en bredare massa nästan som allmänheten som har en betydligt vidare grundsyn och som dessutom är kritiska.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Tyvärr spelar det ingen roll vad du tycker att du skapar.
Det är den du vill förmedla till som kan få den uppfattningen.

Vi är inte gäster på en föreläsning och forum med samma grundsyn på ämnet.
Vi är en bredare massa nästan som allmänheten som har en betydligt vidare grundsyn och som dessutom är kritiska.

Du har all rätt till att ha din mening eller (jag) kan skriva uppfattning och även ditt grundsyn!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Du får ha vilken uppfattning som helst och Skogsvilde kan säkert slänga käft med dig fram till jul, men när man diskuterar så kan man inte förvänta sig att den man diskuterar med skall ta cykeln och åka till biblioteket för att diskussionen skall kunna fortsätta.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Du får ha vilken uppfattning som helst och Skogsvilde kan säkert slänga käft med dig fram till jul, men när man diskuterar så kan man inte förvänta sig att den man diskuterar med skall ta cykeln och åka till biblioteket för att diskussionen skall kunna fortsätta.

Och jag vill mer än gärna bli överbevisad med hållbara bevis och framförallt argument som håller från den som jag för debatten med.
Och att skicka mig till bibblan på hoj för att kunna bemöta är inte ett vettigt sätt att överbevisa/ få någon att ändra åsikt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Det kostar 8 svenska kr att bli prenumerant på Sydsvenskan! PÅ (internet)! Allmän information!
Nej jag får inte rabatt om Sydsvenskan får nya prenumeranter!
Och ja jag skulle ta mig till Höör eller få personalen på biblioteket till att ta hem tidningen (exempelvis Västerbottenskuriren eller Sydsvenskan)!
Övrigt är Sydsvenskan inte en rikstidning vilket de flesta från Skåne eller danskare vet!
Men om jag läser en artikel i Sydsvenskan och refererar till artikeln är det väl inte önsketänkande!
Men Torbjörn och andre har jo tur att du är vänlig och har tid till att göra ett skärmklipp!

Jag vet inte varifrån du fått att det skulle kosta 8kr/månad att vara prenumerant på Sydsvenskan: när jag kollar på deras hemsida billigaste erbjudandet för att kunna läsa direkt är 19kr bindningstid 3 månader,  d v s 57kr. Rätt mycket för en enda tidningsartikel..
Se bifogad skärmdump.

Och nej, jag tycker inte att det är speciellt vänligt av mig att bifoga SDS artikel texten i en skärmdump.
För mig är det mer av hygglighet, gott uppförande.
Om du inte klarar det datatekniska som att ta en skärmdump eller skanna en pappesrartikel på bibblan, så tala om det! så behöver inte folk per automatik tycka att du är ogin och högfärdig.

Att det de senaste åren förekommit mycket fake news o konspirationsteorier verkar totalt ha gått dig förbi.

Också att skolbarnen därför idag har källkritik på schemat - och för att kunna göra det skall källan vara enkelt tillgänglig.
Kallas också för transparans.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Du får ha vilken uppfattning som helst och Skogsvilde kan säkert slänga käft med dig fram till jul, men när man diskuterar så kan man inte förvänta sig att den man diskuterar med skall ta cykeln och åka till biblioteket för att diskussionen skall kunna fortsätta.

Du och andre kan läsa Sydsvenskan digitalt och behöver definitivt inte ta dig till ett bibliotek!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Jag vet inte varifrån du fått att det skulle kosta 8kr/månad att vara prenumerant på Sydsvenskan: när jag kollar på deras hemsida billigaste erbjudandet för att kunna läsa direkt är 19kr bindningstid 3 månader,  d v s 57kr. Rätt mycket för en enda tidningsartikel..
Se bifogad skärmdump.

Och nej, jag tycker inte att det är speciellt vänligt av mig att bifoga SDS artikel texten i en skärmdump.
För mig är det mer av hygglighet, gott uppförande.
Om du inte klarar det datatekniska som att ta en skärmdump eller skanna en pappesrartikel på bibblan, så tala om det! så behöver inte folk per automatik tycka att du är ogin och högfärdig.

Att det de senaste åren förekommit mycket fake news o konspirationsteorier verkar totalt ha gått dig förbi.

Också att skolbarnen därför idag har källkritik på schemat - och för att kunna göra det skall källan vara enkelt tillgänglig.
Kallas också för transparans.

Återkommer med ett seröst svar och en länk till Sydsvenskan!
« Senast ändrad: 03 dec-21 kl 10:21 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Jag vet inte varifrån du fått att det skulle kosta 8kr/månad att vara prenumerant på Sydsvenskan: när jag kollar på deras hemsida billigaste erbjudandet för att kunna läsa direkt är 19kr bindningstid 3 månader,  d v s 57kr. Rätt mycket för en enda tidningsartikel..
Se bifogad skärmdump.

Och nej, jag tycker inte att det är speciellt vänligt av mig att bifoga SDS artikel texten i en skärmdump.
För mig är det mer av hygglighet, gott uppförande.
Om du inte klarar det datatekniska som att ta en skärmdump eller skanna en pappesrartikel på bibblan, så tala om det! så behöver inte folk per automatik tycka att du är ogin och högfärdig.

Att det de senaste åren förekommit mycket fake news o konspirationsteorier verkar totalt ha gått dig förbi.

Också att skolbarnen därför idag har källkritik på schemat - och för att kunna göra det skall källan vara enkelt tillgänglig.
Kallas också för transparans.


Att du tycker att det hyggeligt (danska) är upp till dig!
Källkritik är bra för alla!
Jag ser snabbt vilket som är fake news eller oseriöst

Här är erbjudande i Sydsvenskan till 8 svenska kr (digitalt) https://www.sydsvenskan.se/2021-11-06/sa-far-aldre-hjalp-ut-pa-natet

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv, kebbe, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser