Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dansk/svenska gårdshundsvalpar  (läst 2512 gånger)

brekille

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« skrivet: 23 jul-07 kl 08:56 »
Vi har elva underbara valpar, fyra tikar, sju hanar som vecka 32 vill till nya varaktiga hem.
Valparna är uppfödda i hemmamiljö med barn och katt. Kommer vid leveransen vara vetrinärbesiktigade, chippmärkta och avmaskade. Dock ej registrerade. Kan tingas mot handpenning.
Pris 6500
Ring Carolina 0431-434137

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #1 skrivet: 26 jul-07 kl 18:47 »
Hej. Varför är inte valparna reggade?
samsam1
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #2 skrivet: 27 jul-07 kl 20:14 »
Går det att själv regga valpen vid köp av er?
samsam1
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #3 skrivet: 27 jul-07 kl 20:28 »
Går det att själv regga valpen vid köp av er?
samsam1

Nope, hela kulen ska reggas av uppf. (det är SKK:s regler)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #4 skrivet: 28 jul-07 kl 17:58 »
Nope, hela kulen ska reggas av uppf. (det är SKK:s regler)
Hej, och tack för svaret.
märkligt att annonsören inte svarar på frågan.
Något lurt tro?
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 22:55 »
Nu ska ju inte jag sitta här och dra förhastade slutssatser....(försöker faktiskt låta bli)
Men....ALLA hundar ska reggas....(svensk lag)
Resten av mitt tänkande behåller jag för mig själv.... :D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #6 skrivet: 28 jul-07 kl 23:30 »
Kanske läge att starta en tråd på rätt ställe ang. hundregister?

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #7 skrivet: 29 jul-07 kl 11:45 »
Nu ska ju inte jag sitta här och dra förhastade slutssatser....(försöker faktiskt låta bli)
Men....ALLA hundar ska reggas....(svensk lag)
Resten av mitt tänkande behåller jag för mig själv.... :D
Hej. Det är riktigt, men jag menade registrering på skk.
Dansk --svensk gårdshund räknas som en gammal lantras. DÅ tycker jag det blir konstigt att man inte registrerar valparna på skk. Dom eventuella köparna av valpar, kan inte avla vidare på valparna och bevara lantrasen.Dom blir inte godkända som ras utan papper.
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #8 skrivet: 29 jul-07 kl 19:02 »
Förr kunde man mönstar in gårdshundarna men detta är nu inte så lätt att göra längre pga att skk har blivit mycket hårdare på detta.Synd när man inte reggar valparna i skk för det är ju inte så stor avelsbas på hundarna/Anna

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Dansk/svenska gårdshundsvalpar
« Svar #9 skrivet: 03 aug-07 kl 07:42 »
Det är inte SKK som blivit hårdare. I princip så går det att registrera in, dvs mönstra in hundar inom alla raser under förutsättning av att det sker inmönstring av hund som godkänns av tre exteriördomare. Det är rasklubbarna och deras avelsråd som ligger som proppar i systemet. Och när det gäller raser med liten avelsbas, dvs ett litet antal hundar inom rasen, så är det totalt förkastligt att inte mönstra in fler hundar. Detta för att öka den genetiska bredden och variationen - allt i enlighet med SKK:s arbete i linje med Riokonventet och det som kallas RAS.

Njaaaa inte riktigt sant.har just varit i kontakt och tittat på en tjejes hund och hon har själv varit i kotakt med skk om inmönstring och skulle kontakta skk igen .innan gick det mycket snabbare och det gällde att man kollade upp att det fanns de domare som behövs vid en inmönstring på en skk utställning sen var det klart.det gjordes ju många inmönstringar förr.Det går att mönstra in men det är mycket klurigare nu än innan(tar längre tid)jag vet inte om jag håller med om att det blir så mycket nytt blod att mönstra in hundar.i så fall ska det ju vara något danskt i så fall.de som kör oreggat här i krokarna har ju reggade hundar och det är inget nytt blod alls.det blir ju ganska missvisande för att det strår ipapert okänt men i själva verket så många gånger så är det en hane som redan har massa avkommer.jag säger inte att det alltid är så men det är så i bland./Anna :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser