Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bladmögel??!!  (läst 1536 gånger)

AnnaPåsen

  • Inlägg: 70
    • Blekinge
bladmögel??!!
« skrivet: 01 maj-15 kl 13:24 »
Hej alla kloka odlare! Efter ett strålande tomat/gurk/paprikaår i fjol var jag inte så lite kaxig när jag började driva upp plantor i år. Jag fick sätta ut tomaterna lite för tidigt kanske, men har varit mycket rädd om dem; fiberduk om nätterna och vattenbuffrar inne i växthuset. Helt plötsligt en morgon var tre plantor angripna av något. Först trodde jag att de hade frusit, men imorse var det allt som allt sex plantor som såg likadana ut, och det hade definitivt inte varit minusgrader. Då började jag fundera på om det kan vara övervintrande sporer av bladmögel? Kan man ha sån otur? Förra året blev ingen angripen. Kan det ändå ha smugit sig in från potatislandet (som jag ju vet är möjligt, men ska det ha någon betydelse när ingen blev smittad förra året?)? Vad gör jag (förutom att dra upp och slänga de angripna plantorna)? Jag ser framför mig hur hela årets skörd kommer att gå om intet :'(


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: bladmögel??!!
« Svar #1 skrivet: 04 maj-15 kl 01:32 »
Bladmögel brukar ju komma senare om det nu kommer...Har du odlingsbäddar i växthuset med så att säga markkontakt  kan det vara sorken som gnaskar...Brukar vara så med sorkangrepp att plantorna plötsligt bara slokar.

AnnaPåsen

  • Inlägg: 70
    • Blekinge
SV: bladmögel??!!
« Svar #2 skrivet: 19 maj-15 kl 19:34 »
Jag har sett svaret men missat att själv svara. Jag tyckte också att det lät konstigt med bladmögel, men det såg faktiskt ut just som det. Till slut kom jag fram till att det var nattkylan som gjorde det, även om det inte var frost. Inga andra plantor drabbades och de harkade på sig när det blev lite varmare. Nu ser jag fram emot sommaren!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: bladmögel??!!
« Svar #3 skrivet: 20 maj-15 kl 09:22 »
Våren är kall med kalla nätter, jag har inte fått ut mina tomatplantor och inte heller några andra värmeälskare. Om du inte har tillskottsvärme i växthuset så är där nästan lika kallt som utomhus även om temperaturskillnaderna inte är fullt så stora.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser