Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor som dör  (läst 6761 gånger)

TFia

  • Gäst
Ankor som dör
« skrivet: 02 aug-11 kl 18:50 »
Jag köpte för två veckor sedan fyra Svenska gula ankor för att hålla rent en stor naturdamm som vi har på tomten. Ankorna har bjudits foder men inte varit särskilt intresserade då dom har haft obegränsat med vattenväxter och annat att äta (dom går helt löst).

I helgen försvann en anka, igår natt en till och inatt en tredje. Förvånad blev jag inte eftersom vi har räv här, men idag hittade jag inne bland kaveldunen två av dom "försvunna" ankorna. Döda.
Har inte lyckats få in dom till land för att undersöka dom närmare men skall lägga i en liten båt och fiska upp dom senare så dom inte ligger där och ruttnar, men vad kan ha hänt? Kan det vara räven trots allt som har tagit dom men inte fått med sig dom? En varje natt?

Dom har sett ut att må prima enligt vad jag har kunnat se, glada och har ätit sig fram bland hornsärven och gäddnaten i dammen, (dock ser inte den sista särskilt glad ut där han simmar runt själv).
Detta var ungankor, även om dom för mig såg vuxna ut, och jag tror att dom var vingklippta då jag tyckte att vingarna var lite spretiga på ett par av dom. Vet inte om detta kan påverka men jag kan inget om sådant här. Hanar var det allihop.

Tyckte det var lite ledsamt för vi hade hunnit bli förtjusta i våra ankor på dom två veckorna vi har haft dom och hade tänkt kunna skaffa några lite äldre ankor nästa år om dom här skötte sitt jobb med att hålla rent dammen.  :'(

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ankor som dör
« Svar #1 skrivet: 02 aug-11 kl 19:02 »
Att inte ha sina ankor instängda på natten i rovdjurssäkert hus är ett säkert sätt att förlora dem alla, förr eller senare.

Det händer att räv dödar byten som den sedan inte förmår släpa med sig. Den kan också ha skadat ankorna allvarligt, men de kan ha slitigt sig och därefter förflyttat sig utom räckhåll för räven.

Ett bra ankhus är att rekommendera om ni ska ha ankor i framtiden, gärna kompletterat med ett bra staket med eltråd på utsidan, som förhoppningsvis håller en del av rovdjuren borta från ankorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Ankor som dör
« Svar #2 skrivet: 02 aug-11 kl 19:07 »
ajdå, tråkigt att höra. Tror som föregående, bygg ett ankhus, är inte jättesvårt.
Jag färdigställde mitt förra helgen, man har tyvärr inte lyckats köpa några ankor än. Hade tänkt mig Svensk gul anka, men verkar inte hittat nån som säljer i Skåne än. Nån som har tips, jag köper gärna på direkten om jag hittar nån som säljer.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

TFia

  • Gäst
SV: Ankor som dör
« Svar #3 skrivet: 02 aug-11 kl 19:24 »
Men är det troligt att räven lyckas ta en varje natt och varje natt lyckas den ankan slita sig..? Det är just det, hade alla dött samma natt så hade jag förstått...
Ankorna har som en liten ö ute i vattnet där dom brukar sitta, dom har även ett hus som dom inte alls vill använda. Inte kan jag fånga dom heller för fastän dom bara hade någon m2 innan dom kom hit så är dom inte så supertama.
Funderade på att skaffa rutigt elnät om det blir ankor igen men jag ville bara förvissa mig om ifall det är en sjukdom eller ett djur som har varit i farten.

-hajens. Jag köpte mina från ett naturbruksgymnasium i närheten.

Ting

  • Gäst
SV: Ankor som dör
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 19:35 »
Men är det troligt att räven lyckas ta en varje natt och varje natt lyckas den ankan slita sig..? Det är just det, hade alla dött samma natt så hade jag förstått...
Ankorna har som en liten ö ute i vattnet där dom brukar sitta, dom har även ett hus som dom inte alls vill använda. Inte kan jag fånga dom heller för fastän dom bara hade någon m2 innan dom kom hit så är dom inte så supertama.
Funderade på att skaffa rutigt elnät om det blir ankor igen men jag ville bara förvissa mig om ifall det är en sjukdom eller ett djur som har varit i farten.

-hajens. Jag köpte mina från ett naturbruksgymnasium i närheten.

Det är att be om att bli av med sina fjäderfä om man inte kan stänga ute rovfåglar el räv etc. tanken och miljön är perfekt för dina djur men fritt fram för rovdjuren. en per dag som försvinner är vanligast, tro mig jag vet av egen korkad el obefintlig erfarenhet en gång i tiden :-[:-\ nät runt dammen vore bra men rovfågeln då? ett hägn m tak under natten borde du ha el in i ladan, tyvärr

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Ankor som dör
« Svar #5 skrivet: 02 aug-11 kl 19:46 »
Hu, känns inte bussigt att låta vingklippta fåglar klara sig själv, definitivt inte nattetid.
Hoppas du hittar en lösning så att du kan få dom att gå in på kvällen.
Att konsekvent mata dom med god mat i ankhuset är ett sätt, då kommer dom att söka sig dit. Mina myskankor går fritt ute hela dagarna, men lunkar hemåt när det skymmer.

Lycka till.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Ankor som dör
« Svar #6 skrivet: 02 aug-11 kl 19:54 »
Kanske minken har varit framme? Uppfödaren som jag köpt mina ankor ifrån hade påhälsning av minken. Några ankor försvann och några hittades döda.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

TFia

  • Gäst
SV: Ankor som dör
« Svar #7 skrivet: 02 aug-11 kl 20:21 »
Nu har jag iaf varit ute och lagt i en båt och lyckats staka mig fram och få upp dom två döda ankorna. Jag ser inga skador, och räknar faktiskt med att den sista går åt inatt. Har inte lyckats få tag på den, och funderar på att låta hunden vara ute som vakt inatt, men jag tror inte hon begriper att hon skall stanna vid ankdammen ;-)

Jag ger nog upp det här med ankor redan här. Jag blev tipsad om gula ankor för  att dom skulle vara bra på att hålla sig hemma om dom gick lösa, och bra på att städa ur dammen som jag har provat åtskilliga sätt att få ren från vattenväxter. Men det får nog bli några nya gräskarpar istället. Men jag tror inte mina barn tycker karp är lika kul som ankor tyvärr.

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: Ankor som dör
« Svar #8 skrivet: 02 aug-11 kl 20:35 »
Förstår inte vitsen med att vingklippa sv.gul ankor då de ändå inte flyger...

TFia

  • Gäst
SV: Ankor som dör
« Svar #9 skrivet: 02 aug-11 kl 20:44 »
Nej men då var dom kanske inte det då... eftersom jag inte har haft ankor innan och heller inte var iväg och hämtade dom så vet jag ju inte. Bara att dom var lite "spretiga" i vingarna ett par stycken av dom. Dom blev hämtade just när dom blev och inte tidigare för att dom skulle ha hunnit växa till sig lite och flaxa lite bättre sade dom där jag köpte dom. Var fö intresserad av Mignonanka, men den skulle definitivt flyga bort utan vingklippning fick jag höra.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Ankor som dör
« Svar #10 skrivet: 02 aug-11 kl 20:46 »
Hur länge hade du haft ankorna innan du släpte ut dem?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

TFia

  • Gäst
SV: Ankor som dör
« Svar #11 skrivet: 02 aug-11 kl 20:49 »
Ingen tid alls om man inte räknar den tiden dom åkte bil. Dom dök rakt från sin papplåda ner i dammen.

Ting

  • Gäst
SV: Ankor som dör
« Svar #12 skrivet: 02 aug-11 kl 22:02 »
Ingen tid alls om man inte räknar den tiden dom åkte bil. Dom dök rakt från sin papplåda ner i dammen.

Jaja man lär sig av sina misstag men till nästa gång (om du funderar) så bör man ha fjäderfäna inne några dar där de ska bo o äta. sen släpper man ut dem i närheten och mina (de allra flesta) går in på kvällen. men en stor damm är lite mer bekymmer med för OM de vägrar gå in så kan man inte fånga dem. karp är inte fy skam det heller ;) Lycka till :)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Ankor som dör
« Svar #13 skrivet: 02 aug-11 kl 22:31 »
kan inte vara botulism
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Ankor som dör
« Svar #14 skrivet: 02 aug-11 kl 23:44 »
Just om det ligger nåt och ruttnar, kan de bli dåliga. Var blev karparna av?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

TFia

  • Gäst
SV: Ankor som dör
« Svar #15 skrivet: 02 aug-11 kl 23:51 »
Just om det ligger nåt och ruttnar, kan de bli dåliga. Var blev karparna av?

Jag tror att karparna är kvar där, men med tanke på att dom var 2 stycken 5 cm stora så lär jag inte se dom på några år, dammen är kanske på 70-100m2 och hela vattenytan är täckt av gäddnate, under vattnet är det bara en gröt av hornsärv, och en tredjedel minst är igenvuxen med kaveldun... Har jag tur så dyker det upp några monsterfiskar såsmåningom... :)

Månvargen

  • Inlägg: 78
  • www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: Ankor som dör
« Svar #16 skrivet: 03 aug-11 kl 12:45 »
Ge inte upp tanken på att ha ankor! Det är ju perfekt
om de har en stor damm och de är ju jätte-mysiga.
Har själv blivit av med ankor på olika sätt men man lär så
länge man lever. Tyvärr är ju förlusten den bittra baksidan
av att ha djur.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Chast

  • Inlägg: 55
    • Övriga världen
SV: Ankor som dör
« Svar #17 skrivet: 03 aug-11 kl 14:49 »
Precis när jag flyttade till gården jag hyr fanns här tre myskank hanar som skulle klara sig själva i princip. (ägarn till gårn släppte ut dem) De hade ett hus att gå in i och dammar. Efter en natt var den ena borta, nästa natt en andra, på den tredje dagen försökte jag lura in den sista ankan i huset för att stänga in honom på natten men han var för otam. Tredje natten var även han borta, troligtvis räv men inte en fjäder som spår.

Mina honor jag köpte några veckor efter gick de första två veckorna i en liten näthage med hus så de skulle bli bofasta och tama. Nu gär de lösa på gårn på dagen men vandrar hem till hage och hus på kvällen där jag stänger in dem så räven inte kan ta dem så lätt.

Mignoner år superfina! Men de flyger gärna sin kos har jag hört.

Månvargen

  • Inlägg: 78
  • www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: Ankor som dör
« Svar #18 skrivet: 04 aug-11 kl 07:40 »
Mignonerna jag hade flög men efter den lärdomen vingklippte jag dom. Nu är det
inget problem och de förgyller verkligen livet!
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Ankor som dör
« Svar #19 skrivet: 06 aug-11 kl 14:39 »
Mignonerna jag hade flög men efter den lärdomen vingklippte jag dom. Nu är det
inget problem och de förgyller verkligen livet!

 ;D dom är ju jäkligt bra på att knata iväg oxå lufsar på rätt fort och lite för långt ibland tycker jag men dom kommer ju hem igen som tur e
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare (1 dolda)
maiz, Elisabeth Nordin Nobuoka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser