Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Svagbenta" kycklingar, hjälp!  (läst 5836 gånger)

Grönalisa

  • Inlägg: 25
  • Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
"Svagbenta" kycklingar, hjälp!
« skrivet: 15 maj-12 kl 13:49 »
Mina fem, drygt tre veckor gamla, kycklingar har alla blivit svaga på benen, de är vingliga och tar hjälp av vingarna för att klara balansen. De är maskinkläckta, för nuvarande de enda höns jag har, bor inomhus under värmelampa och äggen blev virkonade innan jag lade dem i kläckaren. Senaste fem dagarna har de blivit sämre och sämre, funderar om de har fått någon ämnesbrist. Den kycklingen som är sämst kan inte stå på fötterna utan står på hela underbenet och backar sig runt i buren. Äter, dricker och gör inget konstigt med huvudet men den magrar ur då den inte tar sig dit den vill. De fyra andra äter så krävan blir full men inte den sämsta. Har funderat på B-vitaminbrist så de får tillskott nu. I foderväg har de mest fått undulatfrö med vitamin"kulor" i, grus och grönsaker. De senaste dagarna har de även fått ägg, vetekli, lite rapsolja,  ärtor och majs. Och B-vitaminkomplex förstås. Kan de blivit undernärda? Går de att rädda? Kan det vara det röda ljuset från värmelampan som stört något, de bor i en vit plastlåda med rätt höga kanter och har inte fått något direktljus från solen trots att lådan står ca 1 meter från ett fönster. Råttor instängda i röda plexiglaslådor blir ju aggressiva och dör så småningom trots fullvärdig kost...
Hjälp mig, vad ska jag göra?
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

Ce

  • Inlägg: 136
SV: "Svagbenta" kycklingar, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 14:36 »
Tror på selen/kalk-brist.
Hade kycklingar för ett par år sedan som efter tre veckors ålder blev vingliga en efter en, inte som Marek, men just lite svaga och vingliga. Ett par dog - så jag skickade till SVA för analys. Rakitis fick jag till svar och köpte Tokosel på apotekt och då friskande de till!
Förklaringen var just inomhusvistelse utan solljus - och framförallt att de inte fått grönsaker som växt i solljus. (De fick rester från hushållet - köpta grönsaker.)  (Mina kläcktes i februari under höna.)
Så färskt "grönt" utifrån kanske kan räcka för att rädda dina kycklingar?!

Lycka till!
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Grönalisa

  • Inlägg: 25
  • Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
SV: "Svagbenta" kycklingar, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 15 maj-12 kl 14:54 »
Tack!
Vitamin/mineralbrist känns rimligt trots undulatfodret. Jag ska hasta till apoteket genast samt ge dem mer tillskott av det jag har hemma! Ska klippa lite färska nässlor åt dem med och hoppas på att få i dem det! Äggen är från Danmark och jag vill verkligen att mina småttingar ska klara sig!
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: "Svagbenta" kycklingar, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 15 maj-12 kl 17:26 »
Köp kycklingfoder istället för undulatfrö. Start kycklingfoder innehåller rätt näringsämnen för kycklingar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Svagbenta" kycklingar, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 15 maj-12 kl 19:27 »
Jag är nog beredd att hålla med om att det är näringsbrist. Undulatfrö är en alldeles för ensidig kost för kycklingar och jag tror att det är på tok för lågt proteininnehåll. Det finns många recept på hemmagjorda blandningar till kycklingar som funkar men det är lätt att det blir fel och protein är väldigt viktigt för kycklingens utveckling (inte brara vilket proetin som helst utan rätt sorts protein). En 25kgs säck Kyckling Start kostar knappt 300:- och kycklingarna kan äta den maten till säcken är slut. Då vet man att dom får det dom behöver och man behöver inte krångla med vitaminer och en faslig massa andra grejer. Enkelt och säkert och i mitt tycke väl värt pengarna.

Undulatfrö är ju förövrigt svindyrt/ kg  ::) 

Jag skulle börja med att ge hårdkokt äggula till kycklingarna. Det innehåller mycket protein. Vitaminer typ multivitamin kan man också ge och då lämpligtvis dubbel dos första veckan. Om du inte lyckas rädda dessa så är mitt råd att investera i Kyckling Start nästa gång.

Förövrigt kan du utesluta Marek. Inkubationstiden är så lång att man inte ser symptom förrän tidigast vid drygt 4 veckors ålder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 3 användare
ninanna, Anders Flix, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser