Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lappget vs Jämtget  (läst 9141 gånger)

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
Lappget vs Jämtget
« skrivet: 21 dec-13 kl 15:03 »
Det verkar som om en del föredrar jämtget före lappgeten, varför? Vad har de för fördelar att välja jämtget?

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #1 skrivet: 23 dec-13 kl 23:53 »
Jasså, det var intressant!
Här blev det jämtget för dom var närmst ;D

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #2 skrivet: 25 dec-13 kl 08:56 »
De olika allmogeraserna är anpassade till de betesförhållande och klimat som råder i "deras" delar av landet. Ur bevarandesynpunkt vill man kanske behålla det så, alltså göingegetter i södra Sverige, jämtgetter i mellersta och lappgetter i norra delen av landet? Vilka fördelar en ras av allmogegetter skulle ha framför en annan är väl svårt att säga. Men hos jämtgetter finns det t.ex. naturligt kulliga (hornlösa) djur och det kanske ses som en fördel av vissa  :).

Grodan

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #3 skrivet: 21 feb-14 kl 11:47 »
Hej!

Jag valde egentligen bara jämtgetter för att de finns i närheten. Jag tror att det är ganska många som gör det enbart därför. Lappgetter är ju ovanligare, svårare att få tag i och antagligen dyrare i inköpspris. Eftersom lappgetter är akut utrotningshotade så är det egentligen en andledning till att välja dem... Jag hoppas på att kunna skaffa lappgetter i framtiden! Jag vet inte hur lappgetter är men jag kan beskriva mina två jämtflickor. De är väldigt smarta och interlligenta, och lär sig jättefort! De kan båda snurra, buga, vacker klöv, gå på bakbenen, gå i koppel och gå slalom mellan benen. En av dem har jag även lärt hoppa upp på min rygg! De är nyfikna och väldigt sociala. Lätta att muta.  Hitills har de bara rymt från hagen någon enstaka gång och då för att omedelbart leta reda på mig. Om jag lämnar dem skriker de som barn. Eftersom de fortfarande är strax under året så är de kanske lite killingaktiga i sättet så vi får se hur de blir senare. De har med charm och vilja att lära sig tagit mitt hjärta, jämtgetter vill jag aldrig vara utan!


mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #4 skrivet: 22 feb-14 kl 16:44 »
Hej
Jag valde Lappgetter bara för att det kändes helt naturligt i och med att jag bor i Lappland. Det man märker är att det är väldigt långa avstånd mellan besättningarna och många ids inte åka så långt för att hämta dem, sen ids inte heller många "vänta" på en killing utan de vill ha sina djur på en gång. Man vill ju inte skicka för unga djur.
Jag tycker inte de är dyrare än några andra lantraser, de flesta följer riktpriserna.
Ett stort plus för mina är att de rymmer aldrig. Jag har 3 eltrådar och fast min gammeltacka får för sig att rymma ut till oss ibland så kommer inte getterna efter.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #5 skrivet: 25 feb-14 kl 17:17 »

För mig var lappgetter ett givet val dels för att det var störst behov av nya genbanker för dem med tanke på graden av utrotning och sedan för att vi bor i Västerbotten.

Angående priser så har föreningen allmogegeten samma riktpriser för alla tre raser men sedan är det upp till varje genbank att välja vad de säljer sina djur för. De enda jag sett/hört som avvikit från riktpriserna när de säljer lappgetter har sålt dem billigare än rekommenderat för att det antingen var en hel grupp eller kastrerade bockar. Pris på jämtgetter har jag dock ingen aning om, kanske de ofta ligger under riktpriset?

Jag ska faktiskt skicka fyra getter till en ny genbank för lappgetter om en par veckor och de har tidigare haft jämtgetter i flera år så kanske jag kan få en jämförelse från dem att återkomma med längre fram. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Tofsmesa

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
    • Talasbuan
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #6 skrivet: 05 dec-15 kl 09:32 »


Jag ska faktiskt skicka fyra getter till en ny genbank för lappgetter om en par veckor och de har tidigare haft jämtgetter i flera år så kanske jag kan få en jämförelse från dem att återkomma med längre fram. :)


Hej,
nu tar jag upp tråden igen.
Bor i Jämtland och är sugen på att skaffa några getter.
Jämtgeten hade jag funderat på men min sambo tycker Lappgeten då den är mer hotad. Vi bor i skogen, myrar, hyggen och trädplantage. De kommer att ha oisolerat boende utan värme. Spelar det någon roll vilken get man har i dessa förhållanden?

Zadie, fick du nån jämförelse från dem du skickade getter till? :)


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #7 skrivet: 05 dec-15 kl 16:13 »

Bor i Jämtland och är sugen på att skaffa några getter.
Jämtgeten hade jag funderat på men min sambo tycker Lappgeten då den är mer hotad.

I ditt fall är det väl klokt att kolla upp hur många besättningar det finns i närheten av vardera ras ifall du tänkt att avla. Kanske inte är så roligt om du köper 2-3 lappgetter av den enda besättningen som kanske finns i Jämtland och sen får du åka 30 mil för att få tag i en bock? Jämtgetter kan du i alla fall köpa mitt i stan, men lappgetter har jag aldrig sett till salu i Jämtland och jag kollar blocket dagligen. Du kanske redan har koll på detta, men jag tror de flesta vid inköp av djur köper den ras som är närmast, /mest lättillgänglig, och de flesta vill inte transportera djuren långt. Just därför tror jag vanlig lantras-get är vanligast i Jämtland.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3920
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lappget vs Jämtget
« Svar #8 skrivet: 06 dec-15 kl 10:59 »
Det är långt ifrån alla som annonserar ut sina lantrasdjur till försäljning via vanliga annonssajter. I mångt och mycket sker livdjursförmedling av rasföreningarnas genbanksansvariga, eller på respektive förenings egen hemsida. Föreningen Allmogegeten www.allmogegeten.se eller mejla till genbanksansvariga, lappget§allmogegeten.se eller jamtget§allmogegeten.se (jo, jag vet var snabel-a sitter på tangentbordet, men jag vill inte hjälpa spam-botarna i onödan). De genbanksansvariga har koll på var de närmsta flockarna av lapp- eller jämtgetter finns! Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tiomilaskogen, Nadir

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser