Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  James Wellbeloved = bra?  (läst 6744 gånger)

FruFågel

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
James Wellbeloved = bra?
« skrivet: 22 feb-13 kl 22:18 »
Skall snart få hem min vovvsing och försöker förbereda. Fick rekommenderat James Wellbeloved av djuraffären, vad tycker ni om deras foder? Cicki som hunden heter är 4 år, väger 5 kilo, blandras och är inte känslig mot något.

Tack på förhand, FruFågel

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 09:03 »
Vad äter hunden nu?

Själv rekommenderar jag att inte ge torrfoder överhuvudtaget, men jag vet att alla inte går att omvända... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

FruFågel

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #2 skrivet: 23 feb-13 kl 12:20 »
Jag har ingen aning vad hon äter nu men skulle gissa på ett relativt billigt torrfoder.
Ja, jag tänkte faktiskt köpa färskfoder också, och ge henne 50/50. Vill inte ge henne enbart färskfoder då jag tycker det verkar opraktiskt att ha med när vi e på resande fot. :)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #3 skrivet: 23 feb-13 kl 12:23 »
jag skulle ge hunden enbart färskfoder hemma och under resan det här: http://animail.se/k9-natural-not-500g.html
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #4 skrivet: 23 feb-13 kl 13:00 »
jag skulle ge hunden enbart färskfoder hemma och under resan det här: http://animail.se/k9-natural-not-500g.html


Lät jättebra! Fram till sista ingrediensen i innehållsförteckningen...

".Färskt nötkött (min. 85%) inklusive blod, grön vom, hjärta, lever och njurar. Grönsaker (min. 10%) inklusive färsk broccoli, blomkål, morot, spenat och andra grönsaker aktuella för säsongen. Frukt (min 3,5%) inklusive äpple, päron och annan säsongsfrukt. Hela ägg (min. 0,3%), vitlök (min. 0,01%)"

Vitlök?!?!  :o  Va fan ska dom klämma dit det för?!
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #5 skrivet: 23 feb-13 kl 13:13 »
Jag ger min hund James Wellbeloved och hon har ätit det i ca 9 år, är väldigt nöjd med det.
Förrutom att det är ganska dyrt...
Kan även rekomendera Bravo färskfoder.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #6 skrivet: 23 feb-13 kl 13:30 »
Nordic har torkade färskfoderburgare som man kan använda på resa. :)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-13 kl 15:42 »
vitlök använder man som andra örter inom barf, såsom persilja, etc. det är inget fel att tillsätta det, men inget nödvändigt heller.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-13 kl 18:33 »
Vitlök är giftigt för hundar!!!
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

FruFågel

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #9 skrivet: 24 feb-13 kl 15:29 »
Ah, jag vet att det är ganska dyrt men hade ändå tänkt sätta katterna på James Wellbeloved (fast katt fodret då) :)
Och så är hon ju en så liten tjej så hon skall ju bara äta ca 100 gram om dagen så det blir ju ca 50 kr i veckan :)
Tack för alla tips och synpunkter, det kanske blir färskfoder senare.
På lördag hämtar vi henne :D Hon räddades i Spanien av en nu mera god vän till mig. Hon hittade henne och hennes fyra valpar i en bur på väg till avlivning. Många tycker att man inte skall adoptera hundar från Spanien för att det finns hundar i Sverige som behöver hjälp. Men situationen för hundar som behöver ett hem i Spanien är mycket sämre än i Sverige, det är inte många som bryr sig om dom där.

Tack igen :)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #10 skrivet: 24 feb-13 kl 16:15 »
Vitlök är giftigt för hundar!!!

ja, i större mängder, men de mängder som finns med i det foder är så små att det inte gör något. det kan ju jämföras med en del växter som vi gör medicin av, men som är giftiga för oss i större mängder.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #11 skrivet: 24 feb-13 kl 19:26 »
Ah, jag vet att det är ganska dyrt men hade ändå tänkt sätta katterna på James Wellbeloved (fast katt fodret då) :)
Och så är hon ju en så liten tjej så hon skall ju bara äta ca 100 gram om dagen så det blir ju ca 50 kr i veckan :)
Tack för alla tips och synpunkter, det kanske blir färskfoder senare.
På lördag hämtar vi henne :D Hon räddades i Spanien av en nu mera god vän till mig. Hon hittade henne och hennes fyra valpar i en bur på väg till avlivning. Många tycker att man inte skall adoptera hundar från Spanien för att det finns hundar i Sverige som behöver hjälp. Men situationen för hundar som behöver ett hem i Spanien är mycket sämre än i Sverige, det är inte många som bryr sig om dom där.

Tack igen :)

Oj... Jag hoppas VERKLIGEN att ni undersökt hunden ORDENTLIGT hos veterinär!
Det är inte för att det finns hundar här hemma som behöver hjälp som jag inte tycker att man ska ta hit hundar från södra Europa, utan på grund av alla otäcka sjukdomar som finns där nere, som Sverige (och Norge) tack vare sin relativa isolering har varit förskonade från.
Ett påstått veterinärintyg från veterinärer i landet i fråga skulle jag inte lita på. Ta prover på alla tänkbara sjukdomar som finns, plus massa annat, och SEN kan du kanske känna dig trygg i att hunden är frisk...
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #12 skrivet: 24 feb-13 kl 19:37 »
ja, i större mängder, men de mängder som finns med i det foder är så små att det inte gör något. det kan ju jämföras med en del växter som vi gör medicin av, men som är giftiga för oss i större mängder.

I större mängder är vitlök dödligt, inte bara giftigt. Oavsett mängd så är lök i alla former (även tex tulpanlökar och andra blomlökar) giftigt för hundar eftersom dom saknar det enzym som behövs för att bryta ner thiosulfatet i löken. Det som händer är att de röda blodkropparnas cellväggar går sönder, med anemi som resultat. Vid större intag blir hundens slemhinnor bleka, urinen röd/rosa-färgad och hunden blir slö och kan i värsta fall dö.

Det finns absolut INGEN anledning att tillsätta vitlök i mat till hundar! Det finns ingenting i den som gör att den är så viktig för hunden så det är värt att ta risken att hunden ska reagera på thiosulfat-förgiftningen.

Även mindre mängder lök påverkar hunden negativt, tex att den kan få sämre kondition på grund av att den inte får behålla sin optimala mängd röda blodkroppar som transporterar syre i kroppen. Kanske inget man egentligen tänker på, särskilt inte om man ger hunden löktillskott regelbundet. Då blir det försämrade allmäntillståndet "normalt".

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #13 skrivet: 24 feb-13 kl 19:42 »
jag vet att lök är giftigt, trots allt beskrivs just vitlök i en hel del barf-litteratur som ett slags kosttillskott som kan ges i mycket små mängder.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

FruFågel

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #14 skrivet: 25 feb-13 kl 01:03 »
Oj... Jag hoppas VERKLIGEN att ni undersökt hunden ORDENTLIGT hos veterinär!
Det är inte för att det finns hundar här hemma som behöver hjälp som jag inte tycker att man ska ta hit hundar från södra Europa, utan på grund av alla otäcka sjukdomar som finns där nere, som Sverige (och Norge) tack vare sin relativa isolering har varit förskonade från.
Ett påstått veterinärintyg från veterinärer i landet i fråga skulle jag inte lita på. Ta prover på alla tänkbara sjukdomar som finns, plus massa annat, och SEN kan du kanske känna dig trygg i att hunden är frisk...

Jadå, det är ingen fara. Hon har gått igenom massa tester och vacciner :) stackarn :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: James Wellbeloved = bra?
« Svar #15 skrivet: 25 feb-13 kl 20:41 »
Jadå, det är ingen fara. Hon har gått igenom massa tester och vacciner :) stackarn :)

Skönt!  :D  Lycka till med voffan!  :-*
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 5 användare (2 dolda)
ManPåGården, beekeepern, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser