Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en dålig kläckning  (läst 1257 gånger)

AhaOhio

  • Inlägg: 3
    • Småland
Ännu en dålig kläckning
« skrivet: 06 jun-20 kl 21:58 »
 :(


Så: För ungerfär två-tre år sedan letade vi efter överkomliga (för vår begränsade budget) kläckmaskiner detta sedan våra höns flera gånger antinge avbrutit ruvning eller blivit förskräckta över de piapande varelser som kommit fram under dem och hackat ihjäl allesammans.

Då skaffade vi en kinesisk kläckare som enligt alla uppgifter borde vara vettig. Och ja - vi kollade också efter andra åsikter/informationer om den.

Den heter "Dulong" och är försedd med värmare, fläkt, termostat, fuktmätare och en ordning som gungar till äggen en gång i timmen. Med plats för 48 ägg dessutom. Verkade idealiskt. Och BILLIG dessutom (via tradera).

Första kläcket gick rätt bra. Andra också...

Men förra gången gick det verkligen sisådär men då hade vi troligen en grad för hög temperatur (38.5 i stället för 37.5).

Nu senast har det gått riktigt dåligt. En bit in la värmaren "nästan" av så tempen gick ner till 34 grader i cirka ett dygn. Då la vi in en 25W gammeldags lampa och då - enligt mätaren - höll tempen 37.5. Fukten höll vi - fortfarande enligt mätaren - till 50% de första 18 dygnen för att sen koppla bort äggvändaren och höja till 70%.

Men resultatet är nedslående. Tre kycklingar av 27 ägg. En död sedan den tagit sig ut ur ägget. En som i denna stund fortfarande lever.

Kan temperaturtappet vara hela förklaringen?

Nu lär denna maskinen åka på tippen i vart fall som helst.

Men vad kan vi ha i stället? Vi har planer på att skaffa ägg från mer intressanta raser (som "hönsgubben" som säljer unghöns på torget inte har i sortimentet) - tack och lov att vi inte hade med dyra köpeägg i detta kläcket...

Så jag tror att vi behöver hitta en mer tillförlitlig men något så när överkomlig maskin. Men vad ska vi satsa på? Ser en del annonser för märket "Brinsea" som ska vara tillverkad i Europa i alla fall men är det bättre? Vill och kan inte lägga 10-tusen på en maskin liksom...

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ännu en dålig kläckning
« Svar #1 skrivet: 06 jun-20 kl 23:21 »
Jag har två kläckare och den ena håller temperaturen bra, vänder äggen själv men man måste ha separat hygrometer och fylla på vatten själv.
Det kan tyckas vara bagateller att göra och hålla reda på själv. Den kostade inte mycket och är ett bra märke.
Även brinsea har ju sådana kläckare. Jag tror osäkerheten ligger i fukten och kanske även temperaturen.

Jag insåg snabbt att jag behövde en som skötte sig själv helt och hållet och tog fler ägg om jag behövde.

Nu har jag en dyr brinsea där fuktpumpen är automatisk och temperatur, Collings effekt och allt finns med.
Det är skillnad. Från att ha haft kläck på ca 20-70% har jag senaste kläcket, med skickade ägg över Sverige fått ett kläck på 92%.

Brinsea har också 3 års garanti och köper man från t.ex arctichen.se så är servicen dessutom jäkligt bra.

Jag kläcker allt från 1-4 kläck per år men känner ändå att detta var en riktigt bra investering.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ännu en dålig kläckning
« Svar #2 skrivet: 07 jun-20 kl 09:45 »
Vi har en KingSuro med automatik på vändning, temp och fukt. Den håller temp och fukt riktigt bra om man mäter vid samma punkt som apparaten, men diffar en del mellan de olika äggplatserna. Sedan vi mätt upp den och justerat tempen så den är rätt vid de flesta äggen så har vi fått höga kläckprocent. Men den här våren har det varit katastrofalt dåligt ??? Vi har flera olika grupper höns, och fastän det skiljer mellan raserna så har det mellan dåligt och uruselt. Hönsen är friska och får varierande kost. Hade vi varit nystartade med höns hade vi kastat kläckaren, men felet måste ligga någon annan stans.

Vi köpte kläckaren från England ( ca 2000 kr istället för 3000 kr i Sverige).

Står på "att göra listan" att bygga en välisolerad kläckare för ca 100 ägg.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Ännu en dålig kläckning
« Svar #3 skrivet: 07 jun-20 kl 17:49 »
Har en Covatutto för 24 ägg. Köpte den hos Högberga för cirka 10 år sedan. Har alltid haft bra kläck i den. Cirka 95% av äggen har kläckts. Kläckte i tidigt i våras och det gick strålande. 15 kläckta av 16 ägg.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Ännu en dålig kläckning
« Svar #4 skrivet: 07 jun-20 kl 20:39 »
HEKA har bra kläckare, något dyrare men bland de bästa som finns för hobbyfolk.

Något att tänka på är att om man har en kläckare med digital temperaturdisplay så måste temperaturen kontrolleras med en annan extern termometer, detta för att få flera värden att utgå ifrån, det går aldrig att lita på en digital display som enda källa.

Fuktigheten under ruvningen är inte så jätteviktig, jag ruvar mina ägg torrt (utan fukt) till dag 17-18 sedan ökar jag fuktigheten succesivt under ett dygn till över 75%.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser