Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus och tomater  (läst 4548 gånger)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
Växthus och tomater
« skrivet: 11 nov-17 kl 23:03 »
Hej, i år lyckades jag bättre än de sista tolv åren med våra tomater i växthuset, vi bor i zon 5-6 och i år så mognade de flesta på kvist i växthusetM. "Problemet" är att jag inte riktigt vet vad jag gjorde rätt.

I och för sig kanske jag satte ut plantorna några dagar tidigare, 12 maj, men det har å andra sidan varit en av de kallare och mulnare somrarna de sista tio åren.

Vi använder oss av droppslangar med automatgödsling och växthuset är tio kvadrat, ev höll jag tillbaka lite i bevattningen så att de fick mindre, har läst att de kan kvävas om de inte får ner syre. De som jag känner som odlar tomater har alla klagat på att det mesta var grönt och omoget i år, men hos oss var det tvärtom, vore kul att komma på vad jag gjorde rätt.

Hur har era tomater gått i år?

beeceeper

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Växthus och tomater
« Svar #1 skrivet: 12 nov-17 kl 02:48 »
Jag har odlat tomater i många år, och alltid fått gott om skörd men gjorde en avstickare i år som jag aldrig gjort förr.
Jag tog inte bort den gamla jorden, märkte ganska snabbt att nått inte va som det skulle, så jag försökte kompensera med mer gödning, det blev mer frukter, men 90% mognade aldrig.
Så, kontentan av det hela.
Jag har alltid använt proffsjord och kommer i fortsättningen att byta ut all gjord varje år. Troligtvis så var jorden utarmad på näring och därav resultatet. Talade även med en trädgårdsmästare i slutet av säsongen,  och han bekräftade mina farhågor[emoji26]☺
Hoppas att du kan hitta nått av mina erfarenheter[emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Växthus och tomater
« Svar #2 skrivet: 12 nov-17 kl 07:27 »
Bytte i år ut all jord i växthuset och använde diverse tomatgödsling som finns att köpa.
Nu vet jag att min egen hönsgödsel är bättre så inga mer konstiga gödningar hos mig.
Blev iofs gott om tomater men bara kanske 5 % som mognade.
En del blev stora och gröna fort sen bruna och döda.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Växthus och tomater
« Svar #3 skrivet: 12 nov-17 kl 22:52 »
Bytte i år ut all jord i växthuset och använde diverse tomatgödsling som finns att köpa.
Nu vet jag att min egen hönsgödsel är bättre så inga mer konstiga gödningar hos mig.
Blev iofs gott om tomater men bara kanske 5 % som mognade.
En del blev stora och gröna fort sen bruna och döda.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Jag bytte jord i växthuset för tre år sedan och innan dess var det nog tio år sen jag bytte. Bänkarna är djupa så det gick säkert närmare 80 säckar. Jag bytte egentligen för att vi fått myror pga att inredningen hade börjat småruttna. Jag lägger på 6-8 säckar gödsel varje vår och sen går det kanske åt 7-8 liter flytande gödsel också.

Vi har en lysrörsarmatur som jag kör på timer som extraljus. Men jag undrar hur man kan få tomaterna att mogna tidigare. Denna sommar tänkte jag plantera ut vad 1:a maj men det var väl kallt även om man hade stödvärme. Jag skulle helst vilja lägga ner slangar som jag kan köra ner värme som skapats med hjälp av solfångare. Läste om någon som skulle göra det men med en enkubikstank inne i växthuset vilket jag tycker tar för stor plats.

Maria-70

  • Inlägg: 37
    • Medelpad
SV: Växthus och tomater
« Svar #4 skrivet: 05 mar-18 kl 12:11 »
Ett tips odla tomaterna i hinkar

NGN

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Växthus och tomater
« Svar #5 skrivet: 19 okt-19 kl 16:31 »
Odlar körsbärstomater Garderners Delight, vår favorit, i litet växthus med 12 plantor. Frösår ca 20-25 feb, utplantering ca första maj, med tillskottsvärme kalla nätter. Gräver bort två rejäla skyfflar jord där plantan stod förra året. Fyller på två rejäla grepar halmblandad färsk kogödsel i varje hål som blandas med lite kompost. Viktigt, planterar tomatplantan med ett tunt lager kompost närmast rotklumpen. Tillför endast lite PK gödning. Strävar efter att hålla en jämn bevattning så slipper man spruckna tomater. Sparar inte på vattnet under högsommaren, ger gärna bladverket  en dusch varma dagar.
Försöker ge plantorna så mycket sol det bara går.
Jättenöjd med skörden varje år. Bästa grönsak man kan odla. Äter inte köpetomater.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Växthus och tomater
« Svar #6 skrivet: 19 okt-19 kl 21:43 »
Vi brukade odla tomaterna i stenull, hydroponik.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Växthus och tomater
« Svar #7 skrivet: 19 okt-19 kl 23:50 »
odlade förr i hinkar,funkade bra. I år slopade jag tomater då ny forskning visar att personer med atros skall undvika vissa födoämnen varav tomat är ett. Då jag har atros så provade jag rådet och faktiskt har knäna hängt med betydligt bättre och smärtorna i stort försvunnit.

 

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Växthus och tomater
« Svar #8 skrivet: 27 okt-19 kl 09:10 »
odlade förr i hinkar,funkade bra. I år slopade jag tomater då ny forskning visar att personer med atros skall undvika vissa födoämnen varav tomat är ett. Då jag har atros så provade jag rådet och faktiskt har knäna hängt med betydligt bättre och smärtorna i stort försvunnit.

Intressant! Vad i tomater är det som påverkar atros? Mer man ska undvika?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 4 användare
ärt, Anders Flix, Radar, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser