Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bastu och träfiber  (läst 1391 gånger)

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bastu och träfiber
« Svar #20 skrivet: 15 jan-24 kl 17:28 »
Verkar klokt, spänn hålbanden ordentlig och ta inte upp ventiler som inte behövs.

Fukthalten beror nog mest på hur mycket vatten man kastar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bastu och träfiber
« Svar #21 skrivet: 15 jan-24 kl 17:35 »
Jo det är sant, men jobbigt att såga ur alla reglar för de. Fick göra det på huset vi byggt för vi ville inte ha skivmaterial där. Men det blir ju klart billigare[emoji6].
Inte behöver du såga isär stommen för det.
Man sätter helt enkelt strävor mellan reglarna. Och vill/ måste man då fortsätter man på andra sidan regeln.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Bastu och träfiber
« Svar #22 skrivet: 13 mar-24 kl 22:13 »
Hej.

Uppstått en ny fundering kring bastun. Den kommer bli ca 10m3 stor (volym).

Väljer mellan ett vedaggregat som står som lämpad för 5-13m3 och en som står som 8-20m3.

Kan det bli för bra tro med den stora eller bara att man inte behöver elda så hårt? Eftersom jag inte isolerar, bara vindtäta väggar och tak, så förstår jag det som att man ska räkna på en del m3 vid val av aggregat. Sett en liknande bastu på byggahus och där satte han den mindre varianten och det tar 45min att värma upp den. Vad är rimlig tid för att värma upp en vedeldad bastu?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Bastu och träfiber
« Svar #23 skrivet: 14 mar-24 kl 01:11 »
Om det inte är någon större prisskillnad skulle jag ta den större, det kan ju komma en Finne som vill dra upp tempen ;D

tangloppen

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bastu och träfiber
« Svar #24 skrivet: 14 mar-24 kl 06:23 »
Jag tror inte plywood mår bra av att vara inuti en bastu. Det bästa är nog att hålla sig till rent trä.

Håller med. Plywood drar snabbt åt sig mögel. Tror det är för att plywood i principet är 100% plansåget 360 runt om stocken. Känns kanske som att OSB är et bättre alternativ än vanlig plywood om man måsta använda det...
Vet inte hur bra limen reagerar på intens uppvärmning/fukt heller.

Skulle personligt inte använda hullband heller, då metall skapar kondens i konstruktionen
Bara sätta i en läkt på sned inne i stommen i stället, känns säkrare.


fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bastu och träfiber
« Svar #25 skrivet: 14 mar-24 kl 10:18 »

Skulle personligt inte använda hullband heller, då metall skapar kondens i konstruktionen

Menar du att hålband spända diagonalt på stommen skulle vara negativt för en bastu med trallgolv likt TS?  Isåfall är det nog bäst att bygga utan skruv och spik också och absolut inte med en tät plywood.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Bastu och träfiber
« Svar #26 skrivet: 14 mar-24 kl 16:16 »
Rolig tråd.  ;D

"Vad är rimlig tid för att värma upp en vedeldad bastu?"

Mellan 30 och 60 minuter. Du vill få en behaglig värme på runt 70 grader. Bastubad är ingen hastighetssport, det är en njutningsritual. Stressa inte, det är hela poängen. Och det ska bli fuktigt! Du ska kasta vatten både på väggar och spis för att få bra "löyly", dvs vattenånga.

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bastu och träfiber
« Svar #27 skrivet: 15 mar-24 kl 10:24 »
Bastubad är ingen hastighetssport, det är en njutningsritual. Stressa inte, det är hela poängen. Och det ska bli fuktigt! Du ska kasta vatten både på väggar och spis för att få bra "löyly", dvs vattenånga.
Det är som du skriver, ett njutningsfullt sätt att koppla av och bli ren samtidigt. Möjligt att man kan göra byggandet och bastubadet till en formell vetenskap, men sunt förnuft och mångårig erfarenhet fungerar nog minst lika bra vad gäller byggande,kaminval och eldning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Bastu och träfiber
« Svar #28 skrivet: 15 mar-24 kl 11:43 »
Fast det är lite roligt som tankeövning att fundera på hur man skulle kunna värma upp en bastu snabbt.

(Jag tror att det är en av orsakerna till dagens ibland missriktade teknikutveckling - det är för kul att komma på fiffigheter.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bastu och träfiber
« Svar #29 skrivet: 15 mar-24 kl 11:44 »
Fast det är lite roligt som tankeövning att fundera på hur man skulle kunna värma upp en bastu snabbt.

(Jag tror att det är en av orsakerna till dagens ibland missriktade teknikutveckling - det är för kul att komma på fiffigheter.)
Och ibland är det enda som krävs en tät byggnad.
Öppen eldstad och ett rökutsläpp i nocken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Bastu och träfiber
« Svar #30 skrivet: 15 mar-24 kl 14:38 »
Visst är det så. Kommer ihåg hur varmt det blev i militärtälten, fastän kaminen säkert inte gav mer än den minsta kaminen på marknaden, och det var 20 minusgrader utanför tältduken.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bastu och träfiber
« Svar #31 skrivet: 15 mar-24 kl 14:50 »
Visst är det så. Kommer ihåg hur varmt det blev i militärtälten, fastän kaminen säkert inte gav mer än den minsta kaminen på marknaden, och det var 20 minusgrader utanför tältduken.
Precis....
Handlar bara om att elda effektivt.
Torr spisved i stora lass ger herregösses värme om den får bra med luft.
Det händer då och då i vårt vardagsrum när vi glömmer stänga spjället och laddat med klenved.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
Dot, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser