Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är ni självförsörjande på?  (läst 4749 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #20 skrivet: 10 sep-18 kl 21:07 »
Zucchini.
Trodde att jag skulle få vitlök till halva släkten när jag satte en pallkrage full. Visade sig att färsk vitlök var supergott så det mesta var redan uppätet innan den börjat klyfta sig. I år blir det ännu mer vitlök. Har en ynka vitlök kvar nu.

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #21 skrivet: 11 sep-18 kl 07:49 »
Grovfoder till mina djur, det är det viktigaste! Mat till folk går att få tag på i vinter (även om priserna blir högre på vissa typer av livsmedel), men mat till idisslare är bara att glömma. Finns inte att uppbringa.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #22 skrivet: 11 sep-18 kl 09:43 »
Det är ju skitmycket mark som ligger oslagen och i träda häruppe i norr... Jag har själv mark som skulle behöva röjas, skulle man göra samhället en tjänst nu så borde man komma hit upp och hjälpa till att röja markerna, finns ju massor av potentiell fodermark som inte längre lönar sig att bruka sedan 80 talet, men nu är ju snön snart här.

Just nu, Potatis, Tomater, squash, chili, gurka, äpplen, det är väl vad jag kommer på just nu...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #23 skrivet: 11 sep-18 kl 11:26 »
Åtminstone råg ska höstsås va?

Ja visst är färsk vitlök gott ;D Ett alternativ om man mest är ute efter blasten kanske kan vara att odla en liten plätt där man odlar väldigt tätt. Då spelar det ju inte så stor roll om det finns plats för en lök att bildas under jord. Och så kan resten av utrymmet användas till annat eller till att odla vitlök för lökens skull!

En annan grej jag kom på är nakenfröpumpa som någon tipsade om nånstans. Är inte annars så förtjust i pumpa, men ett par tre pumpor av dessa skulle kanske kunna täcka mitt årsbehov av fröna  :o
Ingen människa är illegal

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #24 skrivet: 11 sep-18 kl 11:47 »
Chili, persilja, myntha, gräslök, vårlök, rabarber, potatis,libbsticka, selleri, annanas salvia, nässlor,basilika. Dom är jag helt självförsörjande på. Resterande grönsaker finns bara under sessång. Men bönor är jag snart självförsörjande på och även tomater.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #25 skrivet: 14 sep-18 kl 13:28 »
Härligt! Jag har också satsat på kryddor och örter, det känns så tillfredsställande att kunna var helt självförsörjande på något  ;D
Ingen människa är illegal

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #26 skrivet: 15 sep-18 kl 06:44 »
Åtminstone råg ska höstsås va?
Beror på om det är höst eller vårråg.

FolkrepublikenBergsjö

  • Inlägg: 9
  • Folkrepubliken Bergsjö's officiella konto
    • Värmland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #27 skrivet: 16 sep-18 kl 10:42 »
Ägg, potatis och vin. Hela kostcirkeln!

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #28 skrivet: 07 nov-20 kl 23:48 »
Ved, virke, näver, rödbetor, morötter, persilja, chilli, rabarber, sockerärt, kräftor, älgkött, gräslök, dill, insjöfisk.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #29 skrivet: 08 nov-20 kl 22:06 »
Rotfrukter grönsaker frukt och bär kött från skogen mjölk och ägg från grannar. Handlar fyra gånger om året, typ säd kryddor ost fett och lite annat.

Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #30 skrivet: 08 nov-20 kl 22:33 »
Ved, lammkött och en del kryddgrönt. Äpplen vissa år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #31 skrivet: 09 nov-20 kl 08:55 »
Sparris och tomater (krossar och fryser in som soppbas, chiliconcarne, köttfärssås, tomatsås, korvstroganoff, m.m.), vitlök (gör hela årets persillades) persilja, fänkål, timjan, oregano, mynta, gräslök, ramslök ...
jordgubbar, hösthallon, vinbär röda och svarta, björnbär, aronia, körsbär, vindruvor, mullbär
plommon, äpplen, päron, olika kvitten (äpple och päronkvitten)
kål som kan stå kvar hela vintern, grönkål, svartkål, lila kål
zuccini/sqasch  olika former och färger, matpumpor,
jordärtsskockor mest som lähäck, det är så gasbildande
valnötter, hasselnötterna hinner vi inte först till, alltid ätna när vi kommer
honung, pollen, bibröd, bivax till salvor

det som räcker halva året:

potatis, vitkål, kålrabbi

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #32 skrivet: 09 nov-20 kl 21:39 »
Året runt: Potatis, grönsaker (i stort sätt varenda sort man kan odla :)), kött, ägg, ved, te och bär

Till viss del: Frukt

Handlar på affär: Mjölk, mjöl, kryddor, salt, havregryn och lyx (sånt man inte behöver egentligen).
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #33 skrivet: 17 nov-20 kl 19:00 »
Tomater, gurka och salladsgrönt.
Men det är mest för att vi inte bryr oss om att köpa det när vi inte har hemodlat.

 

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vad är ni självförsörjande på?
« Svar #34 skrivet: 18 nov-20 kl 08:03 »
alla grönsaker förutom tomater o gruka på vintertid (men det behövs ju inte), ägg, kryddor och örter, inhemsk frukt 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 9 användare (1 dolda)
Mathias Lundgren, xaelanar, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser