Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomat med brist eller kyla?  (läst 1405 gånger)

Lars Gustavsson

  • Inlägg: 7
Tomat med brist eller kyla?
« skrivet: 05 jun-20 kl 12:37 »
Hej
Har planterat ut mina tomater och de både svartnar och gulnar i bladen.
Vad kan detta bero på.

Jag odlar i en bädd som jag varje år bättrar på med ängshö och lönnlöv. Massor med mask m.m.

Har blandat ca 0,5kg ströbädd med fårgödsel under varje planta.
Plantorna växer men bladen blir med tiden gula eller svarta. Kan det vara för mycket gödning eller kvävebrist? Hur löser jag denna obalans?







Frö mycket gödning?
För lite kväve?
Magnesiumbrist?
För kallt?

Tacksam för tips och inlägg.

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Tomat med brist eller kyla?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-20 kl 23:10 »
Mina brukar bli mörka i bladen när det är ojämn bevattning eller väldigt ojämna temperaturer. Men de brukar växa på ändå!
Jag tycker det ser ut som de är lite solbrända på andra bilden men är lite svårt att se, jag orkar aldrig avhärda mina så ordentligt utan ställer ut de i växthuset med lite fiberduk på och oftast blir några blad lite sådär, men inte märkt att det heller spelar så stor roll.
Tomater är överlevare! 😀

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Tomat med brist eller kyla?
« Svar #2 skrivet: 06 jun-20 kl 03:25 »
Mina balkongexemplar står antingen ganska skyddade av balkongräcket, de är gröna och ser rätt nöjda ut, eller mer oskyddade direkt i solen, de är allmänt slitna. Bladen kan vara både gula och mörka. I och för sig innebär krukorna att även rötterna riskerar att stressas i solen, det är ju annorlunda på friland eller i större kärl. Men det är värre på solsidan, så direkta brännskador är antagligen en stor del av förklaringen i mitt fall.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tomat med brist eller kyla?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-20 kl 11:19 »
Tror på näringsbrist av någon sort, men inte säker på vad. Kanske bilden nedan kan hjälpa. Hade något lite liknande i fjol, men mörkare (kanske längre gånget?) som jag misstänkte att kanske kunde vara magnesiumbrist. Började lägga till lite magnesiumsalt i vattnet när jag vattnade dem. Bladen hade ju redan mörknat mycket och det ändrade inte på befintliga skador, men plantorna gav fin skörd i alla fall. Om det sedan berodde på magnesiumgödslingen eller inte får vara osagt - bladen kan ju också bara ha blivit gamla och plantan satt sitt krut på andra delar. (Ska dock sägas att bladen på mina tomater med eventuell magnesiumbrist var lite mer gulsvarta)

Men en del av fina blad ser rätt ljusa ut, så kanske det kan vara så enkelt som kvävebrist? Har inte koll på vad fårspillning innehåller, men säkert en del kväve. Lönnlöv och hö däremot tror jag inte har så mycket, och om de blandats med spilllningen kanske en del kväve går itll nedbrytningen? Skadar ju inte att vattna med lite näringsvatten i alla fall, så ser du om det hjälper alls. Bland t.ex. nässlor/gräs/lupiner (kväve), vallört (kalium) och fräken (bl.a. kisel) eller vad du nu har att tillgå, så får du ett rätt mångsidigt gödsel.

Om det varit kallt och plantan haft svårt att ta upp fosfor, brukar bladen snarare se lilaaktiga ut, och det på undersidan, så tror kanske inte på det.

https://www.hemmaodlat.se/odla/naringsbrister-hos-vaxter/ 
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser