Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arg avelsbock och arga kastrerade bockar.  (läst 1221 gånger)

Leonora

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Arg avelsbock och arga kastrerade bockar.
« skrivet: 09 mar-13 kl 16:27 »
Har lite funderingar kring mina getter. Intresserad av att veta om fler upplever detsamma som jag. Har några mycket snälla, trevliga allmogegetter som det inte är några som helst problem med. Så hade jag två kastrerade bockar som hela tiden bråkade med getterna. Körde hornen i dem, motade bort dem från maten och körde ut dem från gethuset. Getterna fick ligga utanför i ur och skur trots att gethuset har två ingångar. Efter många om och men har nu de kastrerade bockarna flyttat och jag trodde lugnet skulle infinna sig. Men så blev det inte. Avelsbocken som är knappt ett år har nu fortsatt med bråkandet. Nu är han ju ensam bråkstake så getterna får ligga inne i gethuset, men trots att jag har en extra höhäck, alltså en per get plus en extra, så springer bocken runt och kör hornen i sidorna på getterna. Dessutom är han lurig på folk. Han har inte gett sig på mig, men kör jag en skottkärra i hagen hos dem så kan han plötsligt köra hornen i kärran och det blir en rejäl knuff. Han har gjort lite attacker i luften mot andra personer som kommit in i hagen. Har tidigare varit fårägare, och då hade jag tackor och baggarna separerade under stallperioden med tanke på utfodringen. Nu funderar jag lite på om det hade varit samma problem där om de gått tillsammans. Funderingen är väl mest om det inte funkar så bra att ha han och hondjur ihop under tiden man utfodrar eller om jag råkat ut för ovanliogt bråkiga bockar. Har bara 3 getter och en bock som gräsklippare nu och vill ha hanteringen enkel och helst inte behöva dela dem. Angående att bocken verkar opålitlig mot folk så har han varit sådan sedan jag köpte honom när han var ett halvår. Kommer ihåg några ilskna baggar jag hade när jag hade fåren, men minns att de blev ilskna först när de kommit upp lite i ålder. Har jag råkat ut för ovanligt bråkiga bockar eller är det så här det är?
Delar glada livet med hästar, hundar, får, höns, ankor och katter.

Sussilo

  • Gäst
SV: Arg avelsbock och arga kastrerade bockar.
« Svar #1 skrivet: 09 mar-13 kl 18:32 »
Bockar som är otrevliga mot människor är i regel felfostrade, enl mitt sätt att se det. Det går ibland att komma till rätta med genom att på olika sätt visa vem som bestämmer, men det kan ta både tid och tålamod. Ibland hjälper inget och då är det bättre att bocken hamnar i frysen innan folk och fä kommer till skada. En elak avelsbock skulle jag inte vilja ha - varken honom eller hans gener i flocken!

Är dina getter dräktiga nu ska de inte bli stångade på det sättet som du beskriver. Vilket beslut du än fattar om bocken, ska du skilja honom från dräktiga getter nu. Ge inte bocken havre, det tillför energi som han inte behöver, gör honom extra stångslig och kan rent av vara skadligt för honom.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Arg avelsbock och arga kastrerade bockar.
« Svar #2 skrivet: 10 mar-13 kl 10:57 »
Sådär ska det inte vara! En bock ska inte få stånga dräktiga getter, han ska inte stånga getterna alls!

Själv har jag haft 4 bockar i avel den här vintern, och ingen av dem har hållit på och stångat bort getterna eller hindrat dem från att äta (ätrangordningen upprätthåller getterna som regel själva). Hur länge har din bock gått tillsammans med getterna?

Du bör, som Sussilo skriver, skilja av bocken så getterna får killa i lugn och ro, och inte bli dräktiga direkt igen. För det är ju det som ofta händer om en har getter och bockar ihop året om, att getterna killar två gånger om året, och det är för slitigt för dem.
Dock är det besvärligt att ha bockstackarn ensam, eftersom de är flockdjur. Om du bestämmer dig för att behålla honom kan du överväga att skaffa en bock till som sällskap åt honom. Att ha bockar i enkönad grupp brukar gå mycket bra! 4 av mina bockar går nu i en fredlig och lugn kätte i lagården, de samsas väl om fodret och beter sig överhuvudtaget civiliserat mot varandra (även om två av dem bråkade de första två dagarna för att etablera rangordning).

Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Leonora

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Arg avelsbock och arga kastrerade bockar.
« Svar #3 skrivet: 10 mar-13 kl 11:56 »
Tack för svaren. Bocken har haft samma beteende sen jag köpte honom när han var halvårsgammal. Inte lätt att uppfostra honom eftersom han dels är skygg, dels "passar" på bakifrån. Så det får bli en flock utan bock här. Helt rätt också att inte låta tråkigt beteende leva vidare, om det nu är ärftligt betingat. Vet ju inte hur hans uppväxt var.
Delar glada livet med hästar, hundar, får, höns, ankor och katter.

Sussilo

  • Gäst
SV: Arg avelsbock och arga kastrerade bockar.
« Svar #4 skrivet: 10 mar-13 kl 13:07 »
Instämmer med skräptantens svar. Det är inte du, Leonora, som har felfostrat bocken. Förmodligen är han felbehandlad från början. Att inte ge sig på människor skulle han fått lära sig långt innan 6 mån åldern. En bock som är både skygg och "passar på" bakifrån skulle inte bli en dag äldre hos mig. Ta bort honom från getterna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Arg avelsbock och arga kastrerade bockar.
« Svar #5 skrivet: 12 mar-13 kl 15:13 »
Jag håller med.  Så där ska han inte bete sig.  Det kan ha många orsaker, bland annat smärta kan ge sådana här abnorma beteenden.  Men det är definitivt ingenting som varken du eller getterna ska behöva stå ut med!  En normal bock skyddar sin flock, och ligger helst och vaktar ingången, har inte hela foderhäcken för sig själv!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
GE202, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser