Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)  (läst 6048 gånger)

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #40 skrivet: 06 sep-09 kl 23:19 »
Grattis till kycklingarna :D
Tråkigt när någon dör, men jag håller tummarna att det kommer någon fler :)
Det kan vara någon annan höna som har varit på kycklingen. Jag har hönor som jagar dem som är "sura", så det kan mycket väl vara något sånt. Det kommer nog att gå bättre om de får vara sjäv en vecka eller två och växa till sig. Sen kommer inte de andra att hinna upp dem så lätt ;) och de hinner vänja sig vid varandra :)

Lycka till!
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #41 skrivet: 07 sep-09 kl 08:19 »
Imorse var det sju stycken :D. En till kan det bli, hoppas verkligen att den kläcks. Nu är det bara att hoppas på att det är många hönor för jag behöver verkligen fler.
Tuppen och den andra hönan är så intresserade av vad som händer i redet. De stod och tittade hela tiden när jag var där imorse för att räkna antalet. Den skadade kycklingen har nog inte tagit någon större skada för alla uppträder på exakt samma sätt så det var säkert bara ett par mycket små ytliga sår (lätttad).
Har lite bilder på dem i mobilen men jag kan inte lägga över dem i den här datorn eftersom den är för gammal.´

Om den sista kycklingen kläcks så blir det full pott den här dagen. Genbanksansvarige har berättat att han postat godkännandet av genbank så det ska dimpa ner i lådan idag :) (om posten sköter sig :P).
« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 08:22 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #42 skrivet: 07 sep-09 kl 10:37 »
Grattis till första kullen!  :D

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #43 skrivet: 07 sep-09 kl 21:41 »
Här kommer ett litet kollage med bilder på underverken.

Den mörka jag håller i handen är den som blev hackad på och nästan dog men ser nu ut att må utmärkt :D
Dom är verkligen helt underbara. Det verkar dock tyvärr som om det inte blir någon mer men 7 stycken från en 10 månader gammal höna är inte dåligt och det som inte blivit kan inte skyllas på hönan utna på änggförvaring samt korkad matte.
« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 21:43 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #44 skrivet: 08 sep-09 kl 00:09 »
Vilka bedårande små kyllingar du har fått  :D
Nu hoppas jag att du får många hönor :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #45 skrivet: 08 sep-09 kl 21:52 »
Fan fan fan. Jag tog bort de fyra okläkta äggen idag. Det var de fyra gammla äggen. Jag knäckte dem och mycket riktigt fanns det ett foster i ett av dem  :'(. Hade jag lagt dit dem en eller två dagar tidigare hade jag haft en kyckling till nu  :'(. Jag räknade ju så noggrant fattar inte vad som gick fel. Kan det varit segt i starten när det legat så länge efter förra gången det fick värme ???

De sju kläkta kycklingarna är pigga och framåt  :D
Genbank för Gotlandshöns

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #46 skrivet: 09 sep-09 kl 08:47 »
Ibland kan det finnas kvar okläckta foster i äggen fast man lagt dit alla samtidigt. Ibland dör en kyckling under kläckningen och ibland strax efter pga av något medfött fel som bråck tex. Det är alltså inte alls säkert att det är pga av att du lagt dem fel som denna inte kläcktes. Jag tycker du fått ganska bra utdelning ändå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare (1 dolda)
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser