Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Centralasiatisk owcharka - någon som har ?  (läst 3574 gånger)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
Centralasiatisk owcharka - någon som har ?
« skrivet: 25 maj-14 kl 18:36 »
Hej.

Undrar om det finns någon som har erfarenhet av centralasiatisk owcharka?
Den ska vara din egen, inte grannens eller kusinens...
Är intresserad av rasen, kanske köpa en sådan. :)

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Damphund

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
SV: Centralasiatisk owcharka - någon som har ?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-16 kl 11:09 »
Ja vad vill du veta ?  :D

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Centralasiatisk owcharka - någon som har ?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-19 kl 21:15 »
Boskapsvaktande hundraser uppfattar jag nu 2018/19 ha blivit vanligare i hundannonser (ex blocket) och många gånger ställer säljarna krav att köparna bor lantligt och helst har djur att vakta.
Ofta står att de inte säljer till folk i lägenhet.

Vi har idag rovdjur över hela landet så det är positivt om boskapsvaktande hundar kommer tillbaka. Min dröm är att uppfödarna ska "återskapa" dalsbohunden, den svenska boskapsvaktaren.
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Centralasiatisk owcharka - någon som har ?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-19 kl 22:55 »
Min enda erfarenhet är att jag blev överfallen och biten av en sådan en gång. Det blev tre veckors sjukskrivning.

Jag har ju umgåtts med hundar av olika slag mest stora hundar sedan jag var liten pojke man aldrig någonsin träffat på någon hund som har betett sig sådär. Helt olik alla normala hundar och olik alla halvnormala också. Jag var nummer två som blev överfallen och biten av den hunden och polisanmälde inom ett år. En tid efteråt hade hunden försvunnit.

Vad jag har förstått är det mycket typiskt för rasen med där helt oprovocerade anfallen då hunden kommer springande som för att nosa och sedan börjar hugga direkt utan att på förhand morra eller visa minsta lilla aggressivitet och sedan då man är tillräckligt skadad för att räknas som ofarlig springer hunden helt lugnt vidare.

I det där fallet var ägarinnan om möjligt ännu knäppare än hunden så det finns en teoretisk möjlighet att hon hade smittat av sig på hunden........ men jag tror inte det.........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 4 användare (1 dolda)
Emil Forsberg, von tratt, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser