Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna katter  (läst 3183 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Kräsna katter
« skrivet: 21 jul-20 kl 21:20 »
Latz oxe i gele.
Katterna slickar i sig gelen och lämnar dom torra bitarna.
Dom vägrar äta annan mat.

Vad tusan är det i gelen som är så rackarns gott?
Funderar på att ta fram mixerstaven och göra det till "färs".


Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Kräsna katter
« Svar #1 skrivet: 21 jul-20 kl 23:24 »
Försök att mosa ihop det, då kan de inte slicka av gelen

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kräsna katter
« Svar #2 skrivet: 21 jul-20 kl 23:45 »
min katt äter såna med, brukar chansa mellan sorterna, tror det är flera års tid. i början var det bara en sån där påse per dag men är nu uppe i en och en halv till två per dag. plus har torrfoder framme som den kan ta hur mycket som den vill. vet att det var nån sort som den inte gillar lika mycket utan lämnar mycket, kanske var ox-smaken,.

undviker de att äta något i så kan det vara värt att inte mosa det. vem vet vad de blandar och hur de gör det.

åtminstone bör du ställa fram något som de kan välja emellan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kräsna katter
« Svar #3 skrivet: 22 jul-20 kl 07:13 »
Det vill vara lite så här också men ger inte ny mat före dom ätit upp det mesta. Jag tror oxsmaken är den som de gillar minst också. Dom äter nog 3-4 påsar om dagen här plus torrfoder.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Kräsna katter
« Svar #4 skrivet: 22 jul-20 kl 08:05 »
Det vill vara lite så här också men ger inte ny mat före dom ätit upp det mesta. Jag tror oxsmaken är den som de gillar minst också. Dom äter nog 3-4 påsar om dagen här plus torrfoder.

Jag ställer fram några matskedar med Latz oxe i buljong och det finns färskst vatten samt färskt torrfoder. Häller aldrig upp för mycket torrfoder då dom vill ha det precis nyupphällt.

Katterna slickar de små latzbitarna och det blir en liten fyrkant kvar utan gele. Sen ratar dom resten och skriker: personal PERSONAL häll upp mera latz!!
Det överblivna brukar hamna ute hos hönsen.
Ska köra mixerstaven i en burk och servera ur den och se vad som händer...antagligen: PERSONAL PERSONAL vill inte ha! :)

(Jag jobbar inom vården och ser bland annat på ett ställe där husse och matte har drog/missbruksproblem att dom häller upp torrfoder för typ en vecka i en skål och katten springer runt och skriker at den är hungrig och äter inte gammalt-upphällt torrfoder.)


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kräsna katter
« Svar #5 skrivet: 22 jul-20 kl 08:23 »
Torrfodret går alltid åt här

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Kräsna katter
« Svar #6 skrivet: 22 jul-20 kl 13:12 »
Torrfodret går alltid åt här

Dert ska vara alldeles nyupphällt ur påsen annars ratas det..
Kan bara lägga fram typ 1-2 msk i taget annars äts det inte upp.

Ofta kattmat som går på retur till hönsen,,hönsen har börjat jama :)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kräsna katter
« Svar #7 skrivet: 22 jul-20 kl 17:00 »
Nu hoppas jag det är innekatter eller nån hybridras ni pratar om?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kräsna katter
« Svar #8 skrivet: 22 jul-20 kl 17:25 »
Vi har två vanliga bondkatter.




Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Kräsna katter
« Svar #9 skrivet: 22 jul-20 kl 18:36 »
Nu hoppas jag det är innekatter eller nån hybridras ni pratar om?

Varför hoppas du innekatter? Hybridras?
Vanliga inne och utekatter hemma hos mig.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kräsna katter
« Svar #10 skrivet: 22 jul-20 kl 19:07 »
Varför hoppas du innekatter? Hybridras?
Vanliga inne och utekatter hemma hos mig.

För att dom är så kräsna. Har så svårt att tänka mig att vanliga bonnkatter blir så naturligt.
Jag fyller på torrfodret när det är tomt på stora bitar, små runda mjölkulor verkar dom inte bry sig om.
Enda gångerna mina katter jamar över mat är när jag rensar fisk. Speciellt abborre. Dom får revbena. Hinner jag inte med så kommer ett jam. Annars är det bara jamande då dom kommer med bytesdjur.
Främsta matkällan ska dom ha ute 9 månader om året.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kräsna katter
« Svar #11 skrivet: 22 jul-20 kl 20:28 »
Det beror ju på vad kattens jobb är, våra katters jobb är att sitta i famnen.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kräsna katter
« Svar #12 skrivet: 22 jul-20 kl 23:58 »
min innekatt gnäller efter eller precis innan han ska skita ofta. ändå lär han nog aldrig träffat höns.
eller brölar är nog bättre ord. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kräsna katter
« Svar #13 skrivet: 23 jul-20 kl 01:05 »
Här går katterna ut och in och äter möss, men de kan vara konstigt kräsna ibland. En av dem blir som galen när jag slaktar får, så han brukar få en del. Han tittar inte ens åt höns när sådana slaktas. De andra vill inte äta får. En vill bara äta torrfoder.

En av de första katterna jag kommer ihåg åt bara strömming som gick åt det ruttna. Färsk strömming rörde han inte.


Tror säkert man kan få dem att äta det man vill, men de är envisa så det räcker inte med att låta dem vara utan en dag.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Kräsna katter
« Svar #14 skrivet: 23 jul-20 kl 17:15 »
Tre katter:
A Bor inne då det är en långhårig katt som jag råkade rädda från en narkoman. Han får gå ut dagtid när jag är hemma och är bara i trädgården då.Äter det han får men mest torrfoder. Älskar Latz gele.
B Katt som kommer och går som hon vill, äter torrfoder och vad som bjuds. Gärna tigga ostskivor när vi äter frukost. Älskar Latz gele.
C Katt som kommer och går som han vill. Han vägrar äta annat än gelen i Latz. När jag köpt annan kattmat så äter han inte och skriker anklagande: personal PERSONAL hämta mera Latz!
Jag har bytt ut mot annan mat men han luktar förnärmat, tjatar högljutt och går sen ut.

Men vad tusan är det i Latz gele?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kräsna katter
« Svar #15 skrivet: 24 jul-20 kl 11:24 »
Det lär de inte tala om ;D Man tar lite vadsomhelst och häller på det magiska medlet, och sedan kan man sälja det dyrt istället för att köra det till rötning.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Kräsna katter
« Svar #16 skrivet: 09 aug-20 kl 15:35 »
Det lär de inte tala om ;D Man tar lite vadsomhelst och häller på det magiska medlet, och sedan kan man sälja det dyrt istället för att köra det till rötning.

Tror du Lantz har smugit ned en drog i gelen?

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Kräsna katter
« Svar #17 skrivet: 09 aug-20 kl 15:45 »
Det är med katter som med barn. En del äter nästan vad som helst men andra gör allt för att få det som gillar mest och får man det inte hemma så får man passa på och äta upp sig då man är borta... 😸. En del katter kan till o med svika sin ägare och flytta för att den hittat någon med en bättre meny.

Tips: Det är enkelt att göra egen gelé av märgben. Kapa dom i bitar och koka länge. 

Om torrmat:  Mina tycker att Orijens är godast. Köttrik torrmat som är väldigt dyr utom i 18 kilos säck. Köper oftast Acana i stället.

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kräsna katter
« Svar #18 skrivet: 09 aug-20 kl 23:16 »
min katt har inte fått latz på nog närmare en vecka. men idag köpte jag icas kopior och han var snabbt framme och äter fortfarande.  :) får se om det kanske är (o)vanan som gör att de lätt fastnar vid ett märke.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 4 användare
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser