Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behålla mastittackor ?  (läst 2478 gånger)

agge

  • Inlägg: 231
behålla mastittackor ?
« skrivet: 25 okt-07 kl 13:25 »
Hur gör ni med mastittackor?  skickas alla till slakt eller brukar ni behålla "lindriga" fall,
såna som blev behandlade i våras vid lamningen och inte har några knölar i juvret vid höstkollen.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-07 kl 15:27 »
Jag har behållit tacka som svarar til det du beskiver, därför att den förövrigt är så fin och har givit bra lamm. Den har bara haft inflammation i ena sidan, och klarade sina lamm bra med andra. Sedan få vi se hur det går till våren - blir det problem igen åker hun ut efter säsongen. Jag kommer naturligtvis att ha ekstra koll på henne.



Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-07 kl 15:40 »
En god regel är att inte betäcka tackor som haft mastit.
Skälen är flera,
1. Det kan finnas smittämnen kvar eller skador på juvret som gör att mjölkproduktionen är nedsatt.
2. Avelshygieniska skäl. Det finns en stor ärftlig variation i hur mottagliga tackorna är för mastit.

Vill man göra undantag och behålla en mastittacka som ser bra ut är det viktigt att kika på lammvikterna. Har hon på hösten fött upp två jämnstora lamm är förutsättningarna goda inför nästa år.
Ett mjölkprov kan ge besked om det finns mastitbakterier i mjölken Det ska tas av en utbildad person, i samband med fråntagningen av lammen. Många veterinärer är duktiga på att odla bakterier.
Finns det staf. aureus i mjölken ska man inte spara tackan.

Ull

  • Inlägg: 59
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-07 kl 15:53 »
Vi har haft två tackor med mastit och båda har vi slaktat. Jag följer Fårbokens rekommendationer. Detta efter att ha haft en tacka med slidframfall. Det stod i boken att man skulle slakta. Vi behöll henne för att hon var så fin, men hon fick framfall igen en månad innan lamningen. Vi slaktade tackan, men behöll hennes två tacklamm. De var ju också så fina. Fast boken säger att man inte skall lägga på sådana tackor. Boken hade rätt. Ena lammet fick slidframfall redan första lamningen. Så numera gör vi som boken säger. Och den säger att man inte skall behålla mastittackor.

Men jag kan tycka att det är lite konstigt med tanke på att man inte slaktar ut kor som har mastit.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 17:25 »
spara inte på bekymmer det kommer nya ....

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #5 skrivet: 25 okt-07 kl 18:50 »
spara inte på bekymmer det kommer nya ....

Så klokt sagt...  ;D
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #6 skrivet: 25 okt-07 kl 20:20 »
En liten fråga bara .....när får tackan (om hon får det) mastit ?
Är det vid första lammningen eller när hon är äldre ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #7 skrivet: 25 okt-07 kl 20:27 »
En liten fråga bara .....när får tackan (om hon får det) mastit ?
Är det vid första lammningen eller när hon är äldre ?

oftast när hon är lite äldre, men kan få det vilket år som hellst.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #8 skrivet: 25 okt-07 kl 20:38 »
Men jag kan tycka att det är lite konstigt med tanke på att man inte slaktar ut kor som har mastit.

Nej det är inte alls konstigt  :)

Tackor med juverinflamation har nästan alltid just bakterien "staf. aureus" som orsakat detta. Den är nästintill omöjlig att få bort, och smittsamt, så det är bäst att slakta tackan.

Men kossor har flera olika bakterier som orsakar juverinflamation och då är det meningsfullt att behandla det på dem.
Har kossan däremot "staf.aureus" så behandlas hon inte!
utan slaktas ut så hon inte smittar flera kor med denna elaka bakterie!

Men dom nyaste rekomendationerna är hårdare för kor och förepråkar mindre behandling och mera utslaktning.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 11:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lenah

  • Inlägg: 15
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #9 skrivet: 25 okt-07 kl 22:10 »
Har låtit min fina tacka som fick mastit i vintras att lamma igen.
Det har gått bra och även knölen på bröstet är borta.Min avsikt var att få ett tacklamm efter henne först och sedan ta bort henne.Hon fick  ett tacklamm i sommras.
Nu känns det svårt att ta bort henne men en ide är kanske att testa mjölken i samband med avvänjningen och låta det avgöra.
Jag har får av en liten allmogeras.
 

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #10 skrivet: 25 okt-07 kl 22:42 »
Mastit kan tydligen komma närsomhelst. Vi hade en tacka som insjuknade på sommaren trots att hon inte varit dräktig. Flugor, fästingar, vad vet jag. Vi har alltid slagit ut tackor med den minsta knöl i juvret. Det känns grymt men man är ju alltid orolig inför nästa säsong. I år har vi en tacka som bara utvecklat en juverhalva. Hon hade bara ett lamm, så vi hoppas på att ingen skada skedd. Lammen brukar ju välja sida i och för sig men de andra tackorna med ett lamm såg "normala" ut. Bör jag oroa mig? Det är gutar som lammat första gången.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #11 skrivet: 26 okt-07 kl 10:29 »
Vill man göra undantag och behålla en mastittacka som ser bra ut är det viktigt att kika på lammvikterna. Har hon på hösten fött upp två jämnstora lamm är förutsättningarna goda inför nästa år.


Jeg tycker inte heller man skal spara på problem. Men tackan i fråga (andra inlägget i tråden) har till och med född upp tre stora lam i sommar, så hon måste ha repat sig bra.
Tyvärr var två bagglamm, och jag vil gärna ha 1-2 tacklam till efter henne.

Veterinären tog en odling av bakterien då, men jag fick aldrig något svar, og det tog jag som tecken på att det inte var den elaka variant. Skall ta tag i det så jag vet vilken stam det faktisk var.

Som sagt, nya problem = slakt, og i nya fall skulle jag också slakta samma säsong. Frågan är mer om man KAN göra undantag, och det har jag alltså valt just här.

annars finns rekommendationer här: http://www.svdhv.org/dhvhome.html
« Senast ändrad: 26 okt-07 kl 10:54 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:behålla mastittackor ?
« Svar #12 skrivet: 26 okt-07 kl 22:50 »
- glömde att nämna ett VIKTIGT skäl för småbesättningar att spara djur, som hade slaktats i större besättningar: MV-programmets krav om minst 5 djur som har funnits i besättningen i minst 36 månader.
Ligger man på gränsen där, är det et jätteskott i foten att slakta fel djur.

Men man kan ju i så fall spara tackan utan att låta henne få fler lamm.
« Senast ändrad: 26 okt-07 kl 22:53 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 4 användare (2 dolda)
LimJans, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser