Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjukt tunnbröd  (läst 9038 gånger)

*Daniel*

  • Inlägg: 1
    • Uppland
mjukt tunnbröd
« skrivet: 15 jul-07 kl 23:48 »
Hej .
Jag söker ett bak recept för mjukt tunnbröd.
Och tips och tricks att lyckas, det är inte så lätt som dom ser ut..
Nu era dax att konservera och inte va konservativ...

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #1 skrivet: 06 aug-07 kl 00:15 »
Med tanke på hur mycket tunnbröd min mor bakade bör ett sådant recept finnas i gömmorna. Om det inte var så att det fanns i minnet förståss. Jag ska försöka komma ihåg att leta.
Tips och tricks kan jag däremot inte hjälpa till med.
Har inte såna recept efterfrågats tidigare? Tror jag sett det här på forumet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Maran

  • Gäst
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 07:26 »
Här är ett recept som vi brukar baka efter (på ett ungefär...). Alla som smakat har tyckt att det är väldigt gott. Som vanligt måste man exprimentera lite och justera receptet efter egen smak och bakteknik. Vi ersätter vetemjölet med rågsikt och brukar blanda i lite mortlade brödkryddor. Några speciella tips och tricks har vi inte. Man måste nog prova sig fram själv!

5 l fil
1 liten påse havregryn (750 g), (låt dra en stund i filen)
1 pkt jäst
1 kg rågsikt
2 l grovt rågmjöl
1-1,5 flaska sirap
1 påse hjorthornssalt
Brödkryddor
Salt
Vetemjöl (eller mer rågsikt) till en lös deg + till utbak

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #3 skrivet: 12 aug-07 kl 22:49 »
Citera
Skrivet av: Maran  Postad: 06 Aug, -07, 07:26  
Här är ett recept som vi brukar baka efter (på ett ungefär...). Alla som smakat har tyckt att det är väldigt gott. Som vanligt måste man exprimentera lite och justera receptet efter egen smak och bakteknik. Vi ersätter vetemjölet med rågsikt och brukar blanda i lite mortlade brödkryddor. Några speciella tips och tricks har vi inte. Man måste nog prova sig fram själv!

5 l fil
1 liten påse havregryn (750 g), (låt dra en stund i filen)
1 pkt jäst
1 kg rågsikt
2 l grovt rågmjöl
1-1,5 flaska sirap
1 påse hjorthornssalt
Brödkryddor
Salt
Vetemjöl (eller mer rågsikt) till en lös deg + till utbak  

sånt bröd heter ju väldigt lika i olika byar...
skrållor, tutull..vad kallar ni det?

mjukt tunnbröd,,alltså tunna sega varianten görs på gammal kokt potatis som man skalar efter den varit kokt.. sen blandas mjölerna med fettet och vätska, minns ej om det var mjölk elle vatten..tror vatten.. jag själv brukade ej vara med vid de baken utan jag var den som skötte andra sysslor bakdagarna  :-\

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #4 skrivet: 15 aug-07 kl 09:19 »
Här är ett recept som vi brukar baka efter (på ett ungefär...). Alla som smakat har tyckt att det är väldigt gott. Som vanligt måste man exprimentera lite och justera receptet efter egen smak och bakteknik. Vi ersätter vetemjölet med rågsikt och brukar blanda i lite mortlade brödkryddor. Några speciella tips och tricks har vi inte. Man måste nog prova sig fram själv!

5 l fil
1 liten påse havregryn (750 g), (låt dra en stund i filen)
1 pkt jäst
1 kg rågsikt
2 l grovt rågmjöl
1-1,5 flaska sirap
1 påse hjorthornssalt
Brödkryddor
Salt
Vetemjöl (eller mer rågsikt) till en lös deg + till utbak
ska det vara sà mycket sirap?

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #5 skrivet: 17 aug-07 kl 17:10 »
Citera
Vi kallar inte bröden vi bakar något särskilt, kanske för att vi kommer från olika delar av Norrland och inte håller på några särskilda traditioner.
Det är skönt att inte längre behöva låna andras bagarstugor, samtidigt som det kunde vara lite underhållande med alla gamla damer som ville lägga sig i: "Mjölet ska borstas åt HÖGER, inte VÄNSTER", "Jasså, ni RULLAR på kakan, ni. Jojo!", "Va, började ni inte baka förrän klockan 9!?", "5 l degspad, det var inte mycket, det" osv.

Potatis i tunnbröd har vi aldrig testat, men det är nog dags nu när Ann P har gett oss receptet!    Jag har ätit väldigt goda finska "halvtjockkakor" gjorda på potatis.

 ;D ;D ;D ;D ;D ja det är nog lite som du säger  ;D ;D
men som sagt så var jag aldrig i bagarstugan utan fick laga mat eller passa barn..vilket passa mig bra..
fast det är ju lite synd också att det inte längre är bakdagar i byarna , för det var ju en social grej mest det där...såsom tvättdagar, pptatisupptagning och höhäcshningen...idag sköter alla mest sitt..och om man ska träffas ska man bara sitta och fika...stilla och samtalande...vilket jag kan ha lite svårt för ibland..jag tycker om att göra saker och då jag hälsar på folk gillar jag om de fortsätter med sina göromål och jag hugger gärna in och hjälper til..känns mer normalt för mig..
så att baka bröd en dag med ett gäng kärringar var nog en viktig del i vardagen...

Moumolia

  • Gäst
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #6 skrivet: 19 aug-07 kl 04:14 »
Tunnbröd

50gram margarin
5dl  mjölk
1pkt torrjäst
1tsk salt
½-1dl sirap (gärna brödsirapen)
1 påse malda brödkryddor
mjöl      man kan blanda lite hursomhelst men huvuddelen skall vara
vetemjöl,häll i så mycket som behövs för att få en bra konsistens.

Smält smöret och häll i mjölken,låt bli lagom varmt för torrjästen 45-50grader
Häll  sirapen i mjölk o smörblandningen. Blanda mjöl och kryddor och torrjäst
I en deg bunke eller assistent,häll i mjölblandningen och arbeta ihop kraftigt till en
Smidig deg.Låt jäsa i 20min övertäckt.När det är jäst så dela degen i ca 7 ämnen
Rulla till en boll ungefär som en tennisboll.Lägg att vila på en bakduk med mellanrum
och täck med annan bakduk.
Sätt ugnen på max 275-300grader,sätt in en plåt i ugnen ungefär i mitten som skall vara
Där hela tiden för brödkakorna tas in och ut med en brödspade.
När ugnen är uppe i värme då kavlar man ut ämnena som nu har jäst färdigt,till tunna
kakor,lägg upp på brödspaden och nagga dem ordentligt annars blir det luftbubblor.
In i ugnen 4-5min tag ut med brödspaden och lägg emellan bakdukar för att kallna.

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #7 skrivet: 30 aug-07 kl 21:34 »
jag har ingen som helst erfarenhet av tunnbröd. mjuka tunnbröd, vad är detta? varför bakar ni så enorma satser? hur längs kan man spara dessa?liknar det knäckebröd eller sådana där mjuka fina vetetunbröd som finns i affären?
Jag har babylonsjukan!

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:mjukt tunnbröd
« Svar #8 skrivet: 01 sep-07 kl 17:29 »
tack för svaret.
med enorm sats menar jag att en liten familj inte kan äta så här mycket bröd innan de blir dåligt. så jag tänkte att man kanske bakade till flera familjer samtidigt. eller att de var lång hålbarhet. jo, jag förstår att man får baka stora satser när man bakar i stor bakugn. så de e special recept till bakugn. man kanske inte ska ställa sig i sitt lilla lägenhetskök o baka bröd på 5 liter degvätska....
Jag har babylonsjukan!

tulipan

  • Inlägg: 124
  • Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
SV: mjukt tunnbröd
« Svar #9 skrivet: 25 feb-08 kl 20:18 »
Jag har en bakarstuga där ute. Med en stor ugn. Får rum tolv stora runda bröd. Även om det är kallt så behöver jag inte elda innan baket. Utan eldar upp samma dag och slänger in bröden. Kanon perfekt. Vet att min sambos mormor stod där i smäll kalla vintern å bara eldade den dan hon bakade. Funkar kanon.
Jag halverar bröden och fryser ner. Dom är ändå lika goda även om dom varit frysta.

Har hamnat i den sitsen nu att mina ägg köpare inte bara köper ägg när dom kommer utan nu handlas det bröd av mig åxå*S* så nu blir det att baka oftare. Men det är juh så jäkla roligt å så jäkla gott.. att få baka som mormor här i huset bakade å hennes mamma gjorde innan osv...
Plus att jag köper mjöl dirket från kvarnen här hemma :-) gott gotti

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: mjukt tunnbröd
« Svar #10 skrivet: 08 mar-08 kl 19:08 »
Det verkar gå annorlunda till annorstädes än hur jag sett "bakstran" (jamtska för ungefär bagerskor) göra härikring.
Mestadels började man elda kvällen innan, eller mycket tidigt på morgonen. Vid denna föreldning användes björkved. Det är ju då till en början likadant. Sedan kommer skillnaden.
När ugnen fått rätt värme rakade man inte ur glöden. I stället rakade man det åt sidorna och in i ugnen. Sopade rent på hällen och gräddade.
Efter hand matade man på med mera ved när så behövdes. En erfaren "bakster" kunde på glöden se hur temperaturen var i ugnen och var den som avgjorde när ved skulle läggas in. Veden lades då in längst in i ugnen och glöden rakades ut åt sidorna för att på så sätt reglera värmen.
Som ved användes aldrig något annat än furuved. Då lite tunnare delar av, vad jag tror, på rikssvenska kallas bakved. Det barktäckta, yttersta som är det första som sågas bort på sågverket. Jag är inte insatt i varför det var så, mer än att granved sprätter ut glöd på "kakan".(Som ämnena kallas här, pluralis för kaka).
Så småningom svalnade ju hällen även när man gör på detta sätt. Men då var tiden den att det började bli kaffedags. Under tiden så eldade man på hällen igen och började sedan om som tidigare.
Anledningen skulle jag kunna tänka mig var att när man väl eldade skulle tiden användas till att baka, och inte värma hällen i tid och otid. Det brukades samplaneras med flera, så en bakdag räckte oftast från morgon till kväll.
Min mor finns ej längre i livet så jag kan inte fråga henne om något rörande detta.

Någonstans i gömmorna finns en VHS-film där min mor var "bakstra" (den mest erfarna som hade huvudansvaret för en bakdag). Om jag kan hitta den igen kan jag överföra den till ett lämpligt filformat och lägga ut på Youtube eller liknande. Förmodligen behövs det lite redigering också innan publicering.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

signe

  • Inlägg: 498
SV: mjukt tunnbröd
« Svar #11 skrivet: 08 mar-08 kl 19:35 »
Precis som du beskriver det Radar, gör vi fortfarande när vi bakar tunnbröd. Fast vi använder inte bara furuved utan också löv. De mer finkluvna använder vi på sidorna men när det är dags för paus sopar vi in glöden och eldar på hällan igen för att få upp värmen. Och då gärna med mer grova trän och gärna gran. Vi bakar mest hårt tunnbröd men lite mjukt, gärna med potasis i, på den svagare värmen mot slutet av bakdan´.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 3 användare
von tratt, Luffsen, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser