Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läckande diskmaskin  (läst 593 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Läckande diskmaskin
« skrivet: 22 dec-23 kl 19:39 »
Hyresgästen säger att någon packning i maskinen gått sönder läcker ut lite vatten .
Är det något man kan fixa med en flaska packning på tub ?.
Vad tror ni ,är det ens lönt att försöka är inte direkt ny.
Får åka dit och titta nu i jul ,gissar att det är svårt med reservdelar .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #1 skrivet: 22 dec-23 kl 19:57 »
Jag vet inte, men det är inte alls otänkbart att det finns reservdelar. Det är nog lönt åtminstone en titt och en fundering, hur mycket mer är ju svårt att säga!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #2 skrivet: 22 dec-23 kl 21:47 »
Vad är det för märke och modell på maskinen och när är den tillverkad?
Åtminstone när det gäller Bosch och Siemens går det bra att få tag på delar även till relativt gamla vitvaror. Jag har en Bosch från omkring 1993 i stugan, i fjol stannade den för att översvämningsskyddet löste ut, visade sig vara en formgjuten slang längst ner under "sumpen" som var dålig. Inga problem att hitta den och beställa på nätet, reservdelsnumret stod t o m stämplat på originalslangen så det var ingen tvekan om att det blev rätt reservdel. Den kostade inkl frakt ett par hundra kronor.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #3 skrivet: 22 dec-23 kl 23:15 »
Vad är det för märke och modell på maskinen och när är den tillverkad?
Åtminstone när det gäller Bosch och Siemens går det bra att få tag på delar även till relativt gamla vitvaror. Jag har en Bosch från omkring 1993 i stugan, i fjol stannade den för att översvämningsskyddet löste ut, visade sig vara en formgjuten slang längst ner under "sumpen" som var dålig. Inga problem att hitta den och beställa på nätet, reservdelsnumret stod t o m stämplat på originalslangen så det var ingen tvekan om att det blev rätt reservdel. Den kostade inkl frakt ett par hundra kronor.
Har inte sett den än ,han pratar om felkod E15  och läckande packning..Är en Bosch.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #4 skrivet: 23 dec-23 kl 00:12 »
Om du är en sån som tror att Youtube är något att hänga i julgranen finns här en liten orientering:
https://www.youtube.com/watch?v=q2HlRbrqc70
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #5 skrivet: 23 dec-23 kl 07:42 »
Kan diskmaskinen visa felkoder så är den ju riktigt modern. Och då är det absolut inga problem att få tag i originalreservdelar. Räkna dock med att beställa på nätet från Bosch eller  någon piratdelsfirma, hoppas inte på att kunna köpa över disk hos någon lokal nasare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #6 skrivet: 23 dec-23 kl 10:25 »
Har för mig jag köpte från Bosch över nätet, bytte motorn i en tvättmaskin. Var faktiskt inte så dyrt fastän det var en stor och fin motor.

Sedan har det varit vattenskadade kretskort, men då har jag köpt ny maskin. Vattenpumpsdelar i diskmaskiner kan i vissa fall bara vara ihoptryckta (smäck), och då är reparationen snabb.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #7 skrivet: 23 dec-23 kl 11:01 »
Tack för era svar .
Var köpte ni era boschdelar ,någon affär ni tyckte var bra
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #8 skrivet: 23 dec-23 kl 11:08 »
FIXPART de har originaldelar till Bosch
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #9 skrivet: 24 dec-23 kl 20:23 »
Eller nettoparts.se
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Läckande diskmaskin
« Svar #10 skrivet: 24 dec-23 kl 21:20 »
I mitt fall blev det billigast att handla från Bosch egen reservdelswebshop bosch-home.se . Slangen fanns visserligen hos de piratdelsfirmor som har nämnts i tråden och åtskilliga fler, men var dyrare där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser