Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur renovera blyinfattade fönster?  (läst 6967 gånger)

Emblis

  • Inlägg: 5
Hur renovera blyinfattade fönster?
« skrivet: 11 jul-08 kl 23:16 »
Hej från en trogen "gratisläsare" som nu blivit ordentlig medlem. :-)

Jag håller på att rusta fönstren på lillstugan på gården och när jag klarat av undervåningen upptäcker jag (vi har bara haft huset ett år, till mitt försvar) att ena gavelfönstret på vinden består av blyinfattade rutor som sitter i en ram av träfals. Det är sex små (underbara, gröna, buckliga) rutor som sitter ihop med bly och bildar en större ruta som sen sitter i träfals. Två sådana bildar fönstret. Men tyvärr har glaset i tre små rutor spruckit, med följd att bly"spröjsen" blivit sneda och i ett fall helt ramlat bort.

Kan man som lekman rädda/laga detta? Har som alternativ plan att byta ut "hela halvan" av fönstret mot en hel ruta, men det känns ju inte så lockande. Någon som stött på detta och har några idéer/tips?

tack på förhand!
Har avstyckad gård med ett halvt tjog vingliga uthus och drömmar om att expandera till en "riktig gård".

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Hur renovera blyinfattade fönster?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-08 kl 19:09 »
Det går fint att renovera upp blyinfattade fönster.
Det som skiljer sig mot träspröjs är att blyspröjsen är mjuk och ganska ömtålig. Så man bör vara försiktig så att den inte går av. Så länge den inte är av så blir det fint när en ny ruta kommer dit. Om oturen ändå är framme går det att få tag på nya blyspröjs.
Vet dock inte var  ::)
/Attis

Emblis

  • Inlägg: 5
SV: Hur renovera blyinfattade fönster?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-08 kl 20:24 »
Tack för ditt svar!!

På ett ställe har ju blyet gått sönder, kan man löda ihop det tro? Jag har inte vågat ta ned fönstret och undersöka det närmre än, men går det alltså att "skjuta in" ett nytt glas i blyfalsen? Har nog lite gammalt glas som jag ska be glasmästaren skära till, det blir nog finast. Kanske vet han var jag kan få tag på nya om de ej går att löda ihop.
Har avstyckad gård med ett halvt tjog vingliga uthus och drömmar om att expandera till en "riktig gård".

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Hur renovera blyinfattade fönster?
« Svar #3 skrivet: 13 jul-08 kl 23:31 »
Jo det ska gå att löda ihop, har dock aldrig gjort det. Så om det fungerar med vanlig lödkolv vågar jag inte säga. Antar att man måste öva lite, blir nog inte så bra vid första försöket.
/Attis

 

Hans-Ove Vallin

  • Inlägg: 1
SV: Hur renovera blyinfattade fönster?
« Svar #4 skrivet: 20 jul-19 kl 20:05 »
Det går fint att renovera upp blyinfattade fönster.
Det som skiljer sig mot träspröjs är att blyspröjsen är mjuk och ganska ömtålig. Så man bör vara försiktig så att den inte går av. Så länge den inte är av så blir det fint när en ny ruta kommer dit. Om oturen ändå är framme går det att få tag på nya blyspröjs.
Vet dock inte var  ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser