Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v  (läst 1850 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« skrivet: 29 jul-18 kl 23:30 »
Dags att ordna med reservkraft och batteribank samt skapa "nödslinga" för strömavbrott samt för användning vid åskväder.

Jag vill bygga en bra skalbar grundlösning där en batteribank skall försörja cirkulationspump, belysning (220 led), wifi (på olika platser på fastigheten, 40meter 220 kabel kanske) samt, nått uttag för laddning av mobil eller kommunikationsutrustning.
Detta skall laddas i nutid från nät men vill gärna bygga in bra möjligheter för sol/vind laddning redan nu.

Letar därför nån enhet som i nån mån kan utföra flera av dessa uppgifter. Budget 2-10k?!
I ett drömutförande skall den klara....

UPS funktion slå över till batteri vid ström bortfall.
Ladda batteribank.
Ta emot ström från sol/vind
Inverter +2kW
Vettigt interface - gärna kompatibelt med nått (rasberry-tellstick-arduino-eller liknande)

Jag vet att detta antagligen inte finns eller är ur budget. Men finns kombinationer eller nått som klarar delar av detta bra är det intressant!

Delar bilder på några batterier jag har. Tänkte börja med 6 voltarna då dom andra passar till så mycket annat.




Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #1 skrivet: 29 jul-18 kl 23:35 »
Dags att ordna med reservkraft och batteribank samt skapa "nödslinga" för strömavbrott samt för användning vid åskväder.

Jag vill bygga en bra skalbar grundlösning där en batteribank skall försörja cirkulationspump, belysning (220 led), wifi (på olika platser på fastigheten, 40meter 220 kabel kanske) samt, nått uttag för laddning av mobil eller kommunikationsutrustning.
Detta skall laddas i nutid från nät men vill gärna bygga in bra möjligheter för sol/vind laddning redan nu.

Letar därför nån enhet som i nån mån kan utföra flera av dessa uppgifter. Budget 2-10k?!
I ett drömutförande skall den klara....

UPS funktion slå över till batteri vid ström bortfall.
Ladda batteribank.
Ta emot ström från sol/vind
Inverter +2kW
Vettigt interface - gärna kompatibelt med nått (rasberry-tellstick-arduino-eller liknande)

Jag vet att detta antagligen inte finns eller är ur budget. Men finns kombinationer eller nått som klarar delar av detta bra är det intressant!

Delar bilder på några batterier jag har. Tänkte börja med 6 voltarna då dom andra passar till så mycket annat.




Postat med Alternativ.nu´s app
6 st. 6v Emerson 200Ah samt ett gäng 12 Northstar 12v 100Ah

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #2 skrivet: 01 aug-18 kl 13:13 »
Ingen som har idéer om detta?!

Postat med Alternativ.nu´s app


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #3 skrivet: 01 aug-18 kl 14:44 »
Jag har följande 'relais' till mitt nödström till pannan: https://www.conrad.se/p/ivt-us-12nkopplingsstation2760-va-230-vac230-vac-513123 och en 1000W inverter som producerar ren sinus el. Fungerar bra, den har slagit in vid fler tal tillfällen de senaste åren. Omkoppling ta nån sekund. 1000W är för att invertern ska klara startström på pannfläktens motor (god  marginal). Dyrast är nog en för dig lämplig inverter. jag skulle avråda att köpa nån billig inverter. Interface till en dator har jag ingen aning om då jag inte använder en sån.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #4 skrivet: 02 aug-18 kl 21:32 »
Orolig att relät skall leda överspänning från blixtnedslag. Här i krokarna fräser det i uttagen vid åska. Åtskilda elektroniska apparater har dött så....

Ingen som har tips på nån laddare som kan ta emot från sol/vindel som kan passa batterispecen, samt ha några av funktionerna jag efterfrågar? Eller har nått tips på märke som funkat bra för er....

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #5 skrivet: 02 aug-18 kl 22:16 »
Om åska är ett frekvent och reellt problem, kan en lösning vara att sätta upp mast med åskledare och isolatorer i strömförsörjningen på inkommande ledning.

Detta är dock en ganska kostsam operation då det involverar grävarbeten och teknisk utrustning.

Det är en investering, men i gengäld så kanske inte saker går sönder när åskan drar fram.

/Rikard

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #6 skrivet: 02 aug-18 kl 22:20 »
Åskan slår inte ner direkt här kanske, även om det skett väldigt nära. Men pulsen kommer väl genom ledningarna från nerslag inom några kilometer? Eller tänker jag fel? Vi har luft ledningar...

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #7 skrivet: 02 aug-18 kl 23:11 »
Jo, det finns ju något som heter inducerade åsköverspänningar också. Och åskan behöver inte slå ner för att det ska kunna bli otrevliga spänningar inducerade i elledningar mm, det räcker gott med en blixt mellan två moln.

Ska man åskskydda anläggningen så är en bra början att få dit överspänningsskydd på inkommande elledning från nätet. Lämpligen i anslutning till huvudsäkringarna, före elmätaren. Dock kan det vara enklare att sätta upp det i gruppcentralen efter elmätaren, så slipper man problem med plomberingar som ska brytas och återställas.
Man bör också se till att alla eventuella ledningar som går ut från huset till t ex egna sol- och vindkraftverk, strömförsörjning till andra byggnader på gården mm, går tillsammans ut från byggnaden och att alla PEN-ledare eller motsvarande är hopkopplade vid gruppcentralens jordskena eller husets potentialutjämningsskena.  Helst bör var och en av ledningarna få ett eget åskskydd, som såklart bör anpassas efter vilken spänning det är frågan om på respektive ställe.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #8 skrivet: 02 aug-18 kl 23:31 »
Jo, det finns ju något som heter inducerade åsköverspänningar också. Och åskan behöver inte slå ner för att det ska kunna bli otrevliga spänningar inducerade i elledningar mm, det räcker gott med en blixt mellan två moln.

Ska man åskskydda anläggningen så är en bra början att få dit överspänningsskydd på inkommande elledning från nätet. Lämpligen i anslutning till huvudsäkringarna, före elmätaren. Dock kan det vara enklare att sätta upp det i gruppcentralen efter elmätaren, så slipper man problem med plomberingar som ska brytas och återställas.
Man bör också se till att alla eventuella ledningar som går ut från huset till t ex egna sol- och vindkraftverk, strömförsörjning till andra byggnader på gården mm, går tillsammans ut från byggnaden och att alla PEN-ledare eller motsvarande är hopkopplade vid gruppcentralens jordskena eller husets potentialutjämningsskena.  Helst bör var och en av ledningarna få ett eget åskskydd, som såklart bör anpassas efter vilken spänning det är frågan om på respektive ställe.
Tack! På vilket sätt menar du att dom skall gå ut tillsammans? Menar du på en plats ihopsamlade? Det gör dom nog redan men går sedan vidare under mark till dom olika husen.

Den slinga jag förbereder nu som skall kunna driva på inverter kommer gå i PEM-slang jag la i när vi grävde för bredband ca 2m ner. Passade på att gräva mellan husen då och la i tomma PEM.


Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #9 skrivet: 10 aug-18 kl 11:34 »
Puffar och undrar också om inte nån har idéer om Batterierna och dess inkoppling.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #10 skrivet: 10 aug-18 kl 16:17 »
Ja.
Välj spänning för batteribanken så den blir rimlig i förhållande till de effekter du kommer att röra dig med, och vilka batterispänningar som du kan få tag i solcellsregulatorer, växelriktare mm för mest förmånligt.
Ju högre effekt och större kabellängder desto högre spänning är lämplig i batteribanken.

Undvik att parallellkoppla batterier om du inte har mycket sträng och ständig uppsikt på vad batteribanken har för sig. Om ett batteri får en kortsluten cell så kommer det att dra ur de batterier som det är parallellkopplade med, om man inte upptäcker det i tid så kanske de andra batterierna står urladdade och blir förstörda av sulfatering. Batteriet med den kortslutna cellen kommer att producera stora mängder knallgas och syraångor under tiden, vilket ju inte heller är så trevligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #11 skrivet: 10 aug-18 kl 20:40 »
Ja.
Välj spänning för batteribanken så den blir rimlig i förhållande till de effekter du kommer att röra dig med, och vilka batterispänningar som du kan få tag i solcellsregulatorer, växelriktare mm för mest förmånligt.
Ju högre effekt och större kabellängder desto högre spänning är lämplig i batteribanken.

Undvik att parallellkoppla batterier om du inte har mycket sträng och ständig uppsikt på vad batteribanken har för sig. Om ett batteri får en kortsluten cell så kommer det att dra ur de batterier som det är parallellkopplade med, om man inte upptäcker det i tid så kanske de andra batterierna står urladdade och blir förstörda av sulfatering. Batteriet med den kortslutna cellen kommer att producera stora mängder knallgas och syraångor under tiden, vilket ju inte heller är så trevligt.
I princip föredrar jag 12v pga alla saker som är kompatibla. Men då jag inser att avstånden mellanhus begränsar mig väljer jag att köra inverter.  Då skulle det alltså  vara smartare att köra 6x6v seriell. Då skulle alltså jag behöva en inverter, solcellsregulator mm anpassad för denna spänning.
Känns som 48v är en mer vanlig spänning men bara en känsla?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #12 skrivet: 10 aug-18 kl 22:08 »
I lite större likströmssammanhang är både 24 och 48 V vanligt.  24 V minusjord används t ex i praktiskt taget alla basstationer för mobiltelefoni, 48 V plusjord är det som gäller i bl a det fasta telenätet och Teracoms anläggningar.
I batterimatade styr- och kontrollutrustningar i elkraftvärlden (transformatorstationer, vattenkraftverk mm) brukar man ha 110 eller 220 V likström med minus- eller mittpunktsjord. 24 V minusjord kan också förekomma i mycket små anläggningar.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #13 skrivet: 10 aug-18 kl 23:12 »
I lite större likströmssammanhang är både 24 och 48 V vanligt.  24 V minusjord används t ex i praktiskt taget alla basstationer för mobiltelefoni, 48 V plusjord är det som gäller i bl a det fasta telenätet och Teracoms anläggningar.
I batterimatade styr- och kontrollutrustningar i elkraftvärlden (transformatorstationer, vattenkraftverk mm) brukar man ha 110 eller 220 V likström med minus- eller mittpunktsjord. 24 V minusjord kan också förekomma i mycket små anläggningar.
Då skulle jag haft 2 till 6 Voltare l-) jaja. Får börja leta grejer då ingen här har några rekommendationer på tex flerfunktions sollcellsregulator som kan lösa mer än att ladda.

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Val av styrning, inverter, laddning UPS o.s.v
« Svar #14 skrivet: 11 aug-18 kl 22:45 »
Victron har inverters där du kan ha en eller flera nätanslutningar, samtidigt ladda en batteribank, samtidigt som invertern lämnar "lokal" spänning.

Tex: https://odelco.se/inverter-laddare-dc-ac/easy-serien/cep121621000-info

Ingen av dessa ryms dock inom budget, ochden ovan ger inte 2kw invertereffekt heller. Men är bara ett exempel på deras produkter.

/Rikard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser